Ny info gällande spikes- mjuka fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är detta intressant info, eller båg?

1. Ytterst intressant
7
9%
2. Detta visste jag redan
4
5%
3. Ointressant och felaktigt ( motivera!)
66
80%
4. Ingen aning
5
6%

Antal röster : 82

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-04-15 19:53

Läste första inlägget och kan varan för att det är rappakalja.

Foten/fjädern och lådan/massan utgör ett andra ordningens system med godhetstal Q och en resonsfrekvens f. Godhetstalet är relativt högt och frekvensen hyfsat låg. Över systemets resonansfrekvens, som förhoppningsvis är lägre än audioregistret "syns" inte fjädern över huvud taget, vilket alltså är motsatsen till vad författaren tror.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-15 19:54

Jag var inne tidigare på att skriva några ord om överkritiskt varvtal hos
turbiner*, men det kändes som det skulle vara en liknelse som nog skulle
flyga ännu högre över huvudet på Richard, än försöken att förklara hur
det kommer sig att det blir som fysikens lagar dikterar, när det gäller spik-
kontra mjukfötter.

Fast en framkomlig väg skulle kunna vara att hänvisa till Gustaf deLaval,
vilket kanske kan "ta" på dem som lever sitt liv efter tumregler och tro på
auktoriteter.

Även de som inte FÖRSTÅR hur det kan komma sig att en turbinaxel kan
rotera stabilt och hålla mekansiskt - bara den görs tillräckligt tunn, men
vibrera och gå sönder om den görs för grov, kanske ändå tror på att det
är sant om det råder konsensus om det (majoritetstro) och att det har
hittats på/upptäckts av DeLaval (autoritetstro)?

Och om så kanske de då även kan öppna ögonen för att andra saker, som
de inte heller förstår, kan vara riktiga - t ex poängen med mjukfötter.

celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna

Ingenjörer står i normalfallet på samma sida. Typ praktiskt taget alltid.

I det här fallet tycks dock ingenjörer (varav många är musiker och/eller
musikaliska) och musiker (varav många är ingenjörer och/eller har ett
vetenskapligt förstånd) vara i mild konflikt med en liten grupp oveten-
skapliga OCH omusikaliska OCH inbillningssjuka människor, som manas
fram av en illa febersjuk musiker.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-04-15 20:06, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 19:55

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".

Var det inte så att spikar först dök upp i samband med mindre stativurustade brittska högtalare med rätt skralt frekvensomfång? Kan det vara så att den klena basen förstärks till en mera entonig bas, lite sameness som ska ge mera ordning på marschfötterna?

Jag tror inte skillnaden är så stor, isynnerhet inte med heltäckningmatta på golvet. Jag tror helt enkelt att det är stabiliteten vid DC som lockade. Det är svårt att ställa högtalare så att de står stabilt (vid DC) på en tjock heltäckningsmatta av den typ som var populär i Storbritannien då. Jag underkänner alltså varje form av ljudmässig förklaring till spikfötterna populärisering. Det är naturligtvis ett mycket starkt antagande. Samtidigt tycker jag det är mycket rimligt. Om jag inte minns helt fel var häftmassa "da shit" att ha mellan högtalare och stativ på den tiden.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 19:59

Editerat pga ovetenskaplig vinkling på problemet.
Senast redigerad av Richard 2012-04-15 20:06, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-04-15 20:04

Richard skrev:
Thomas_A skrev:
En reaktion kräver motreaktion ( newton ) och det gäller även baselement. Rör sig basen framåt så kräver den en likadan motreaktion av lådan. Mjuka fötter " bromsar in " effekten så att " pace, rythm and dynamics" inte bibehålls med samma ursprungliga effekt.

Jämför med en studsboll på ett hårt underlag, eller ett fjädrande.

Studsbollen på det hårda underlaget kommer att studsa högre än på det fjädrande underlaget.

