Behöver byta trafo - var hittar jag ett lämpligt utbyte?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
herrberg

Behöver byta trafo - var hittar jag ett lämpligt utbyte?

Inläggav herrberg » 2005-07-26 19:00

Tjenare,

jag fick en NAD3300 av en kompis igår helt gratis, han trodde sig inte om att kunna sälja den eftersom han har lött lite i den (uppgraderat lite elektrolyter etc 8O) och den har tillbringat några år i källaren efter att han gick och köpte en Arcam.

Denna NAD har överraskat mig rejält ljudmässigt - rejält med "stuns" och överraskande distinkt ljudåtergivning. Den får bli kvar i min hylla! Nu åker min gamla Proton ut. 8)

Ett problem dock. Transformatorn låter, det är ett irriterande brummande ljud som hörs allt för mycket för att kunna accepteras.

Nu är det så fint att trafon sitter på ett metallbleck som kan lyftas ut, så det borde vara en smal sak att byta ut den. Jag tror till och med att jag själv skulle kunna klara av det, fastän jag är civilingenjör.

Frågan är - vad skall jag använda för transformator och var får jag tag på en sådan?

MVH!
/HerrBerg

Användarvisningsbild
herrberg

Inläggav herrberg » 2005-07-27 06:51

38 visningar och inget svar, kom igen nu! :wink:

Detta kan väl inte vara ett unikt behov som ingen har haft tidigare? Någon måste väl veta vilken transformator man skall ha, och var man kan få tag på en?

MVH!
/HerrBerg

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-27 09:54

Kolla med Hi-Fi Klubben vad en originaltrafo kostar.
Eller så kan du beställa en trafo från TransformatorTeknik i Åmål
lindad enligt dina specifikationer. Men då bör du veta alla spec. till 100%.
Tippar att det i båda fallen rör sig om en kostnad på 1000-1500:-.
Kanske något billigare med originaltrafon.

Användarvisningsbild
herrberg

Inläggav herrberg » 2005-07-27 10:08

Ah, det kanske jag borde ha skrivit. Glömde det.

Jo, det första jag gjorde var att ringa hifiklubben i Danmark. Jag talade med en trevlig dansk som dock inte var till så mycket hjälp. Han tyckte att modellen var utgången och att transformatorerna var borta från lagret. Jag sade att det får gärna vara en annan transformator bara den räcker till, men jag tror att jag hamnade längst ned i "att-göra"-högen. :roll:

Tack för tipset i alla fall!

/HerrBerg

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-27 10:10

Du har inte funderat på att försöka få originaltrafon tyst? Ingen förlust i att försöka om du ändå tänkte kasta den. Jag hade en trafo med skallrande kärna, den dränkte jag med snabblim, alltså cyanoakrylat, då blev det tyst igen. Man kanske kan använda nåt annat, en tunn lack eller så, shellack kanske eller nån PU-lack?

En annan variant är att helt enkelt flytta ut trafon ur lådan och sätta den i en egen låda bakom nånstans. Enklast om det inte är allt för många trådar till den. Då borde det gå att hålla den tyst, eller i vart fall så tyst att den inte stör.

Bara några ideér, ny trafo är också ett sätt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-07-27 10:24

Problemet är ju ofta att originaltrafon har lindningar för slutsteg, försteg och eventuellt ett par till vilket betyder att man kanske skall hitta en trafo med 2*40VAC/240VA och 2*25 VAC/10VA samt 18VAC/10VA och 9VAC/5VA. Det brukar blir svårt...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-27 10:34

Det kanske är enklare att ersätta den med två eller tre trafos? Småspänningarna drar ju inte mycket ström alls, det är bara 40VAC 240VA som det behövs nåt stort till.

En lösning, en eller två småtrafos inuti lådan, den stora gamla får sitta utanför i egen låda. Då blir det inte många sladdar in.

Eller en ny 40VAC 240VA trafo (Elfa?) , samt nån/några små, alla får samsas inuti stärkaren?

