MC pickup - Inställningar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
denim44demon

MC pickup - Inställningar

Inläggav denim44demon » 2012-04-11 18:50

Jag har precis skaffat ett RIAA (Lehmann black box statement) som klarar av MC-pickuper och jag har ett par stycken som jag inte provat, bland annat en Goldring Eroica H.

Jag har nu kollat upp att denna pickup rekommenderas Load Resistance på 47 000 Ohm.

http://www.goldring.co.uk/moving-coil/c ... oica-h.htm

Till mina frågor:

1. Det finns flera olika inställningar att göra genom att ändra på små switchar under RIIAT och ställa in Load Resistance (Motståndet eller vad kallas det på svenska?) De varianter som finns är 47 000 Ohm, 1 000 Ohm och 100 Ohm. Vad är det för skillnad på dessa och vad innebär förändringen?

2. Spelar det någon roll om man testar t.ex. 100 Ohm för en pickup som rekommenderats 47kOhm? Kan vara kul att testa för att förstå skillnaderna.

Tacksam för hjälp!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-11 20:16

Det skadar ju knappast att prova men du lär ju få bäst resultat med rekommenderad resistans.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-11 20:25

Vad du kommer uppleva är skillnader i diskantåtergivningen. Någon skada kommer det inte bli av att du provar.

47k är en mycket vanlig belastning för MM (Moving Magnet) pickuper även om en del sådana kan låta bättre med lägre belastning (vissa Grado-pickuper tex som "gillar" 13k. MC-pickuper ligger ofta runt ca 100 ohm, men det finns vissa sk High Output-varianter som ska ha samma belastning som MM, dvs ca 47k.

/ B

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-04-11 20:52

Tack för svaren.

Jag håller på och provar för fullt nu och vi får se vilken inställning som upplevs bäst. Dock förstår jag inte riktigt vad det är jag ändrar, men det är ju sekundärt!

Goldring Eroica H är en sådan High Output MC som du pratar om och den låter nu när jag provat runt lite också bäst på rekommenderad inställning. Det enda som ändrats på RIAA´t är en switch för MC gain om jag förstått inställningsbeskrivningen rätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-11 21:35

denim44demon skrev:Det enda som ändrats på RIAA´t är en switch för MC gain om jag förstått inställningsbeskrivningen rätt.

Vad menar du med "har ändrats"? Är det något som sker automatiskt eller något som du gjort? Det verkar som omkopplarna sitter på kretskortet, jag kan i alla fall inte se några sådana på front- eller baksida.

/ B

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-04-11 21:47

Det är jag som har ändrat inställningarna. Det finns 2 omgångar a 4 switchar på undersidan av RIAA´t med olika motstånd som resultat beroende på hur man ställer dessa.

Återgå till Vintage-hifi