Fast det där har ju redan utretts, fysikaliskt. Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas". Spikarna är en sak men du har också böjlighet i spikens infästning, hela högtalaren samt golv att räkna in med.

Sant, men du har också frekvensmodulering som stör allvarligt vid lägre, hörbara frevenser vid kombination med mjukfötter. Musikaliteten och tonhöjden blir fel.
Resultatet av detta blir svårighet att integrera subbas med fronthögtalare, svårighet att höra bastonernas frekvenser tydligt ( tonhöjd ) och därmed stor svårighet att ta till sig musiken från skivan.
Jag anser inte detta vara riktigt utträtt ännu.

Jag förstår inte vad du menar med frekvensmodulering vid lägre frekvenser. "Frekvensmoduleringen" med spikfötter sker vid 20-100 Hz (resonans) beroende på högalares mass, infästning och spikfot. Med mjukfötter så slår aldrig resonansen an eftersom den fundamentala frekvensen ligger < 10 Hz.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-04-15 20:05

Morello skrev:Läste första inlägget och kan varan för att det är rappakalja.

Foten/fjädern och lådan/massan utgör ett andra ordningens system med godhetstal Q och en resonsfrekvens f. Godhetstalet är relativt högt och frekvensen hyfsat låg. Över systemets resonansfrekvens, som förhoppningsvis är lägre än audioregistret "syns" inte fjädern över huvud taget, vilket alltså är motsatsen till vad författaren tror.

Förkrossande stark argumentation i all sin enkelhet. Men eftersom man inte förstår det om man inte begriper vad Q-värde och resonansfrekvenser är för någonting lär det inte påverka diskussionen så mycket...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-15 20:08

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".

Var det inte så att spikar först dök upp i samband med mindre stativurustade brittska högtalare med rätt skralt frekvensomfång? Kan det vara så att den klena basen förstärks till en mera entonig bas, lite sameness som ska ge mera ordning på marschfötterna?

Absolut inte. Linn-demona på den tiden var mycket noga med att man skulle kunna höra enskilda toner och också takten väl markerad. Men man pratade oerhört mycket att melodier skulle vara hörbara. Skillnaden mellan ljud och musik var just att alla andra anläggningar producerade ljud eftersom man inte kunde höra melodier medans en Linn-Naim anläggning kunde spela melodier.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-15 20:11

Thomas_A skrev:
Richard skrev:
Thomas_A skrev:
En reaktion kräver motreaktion ( newton ) och det gäller även baselement. Rör sig basen framåt så kräver den en likadan motreaktion av lådan. Mjuka fötter " bromsar in " effekten så att " pace, rythm and dynamics" inte bibehålls med samma ursprungliga effekt.

Jämför med en studsboll på ett hårt underlag, eller ett fjädrande.

Studsbollen på det hårda underlaget kommer att studsa högre än på det fjädrande underlaget.

Fast det där har ju redan utretts, fysikaliskt. Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas". Spikarna är en sak men du har också böjlighet i spikens infästning, hela högtalaren samt golv att räkna in med.

Sant, men du har också frekvensmodulering som stör allvarligt vid lägre, hörbara frevenser vid kombination med mjukfötter. Musikaliteten och tonhöjden blir fel.
Resultatet av detta blir svårighet att integrera subbas med fronthögtalare, svårighet att höra bastonernas frekvenser tydligt ( tonhöjd ) och därmed stor svårighet att ta till sig musiken från skivan.
Jag anser inte detta vara riktigt utträtt ännu.

Jag förstår inte vad du menar med frekvensmodulering vid lägre frekvenser. "Frekvensmoduleringen" med spikfötter sker vid 20-100 Hz (resonans) beroende på högalares mass, infästning och spikfot. Med mjukfötter så slår aldrig resonansen an eftersom den fundamentala frekvensen ligger < 10 Hz.

Dessutom blir ju modulationen med mjukfötter extremt liten eftersom den
är hastighetsberoende, och hastigheten blir ju låg BÅDE av de så mycket
mindre rörelserna (typ 1/1000 av membranets) och den låga frekvensen.

