A4-14 som nästa projekt?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

A4-14 som nästa projekt?

Inläggav ratata » 2012-04-12 11:09

Jag har aldrig ägt ett par A4-14 så idag bestämde jag mig för att det får bli nästa vintage-projekt.

Problemet är att jag kan knappt något alls om denna högtalare. Finns det någon här på faktiskt.se som kan bidra med lite information om vad man skall vara uppmärksam på?

Direkt dyker några frågor upp;

- Vilka versioner fanns det? Finns det någon av versionerna som är att föredra framför de andra? Likaså åt andra hållet, finns det någon version som man bör undvika?

- Hur är tillgången på membranfronten? Finns det riktiga utbytesdetaljer att tillgå ('riktiga' = motsatsen till fuldelar som inte har något annat än måtten gemensamt med originalspecarna)
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-12 11:31

Om det kan vara av intresse:
Så finns det ett par här
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-04-12 14:18

Nattlorden skrev:Om det kan vara av intresse:
Så finns det ett par här

- Jo, jag såg dem också. Men jag börjar bli tveksam på om detta verkligen är ett bra projekt. Jag vet lite mer nu än jag gjorde igår. Det går inte få tag på element längre. Det är tvärkört. Tyvärr. Fram till för några veckor sedan fanns det element men nu är det zip, nada, zero...inga kvar.

Fem modeller tillverkades. De var A4-14, A4-14 MkII, A4-14 MkIII, A4-14 Pro samt den sista, A4-14 Zero. Enligt en insatt källa är det bara den första man bör undvika. I övrigt skall de andra vara identiska bortsett från skillnader i kontrollerna.

Men det spelar inte så stor roll, finns det inte utbyteselement blir en sådan renovering meningslös. Synd, det hade varit kul ha ett par... :cry:
The greatest slacker...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-12 15:21

du har kollat med HiFiKit? De verkar ha passande element.

http://www.hifikit.se/index.php?id=921
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-12 17:47

jag har för mig att jag sett både element och kanter på Tradera vid lite olika tillfällen...? Kolla där!

Jag har drömt om ett sånt projekt och det har inte verkat helt omöjligt iaf. Jag hejar på och hjälper till att leta :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-04-12 20:09

ratata skrev:
Nattlorden skrev:Om det kan vara av intresse:
Så finns det ett par här

- Jo, jag såg dem också. Men jag börjar bli tveksam på om detta verkligen är ett bra projekt. Jag vet lite mer nu än jag gjorde igår. Det går inte få tag på element längre. Det är tvärkört. Tyvärr. Fram till för några veckor sedan fanns det element men nu är det zip, nada, zero...inga kvar.

Fem modeller tillverkades. De var A4-14, A4-14 MkII, A4-14 MkIII, A4-14 Pro samt den sista, A4-14 Zero. Enligt en insatt källa är det bara den första man bör undvika. I övrigt skall de andra vara identiska bortsett från skillnader i kontrollerna.

Men det spelar inte så stor roll, finns det inte utbyteselement blir en sådan renovering meningslös. Synd, det hade varit kul ha ett par... :cry:[/quote

Jag vill till 99% säkerhet säga att det paret har fått nya skumkanter proffsigt monterade av oss. Så ersättningselement bör inte vara några problem. Hör av dig till jobbet (rehifi) om du vill ha ett hundraprocentigt svar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-12 20:10

Misstänker att fixandet var själva grejen, inte högtalaren i sig kanske...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-04-12 20:16

Nattlorden skrev:Misstänker att fixandet var själva grejen, inte högtalaren i sig kanske...

Så kan det nog vara. Jag tror säkert vi kan sälja våra till samma pris med trasiga element om det skulle passa bättre :lol: .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-04-12 21:34

Vinylcalle skrev:Jag vill till 99% säkerhet säga att det paret har fått nya skumkanter proffsigt monterade av oss. Så ersättningselement bör inte vara några problem. Hör av dig till jobbet (rehifi) om du vill ha ett hundraprocentigt svar.