Det går alltid att fixa till sånthär, det är ju inte direkt "Rocket Science" som någon säger ...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-27 10:45

Jag skulle göra så här.
Först kolla om det går att mekaniskt få fast den i chassiet. Om den det är det som är felet.
Annars skulle jag kolla om det är något fel på trafon i sig. Kanske några kortslutna varv som belastar trafon hela tiden. Koppla loss alla uttåtar så att trafon är helt obelastad och då mäta tomgångseffekten. Ström in gånger nätspänningen. Bör inte överskrida 10W. Om den drar säg 50W i tomgång så är det fel på den.
Om den verkar hel. Lyfta ur den ur lådan och låta den bada någon timma i lämplig lack. Gärna borra några små hål i täckplåtarna så att lacken kan komma in till lindningar och plåtpaket. Upp ur lacken och låt torka några dagar. Kanske "baka" den i ugnen på 50grader en halv dag eller så. Jag har hört att det kan gå till så.
Tyvärr vet jag inte vilken lack man använder på lindningsfirmorna men det finns det säker någon här som vet. Tycker mig ha hört ordet oljelack.
Jag säger inte att du ska göra så här, men jag skulle göra det. Kanske finns det bättre sätt.
Kanske är felet mycket enkelt. En täckplåt som vibrerar. Det borde nästan kunna avgöras på ljudet.

Användarvisningsbild
herrberg

Inläggav herrberg » 2005-07-27 15:08

OK, jag börjar med att fylla trafon med superlim.

Nu är jag bara lite fundersam på var jag skall borra upp den.

Bild

Kan någon ta bilden härovan, markera med några röda kryss eller liknande i något ritprogram, och maila bilden till mig på herrbergAThotmailDOTcom (ursäkta stavningen, men man kanske lurar någon sökmotor som letar emailadresser att spamma till).

Eller kanske bara beskriva placeringarna av borrhålen väldigt bra?

MVH!
/HerrBerg

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-27 15:35

Ingen aning. Visste inte hur den såg ut. Min rekommendationen var generell. Har du mätt tomgångseffekten?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-27 15:37

herrberg skrev:Nu är jag bara lite fundersam på var jag skall borra upp den.

Hmm, vet du hur en trafo ser ut innuti och hur den fungerar?*(går inte att "borra upp"** en trafo) Om inte så är det kanske lite riskfyllt att ändra nåt då det ju är nätspänning på vissa lindningar och den vill man inte ha i chassiet.
Vill man få en trafo tyst skall man hälla lim/lack på kärnans plåtar eller på lindningen (båda kan vibrera), kan också vara i fästpunkterna den vibrerar så där kan man lägga gummibussningar eller liknande.

*vill inte låta sur, bara hjälpa till så inget dumt händer :wink:

edit: ** om man nu inte menar att man skall borra bort svetspunkter eller liknande för att plocka isär kärnan förståss

Användarvisningsbild
herrberg

Inläggav herrberg » 2005-07-27 15:53

Alltid trevligt när folk försöker förhindra att man tar livet av sig :oops: :lol:

Nope, jag har inte mätt tomgångseffekten. Min tanke är bara att det kommer att leda till att jag antingen a) beslutar mig för att limma/lacka igen den eller b) köper en ny transformator. Och b) behöver jag ju göra i alla fall, om inte a) fungerar. Kändes lite redundant i åtgärdspaketet, eller har jag fel?

Vad jag tänkte mig att "borra upp" var just plåten som kapslar in transformatorn. För övrigt har jag egentligen, när jag tänker på det, ingen riktig aning om hur en transformator ser ut inuti. Men det kanske ni redan gissat. :wink:

Det ljudet från transformatorn låter verkligen som om något skallrar inne i transformatorn. Om man drar försiktigt i ett par av elledningarna som går ut ur trafon ändrar ljudet karaktär, om man leker med blecken ändrar sig ljudet bara i volym, typ.

Hur kommer man åt kärnan i transformatorn då, om man vill dränka den i superlim?

MVH
/HerrBerg

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-27 16:00

herrberg skrev:Alltid trevligt när folk försöker förhindra att man tar livet av sig :oops: :lol:

Nope, jag har inte mätt tomgångseffekten. Min tanke är bara att det kommer att leda till att jag antingen a) beslutar mig för att limma/lacka igen den eller b) köper en ny transformator. Och b) behöver jag ju göra i alla fall, om inte a) fungerar. Kändes lite redundant i åtgärdspaketet, eller har jag fel?