Med spikfötter rör sig högtalaren båda mycket mera (eftersom reaktions-
rörelserna ackompagneras av de mycket större resonansrörelserna) och
mycket snabbare fram och tillbaka. Även om utklingningen är besvärnade
lång med högtalarna på spikfötter så är rörelsen som sådan snabb och ger
mångfaldigt större frekvensmodulation än när högtalaren är frisvävande.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 20:13

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:

Absolut inte. Linn-demona på den tiden var mycket noga med att man skulle kunna höra enskilda toner och också takten väl markerad. Men man pratade oerhört mycket att melodier skulle vara hörbara. Skillnaden mellan ljud och musik var just att alla andra anläggningar producerade ljud eftersom man inte kunde höra melodier medans en Linn-Naim anläggning kunde spela melodier.

mvh/Harryup

Jag förstår inte vad Linn-handlarnas försäljningsteknik har att göra med försök till förklaringar av hur det verkligen låter.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-04-15 20:13

Fy fan så illa ni beter er mot varandra.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-15 20:14

Richard verkar vara skicklig på att få folk att engagera sig och skriva saker :)

Annars verkar det vara det där gamla vanliga en sån här söndag å låsupptrådenärlåst 8)

Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 20:18

CODY skrev:Fy fan så illa ni beter er mot varandra.

Hårda bud i Mellerud.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-15 20:25

DQ-20 skrev:
Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:

mvh/Harryup

Jag förstår inte vad Linn-handlarnas försäljningsteknik har att göra med försök till förklaringar av hur det verkligen låter.

/DQ-20

Även om vi inte var Linn-handlare under någon längre stund så måste jag trots allt försvara historien. Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
Även om man inte gillar spikar kan man ju hålla sig till hur det var. Att det kan ha förekommit entonigt ljud hos någon handlare är mera representativt för den handlaren än Linns presentation av musiken.
Dessutom kan jag ju påminna om att LTS hade sin Linn-period med Lars-Göran vid rodret och inte någon gång på pratade man om entonighet osv i LTS under den tiden.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 20:31

Harryup skrev:Även om vi inte var Linn-handlare under någon längre stund så måste jag trots allt försvara historien. Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
Även om man inte gillar spikar kan man ju hålla sig till hur det var. Att det kan ha förekommit entonigt ljud hos någon handlare är mera representativt för den handlaren än Linns presentation av musiken.
Dessutom kan jag ju påminna om att LTS hade sin Linn-period med Lars-Göran vid rodret och inte någon gång på pratade man om entonighet osv i LTS under den tiden.

mvh/Harryup

OK, då förstår jag. Tack för ditt klarläggande. Jag såg bara Linns försäljningsteknik och missade därmed din bedömning av ljudet i ditt inlägg.

Bästa hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-15 20:40

DQ-20 skrev:
Harryup skrev:Även om vi inte var Linn-handlare under någon längre stund så måste jag trots allt försvara historien. Att påstå att det lät så är helt felaktigt.

mvh/Harryup

OK, då förstår jag. Tack för ditt klarläggande. Jag såg bara Linns försäljningsteknik och missade därmed din bedömning av ljudet i ditt inlägg.

Bästa hälsningar,

DQ-20

Sen kan jag ju utan någon större överdrift säga att vi inte gillade Tinn Can då det lät klart märkligt många ggr och förstås eftersom den inte gick så långt ner i basen så satte den ju heller inte igång så mycket besvärande rumsresonanser ibland. Men Linn Sara gillade jag faktiskt fast den fick ju inte folk lyssna på innan man hade köpt sig uppför stegen så att säga.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-15 21:47

Tycker nog att Sara var rätt mellanregisterbetonad den också. Även om
den gick något djupare än många väntade sig så var basåtergivningen
både klen och oartikulerad, trots den låga impedansen.