MvH Carl

- Jag kan inte ha en åsikt om detta eftersom jag kan i stort sett inget alls om denna högtalare. Men, idag språkade jag med en gammal Audio Pro-kille som varit med under hela utvecklingstiden av samtliga fem versioner. Enligt honom så är A4-14 en av de få högtalare där vare sig omkantning eller omkoning leder till ett lyckat resultat. Dom hade aldrig hört en omkonad eller omkantad A4-14 som låter som designen ursprungligen var menad att låta. Därför menar han att det enda som gäller med A4-14 är elementbyte, inget annat.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-04-12 21:37

Det lät konstigt. Det finns kanter att köpa...

Visst, en skumkant kan göra skillnad, det är nog sant men hur kan man säkerställa att ersättningselementen är helt enl. spec?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-04-12 22:24

ratata skrev:
Vinylcalle skrev:Jag vill till 99% säkerhet säga att det paret har fått nya skumkanter proffsigt monterade av oss. Så ersättningselement bör inte vara några problem. Hör av dig till jobbet (rehifi) om du vill ha ett hundraprocentigt svar.

MvH Carl

- Jag kan inte ha en åsikt om detta eftersom jag kan i stort sett inget alls om denna högtalare. Men, idag språkade jag med en gammal Audio Pro-kille som varit med under hela utvecklingstiden av samtliga fem versioner. Enligt honom så är A4-14 en av de få högtalare där vare sig omkantning eller omkoning leder till ett lyckat resultat. Dom hade aldrig hört en omkonad eller omkantad A4-14 som låter som designen ursprungligen var menad att låta. Därför menar han att det enda som gäller med A4-14 är elementbyte, inget annat.

Låter som det är hans uttalande som kanske inte var helt lyckat i stället :).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-13 01:08

ratata skrev: Dom hade aldrig hört en omkonad eller omkantad A4-14 som låter som designen ursprungligen var menad att låta. Därför menar han att det enda som gäller med A4-14 är elementbyte, inget annat.

Men jag tycker att värdet i dessa högtalare i sig, och att låta dem leva vidare istf för att skrotas är längt större än värdet i att få dem exakt tillbaks till originalstatus...!! Jämför med en bil på Wheeler Dealers eller Bilfixarna (Foose), inte fan blir de exakt som originalen alltid, men det är en fröjd att se dem få nytt liv - om än i lite ny form.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-04-13 09:56

phloam skrev:...och att låta dem leva vidare istf för att skrotas är långt större än värdet i att få dem exakt tillbaks till originalstatus!!

- Vet du, det har du faktiskt absolut alldeles rätt i.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-13 10:13

:)

Inte för att jag vill förleda dig in på några jobbiga projekt :D men jag tror att en restaurering kan leda till att man får glädje av dem långt framöver. Har svårt att tro att skillnaden blir så dramatisk även om det är intressant info så du vet vad du kan vänta dig bättre.

Användarvisningsbild
Sunka

Inläggav Sunka » 2012-04-18 11:33

Jag har alltid gillat A4-14 och fick till slut tag på ett par MkII. Som (nästan alltid) behövde basarna kantas om (jag var för sparsam för att köpa nya element), och det gick tillräckligt bra, tycker jag. Originalkanterna har ovanligt stor "välvning" och därmed rejäl slaglängd. Jag antar att de kanter jag har satt på kan bromsa konerna lite mer, men det låter ändå fantastiskt bra. Det är definitivt inte någon brist på djup och ren bas.

Man kan renovera nästan allt i högtalarna (se Jerkers storverk: https://picasaweb.google.com/1155531541 ... kS1pIByEw#) om man vill. Jag dummade mig och fick lämna in den ena på reparation. Inte alltför dyrt och nu låter det bra igen.

Vintageplus: Det är ju Audio Pro! Karl-Erik har konstruerat!

Placeringsplus: Tack vare den justerbara ljudspridningen går det att
placera A4-14 på en massa sätt, bland annat direkt mot vägg.

Ljud: Jag tycker som sagt att de är mycket bra. Mina andra högtalare är B&W 602 S3 och jag föredrar A4-14, även om jag alltid är lite orolig för att den 20 år gamla elektroniken skall lägga av.