Vad jag tänkte mig att "borra upp" var just plåten som kapslar in transformatorn. För övrigt har jag egentligen, när jag tänker på det, ingen riktig aning om hur en transformator ser ut inuti. Men det kanske ni redan gissat. :wink:

Det ljudet från transformatorn låter verkligen som om något skallrar inne i transformatorn. Om man drar försiktigt i ett par av elledningarna som går ut ur trafon ändrar ljudet karaktär, om man leker med blecken ändrar sig ljudet bara i volym, typ.

Hur kommer man åt kärnan i transformatorn då, om man vill dränka den i superlim?

MVH
/HerrBerg

Det låter som on lindningarna vibrerar, inte plåtpaketet. Doppa den i lack så att lindningarna låses. Inte så lätt att utföra kanske men troligen säker metod.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-27 16:42

Man kunde ställa den i en burk med lack, sätta på lock och suga ur luften. Sedan öppna igen så trycker lufttrycket in lacken. Låter lite knepigt kanske, men det borde fungera. Det fungerar på kullager och trä.

Om du håller med lack och burk så kan jag hålla med vacuumpump, om du råkar bo runt Kungliga Hufvdstaden vill säga. Är den inte för stor kanske jag har burk också.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-27 16:47

Bra ide´.

Användarvisningsbild
herrberg

Inläggav herrberg » 2005-07-27 17:25

phon skrev:Man kunde ställa den i en burk med lack, sätta på lock och suga ur luften. Sedan öppna igen så trycker lufttrycket in lacken. Låter lite knepigt kanske, men det borde fungera. Det fungerar på kullager och trä.

Om du håller med lack och burk så kan jag hålla med vacuumpump, om du råkar bo runt Kungliga Hufvdstaden vill säga. Är den inte för stor kanske jag har burk också.

Bor i Solna och är pappaledig för närvarande, så jag är hyperflexibel. Jag skickar dig ett PM så kanske vi kan komma fram till något med gemensamma krafter?

MVH!
/HerrBerg

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-08-08 13:22

Hej!

Gå till en lindarverkstad eller bilelfirma och få trafon isolationstestad ("meggad") är det något skumt så kan det visa sig den vägen, ej säkert men god möjlighet.

Är det inget elektriskt fel på den så lacka den med isolationslack som är lufttorkande, finns säkert på ELFA.

Skulle inte använda cyanoakrylat själv då en del sorter inte är kompis med värme, kan lukta riktigt illa.

Kolla också att den sitter riktigt still.

Lycka till

Med vänlig hälsning

Martin

Tillagt:
Får du reda på originalspecen kan ju Svebry kanske linda en ny.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-08-08 23:13

Vi skulle ju fylla trafon med komprimerat vacuum var det tänkt :D och sedan hälla ur det och fylla på med lack. Letade lite på Elfa efter vacuum på sprayburk, men det är nog beställningsvara, finns inte på lager. :?:

Tänkte ett tag på nåt vacuumtorkat, torkat vacuum låter ju väldigt enkelt och lätthanterligt. Bara att blanda ut med vatten och hälla i ...... 8O :D Flytande vacuum, det måste jag ta patent på nångång ... :idea:

Nej, det hela gick faktiskt.se till såhär.

Trafon monterades ur och trådarna buntades ihop pekandes uppåt. Alltsammans placerades i en större stabil plastburk med lock, inne i en plastpåse för säkerhets skull. Dödutrymmet fyllde vi ut med glaskulor som vi tog från traktens barn :twisted: :twisted: .... edit ... köpte på Stor&Liten menar jag :oops: Lacken hälldes på så att den täckte hela trafon.

Bild

Sedan blev det vacuumkompressorn då ..... eller hur det nu var .... :D :D nåt elektroniskt i alla fall ... :D att trycka in det hela med .... 8O :D

Bild

Då den hade jobbat ett tag imploderade burken, locket vek sig ned i det hela vid 0,3 bar eller så. Attans va mycket luft man har ovanför skallen .... :o det känns allt lite tungt att bära på.

Vi gjorde om igen och höll oss lite snyggt på 0,45 bar istället, tittade på dom små rara bubblorna som pös ur trafon. När det hade slutat pysa ryckte vi slangen och lät moder natur svara för själva tryckimpregneringen.

Sedan vet jag inte hur det har gått, förmodligen hänger trafon på tork fortfarande. Lacken vi använde var nåt åt det slipprigare hållet, jag höll på att halka ur bilen på vägen hem. :D Det var silicon i den ...... 8O 8O

Återgå till DIY-forum