Harryup skrev:
DQ-20 skrev:
Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:

mvh/Harryup

/DQ-20

Även om vi inte var Linn-handlare under någon längre stund så måste jag trots allt försvara historien. Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
Även om man inte gillar spikar kan man ju hålla sig till hur det var. Att det kan ha förekommit entonigt ljud hos någon handlare...

Delar inte alls din uppfattning.

RogerGustavssons beskrivning av ljudkvaliteten som dåtidens Linnhandlare
erbjöd, är däremot inte alls fjärran från hur jag uppfattade det. Det lät verk-
ligen bedrövligt illa hos alla Linn-handlare jag besökte.

Så illa att jag funderade allvarligt på om tondövhet och dåligt omdöme var
huvudkvalifikationerna för att få jobbet som Linn-representant. Det och en
vilja att agera religiös ledare.

- - -

Sedan revolutionerades Linn i minst två steg, och förfärligheten minskade
mer än en smula. Första steget var att de anställde en konstruktör och en
som hade viss insikt i fysik. Han vända uppåner på om inte alla så många
av de gamla dogmerna, exempelvis att bara elektrolytkondensatorer och
järnkärnespolar kunde användas i delningsfilter - om det skulle gå at sjunga
med och stampa takten...

- - -

Plötsligt så satt det rimligt goda plastfoliekondensatorer och luftlindade
spolar i alla Linns högtalare. Det räckte förstås inte alls, men utvecklingen
stannade inte där.

Sen frångick de både dogmerna om att första länken var viktigast (även
om ekot fortfarande rungar både från skottland, från många handlare och
Linn-ägare, men Ivor har tagit avstånd från den dumheter, inför mina egna
öron) och förstås att CD-systemet var inte bara urkasst utan skulle bli en
dagslända...

- - -

Dagens Linn-ljud har bara vissa likheter med bedrövligheterna som erbjöds
för >30 år sedan - som var något av det västa musikfientliga junk som jag
hört. Linn var inte bäst på någonting överhuvudtaget på den tiden, inte ens
på att göra skivspelare. Inte ens nästan.

Jo, kanske var de bäst på suggestion, och på att lura i okunniga människor
en massa dumheter?

- - -

Den beskrivning som Roger Gustavsson kommer med stämmer inte bara
bra med mitt minne av hur illa det lät, utan den stämmer över bra med hur
(illa) Linn-apparaterna presterade rent objektivt.

Så jag tror Roger har både bra öron och ett gott minne.

- - -

Den Linn-handlare jag känner till idag, High Fidelity på östermalm, är en av
de trevligare hifi-butikerna i staden, och nuförtiden kan man gå in där helt
utan risk att bli utsatt på det sätt som var det normala för två-tre årtioden
sedan.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-04-15 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-15 21:52

Jag tar inte skit ifrån dig IÖ.

Diskutera produkterna inte andras minne.

Du är fri att tycka motsatsen utan att gå in på personen som skriver.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-15 22:13

???

Jag håller med Roger, jag håller inte med dig.

Vad är problemet?

Att du framställer dina åsikter som fakta (medan både Roger och jag
talar om våra upplevelser och vad vi tycker) är generande för din del.

Du påstod till och med att Roger hade fel! 8O

Harryup skrev:Att påstå att det lät så är helt felaktigt.

Skärp dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-04-15 22:30

Är det bara jag som tyckte Linn av de jag hörde (hemmabiohögtalare som hette 5150 eller nåt, Kaber och Keilidh) lät vasst och jobbigt?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 22:39

IngOehman skrev:Vad är problemet?

Du tar ju inte bara upp produkternas egenskaper utan också handlarnas. Kan det vara så att Harryup har anledning att känna sig påhoppad därvidlag?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-15 22:42

IngOheman skrev:Jo, kanske var de bäst på suggestion, och på att lura i okunniga människor
en massa dumheter?

Ojojojojoj vilka anklagelser. Hoppas det finns någon från Linn som kan stå emot här? Eller får man fara med förtal hur som helst på detta forum?

