Fel på förstärkaren...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Fel på förstärkaren...

Inläggav Thomas_A » 2005-07-19 20:24

Är lite förbannad på mig själv då jag igår kväll råkade kortsluta en högtalarkanal, med en liten fin blixt som resultat.

Naturligtvis brände jag båda säkringarna på höger kanal. Köpte nya 3.15A, snabba, idag på Clas-Ohlson.

Tyvärr bränns säkringarna direkt (2 ggr) och jag misstänker alltså att något annat är trasigt. Suck. Kan det vara utgångstrissorna (TIP147/TIP142)? Kan jag mäta på något sätt och komma fram till detta?

Om inte får jag lämna den till (Morello?) för rep.

T

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-19 20:39

Utgångstrissorna har gått hädan och kan verifieras genom att mäta resistansen mellan kollektor och emitter på dem. Syns ändlig resistans så är de blåsta.

Om inte något mer följt med i raset räcker det med trissbyte.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-19 20:49

Ser så ut när jag mäter.

Får väl åka förbi ELFA och se om de har några. Hade matchade par i stärkaren, men vet ej om det spelar så stor roll.

Suck. Men har man en hobby måste man tåla lite bakslag ibland.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-19 22:28

Nu undrar jag hur viktigt det är med matchade par i trissorna?

Såg att Trimlog hade hyfsade priser. Om jag beställer 6 st TIP147, och 6 st TIP142, finns det någon hygglig chans att jag får två hyfsade par?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-20 00:18

Fick svar från Federico (konstruktören) direkt. Nån som tror det spelar någon roll?

T: These are however matched as I can see and I wonder how important that is?

F: Well, I admit that I've never known how important is; I've always matched them, and many literature report that it is important to have power transistors matched BY A POINT OF VIEW OF STRESS AND THERMAL BEHAVIOUR.
But nothing is reported about the sound.
Matching them it's a difficult task; you should do it using a "typical" current (say: 1A), and I made a circuit that did this in impulsive mode (10mS ON, 990mS OFF), in order not to be masked by the thermal drift.

More simply (you have to match only few transistors, not thousands like me) you can make a DC circuit that measure the beta with the power transistors on a heathsink.

Or .... you can simply put new transistors and live happy :-)

Ciao

Federico

p.s. I remember that N and N were similar, so well P and P; the problem was to match N with P :-)"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-20 09:10

Om sluttransitorerna sitter som emitterföljare vilket är vanligast så tror/tycker jag inte att matchningen är viktig.
Kolla upp drivtrissorna också. Dom kan ha åkt med.
Sätt ett par strömbegränsande motstånd i serie med matningen när du startar upp efter reparationen. Då ser du om det verkar fungera.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-26 23:16

Jippi,

jag tror den fungerar.

Jag avlödde och lödde på nya transistorer. Såg också att en mod jag gjort hade dåliga lödningar, så jag fixade det också. Samt att en kabel till högtalarteminalen satt lite dåligt (har lött om den tidigare men kanske inte varit så noga).

Blev lite skraj när det rök till när jag slog på den. Men det verkade bara vara nåt från kabeln från trafot som fått lite damm på sig.

Jag har mätt på båda kanalerna med sinustoner (spänning bara). Sedan kopplade jag inte en högtalare och lyssnade först på låg sedan på högre volym.

Kanalerna verkar identiska. So far. Vet ej om jag måste justera tomgångsström efter att ha bytt transistorer? Den ideala kompromissen skulle vara ca 20 mA per "device" för denna förstärkare Jag följde instruktionerna på AAs inofficiella sida:

Error #4 (this is a general rule for all Audio Analogue amplifiers, but can apply only to Donizetti for thermal problems)
The quiescent current is too low ! As well explained in the Puccini Section, it has been chosen a current of about 20mA per devices.
It's always a "compromise" problem; in that case (Puccini) there was the problem of the "little" heathsink, so was impossible to have higher current.
When Donizetti was born, no ones remembered to increase it, so also today is 20mA/device.
That's wrong ! For good results it must doubled to 40mA.
Having a digital multimeter (200mV DC full scale) put the NEGATIVE probe to the positive (RED) output binding post; put the POSITIVE probe to each of the power transistor's emitter; find the ones (of the four) having the absolute higher value (e.g.: 6mV, don't care of the sign) and turn VR1 (VR101 for the right ch.) clockwise until you read about 12 mV with the DVM; then again check if what you're measuring is the "highest value" transistor; after some minutes bring the voltage to about 13mV. For the other channel remember to move the NEGATIVE probe, otherwise you'll read the Iq PLUS the off-set voltage of the previous channel.

Om jag mäter på den kanal som var hel sen tidigare så får jag 6.6 mV på den transistor som mäter högst (dvs ca hälften av 13 mV, som det ska vara). Mäter jag på den "nya" kanalen är den högsta transistorn 4.3 mV. Ska jag då trimma upp värdet till ca 6.5 mV?

Jag kunde dock inte mäta hfe på transistorerna. Jag mätte allt jag kunde (resistans) och matchade efter detta. Transistorerna av olika märken nu (tidigare ST), nu både TI och nåt som heter SEC (de ser något annorlunda ut, men passade bra ändå).

Återgå till DIY-forum