Sinus högtalare tillbakablick...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Sinus högtalare tillbakablick...

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-09 14:27

Kommer ihåg dessa burkar från ca 1980-85. Mina släktingar hade såna i sitt vardagsrum nere i källaren som tonåring tyckte jag då att det var det grymmaste i högtalarväg jag sett. Minns att det var en golvmodell med en tia eller tolva i basen med ett metallgaller framför basmodulen, tror också baskabinettet var något vinklat mot lyssnaren och med utblåset bakpå sen var diskant o mellanregister som i en skild avdelning ovanpå lådan även om allt satt ihop i en enhet. Jag har också för mig att det var ganska djupa lådor till storleken så de tog en del plats.

Någon annan som minns såna högtalare? har inte sett några på 30 år minst 8O
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2012-04-09 14:32, redigerad totalt 1 gång.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2012-04-09 14:30

länk, bild ?

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-09 14:39

Schull skrev:länk, bild ?

/L

Hittade nu en bild på Google, det måste ha varit såna här!! o de ser djupa ut precis som jag kom ihåg att det var. Någon som vet mera om dom? fanns de i flera storlekar/modeller kanske...

Bild

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-09 15:13

Jag var också imponerad av den generationens Sinus! Dom fanns i olika modeller eller prisklasser.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-09 15:45

bassman skrev:Jag var också imponerad av den generationens Sinus! Dom fanns i olika modeller eller prisklasser.

Kul att andra minns dom... fick annars nyss en flashback när jag såg bilden. Sinusemblemet nere till vänster på lådan var gjort i aluminium har för mig att det var som en liten lucka som gick att lyfta upp och under fanns en potentiometer för reglering av basen eller de övriga registren. Kan det stämma?? :idea: Jag kan dock ha helt fel och blandar ihop det med något annat.... men det var bara som en minnesbild som plötsligt kom för mig :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-09 17:54

Sinusfabriken var kul att härja runt i kommer jag ihåg. Det var nog där jag stötte på ett döddämpat rum första gången, måste ha varit i början/mitten på 60-talet.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-09 20:46

phon skrev:Sinusfabriken var kul att härja runt i kommer jag ihåg. Det var nog där jag stötte på ett döddämpat rum första gången, måste ha varit i början/mitten på 60-talet.

var fanns den fabriken? var det på flera orter? vet egentligen inget om Sinus o dess historia, kanske man borde känna till men det har då gått förbi mig. Berätta gärna lite ifall någon känner för det...

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-04-09 21:43

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-10 19:12

Tack för detta, man blir nostalgisk! Infobladet berättar att den fanns i två färger: svartek o valnöt och de jag minns var helt klart i svartek. 2700 kr paret låter aningen dyrt i mina öron så kanske var det lite exlusiva högtalare trots allt. Noterar nu på din bild av paret att Sinus emblemen är på olika sidor på respektive högtalare så då måste det ju ha varit fråga om matchande högtalarpar (vänster/höger version) och det var ju inget som återfanns på lågprishögtalare åtminstone.

Återgå till Vintage-hifi