För övrigt finns det en B2-70 i toppskick med mycket hög dräggelfaktor på Blocket...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-18 11:53

Sunka skrev:Placeringsplus: Tack vare den justerbara ljudspridningen går det att placera A4-14 på en massa sätt, bland annat direkt mot vägg.

Ljudspridningen är inte justerbar, däremot kan man anpassa tonkruvan för basen till lite olika placering.

Användarvisningsbild
jol

Inläggav jol » 2013-11-20 23:03

Kul, även jag har renoverat A4-14 med nya kanter. Blir förvånad varje gång jag lyssnar på dem. Senaste leksaken är en B2-50 subbas med S2-7 sidohögtalare. Denna kombo låter inte lika bra men ok, nu har jag kopplat in B2-50:an tillsammans med A4-14 för att komma ned ytterligare 10hz i basen. A4-14 går ju annars bara ned till 30hz :)

Användarvisningsbild
Chris71

MkII

Inläggav Chris71 » 2013-11-21 04:06

Hej

Fick samma ide själv för 1 år sedan, tack vare hjälpsam medlem på forumet kom ett tradera köp hem i helt ok skick komplett med torkade kanter. Hittade passande skumvarianter som möjligen begränsar x-Max något men då de är sovrumsljud är det knappast något problem då basen är mer än kapabel för syftet.

Dryga 300 inkl frakt och lim gick 4 nya kanter loss på och med dagens kvalité så räknar jag med att de skänker glädje i många år framöver. Då det är relativt små element så är det ett ganska enkelt arbete om man tar det lugnt och metodiskt, en loop med bas brum och lite klämmande för att hålla kanten på plats under torkningen var allt som behövdes för en bra centrering. Skall man vara perfektionist så kan man kalibrera om återkopplingen i ace-kretsen efter bytet, men eftersom elementet parametrar knappast ändras så radikalt efter ett kantbyte så är det upp till egen ambition om detta anses nödvändigt.

Trevliga bieffekter är bevarandet av svensk hifi historia, ett klart prisvärt ljud för de ca 2000 som ett renoverat par brukar landa på om man är villig att bevaka annonser innan man slår till, sen är det ju bekvämt med aktiva lådor i denna digitala tid. Matar mina direkt från en liten fläktlös mediadator som styrs från Ipad, hela musiksamlingen tillgänglig från sängen komplett med fjärr och ett klart acceptabelt ljud för pengarna.

Lycka till, bra instruktioner finns att kika på och behövs länkar så hojta.

NiWet

Re: MkII

Inläggav NiWet » 2015-09-07 23:50

Chris71 skrev:Hej

Fick samma ide själv för 1 år sedan, tack vare hjälpsam medlem på forumet kom ett tradera köp hem i helt ok skick komplett med torkade kanter. Hittade passande skumvarianter som möjligen begränsar x-Max något men då de är sovrumsljud är det knappast något problem då basen är mer än kapabel för syftet.

Dryga 300 inkl frakt och lim gick 4 nya kanter loss på och med dagens kvalité så räknar jag med att de skänker glädje i många år framöver. Då det är relativt små element så är det ett ganska enkelt arbete om man tar det lugnt och metodiskt, en loop med bas brum och lite klämmande för att hålla kanten på plats under torkningen var allt som behövdes för en bra centrering. Skall man vara perfektionist så kan man kalibrera om återkopplingen i ace-kretsen efter bytet, men eftersom elementet parametrar knappast ändras så radikalt efter ett kantbyte så är det upp till egen ambition om detta anses nödvändigt.

Trevliga bieffekter är bevarandet av svensk hifi historia, ett klart prisvärt ljud för de ca 2000 som ett renoverat par brukar landa på om man är villig att bevaka annonser innan man slår till, sen är det ju bekvämt med aktiva lådor i denna digitala tid. Matar mina direkt från en liten fläktlös mediadator som styrs från Ipad, hela musiksamlingen tillgänglig från sängen komplett med fjärr och ett klart acceptabelt ljud för pengarna.

Lycka till, bra instruktioner finns att kika på och behövs länkar så hojta.

Skicka gärna länkar till mig. Niklas.Wetterstrand@Gmail.com

Återgå till Vintage-hifi