Skall bli intressant att se forstättningen på detta uttalande.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-15 22:44

Läs den här tråden och den andra, så ser du vad några har lurats att
tro på. Tragiskt är det.

Det är ju så med fyskens lagar, att de kan diskuteras objektivt, och
effekterna av dem kan undersökas. När någon påstår att en pingis-
boll studsar olika på ett pingisbord beroende på vilka fötter som det
senare står på, så går det att undersöka, och osanningar som har
spritts kan avslöjas. HAR avslöjats.

Men det som hände var länge sedan, och det som hände för årtionden
sedan har mycket lite, eller rättare sagt inget alls, att göra med hur
dagens goda Linn-handlare agerar.

Jag tror inte på arvssynd, ens när det handlar om att ärva hifi-märken. ;)

DQ-20 skrev:
IngOehman skrev:Vad är problemet?

Du tar ju inte bara upp produkternas egenskaper utan också handlarnas. Kan det vara så att Harryup har anledning att känna sig påhoppad därvidlag?

/DQ-20

Absolut inte.

Jag talar inte om Harryup.

Visste inte ens att de varit Linn-handlare mer än på pappret. Och jag
trodde faktiskt att de (Han och Peter) blev av med agenturen just på
grund av att de INTE kvalificerade enligt min beskrivning, vilket hedrar
dem.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-04-15 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-15 22:51

Nej, det är mina åsikter om hur det var. Du skriver ju själv att du inte håller med.
Och du tycker något annat inga problem med det.

Men du kan inte avhålla dig ifrån att lägga in kommentarer typ

att Roger har bra minne, vilket alltså tyder på att håller man inte med så har man inte bra minne.
att han har goda öron vilket tyder på att tycker man inte så så har man inte det.

Jag skriver dessutom att det säkert lät individuellt i olika butiker vilket jag håller öppet för att Roger kan mycket väl rätt i sina upplevelser men det är ju inte något bevis för att det verkligen är så överallt.
Hur kan din åsikt bli en generell sanning?

"Den beskrivning som Roger Gustavsson kommer med stämmer inte bara
bra med mitt minne av hur illa det lät, utan den stämmer över bra med hur
(illa) Linn-apparaterna presterade rent objektivt."

Linn-apparaterna? Under Highfidelitys första år då så fanns inga Linnapparater, det fanns skivspelare, tonarmar, pickuper och högtalare och högtalarstativ. Förstärkare kom senare. När spikarna började marknadsföras gjorde Naim förstärkarna.

Vems objektivitet? På vilket sätt har något mätts rent objektivt?
Lars-Göran med flera inom LTS var alltså tondöva eller menar du något annat?

Svara och tyck vad du vill men min åsikt kommer inte ändras för det.
Men uttala dig inte förklenande om andra oavsett om det var riktat till mig eller till andra. Fast nu var ju inlägget ett svar på mitt inlägg så det vore ju konstigt annars. Så varför inte göra så att lova dig själv att fortsättninsgvis inte uttala dig om andras egenskaper och tillkortakommanden utan redovisa dina inlägg utan kängor till andra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-15 22:58

Jag börjar med dina enfaldiga omtolkningar av vad jag skrivit: Läs det
jag skriver, tolka inte in en massa påhittade dumheter i det. Det jag
skrev om Roger har ingenting med dig överhuvudtaget att göra, bara
med hur hans upplevelser korrelerar till högtalarnas fysikaliska egen-
skaper.

- - -

Och: Jag är helt ointresserad av att ändra din åsikt. Eller någon annans.

Ditt beteende att påstå att Roger som redovisade sin åsikt, hade fel, är
dock åt h-e.

Låt folk få tycka vad de vill. Jag tycker som Roger. Och objektivt sett
VAR Linn Sara mellanregisterbetonad (i betydelsen att den lämnade ifrån
sig mera energi i mellanregisterområdet än vid lägre och högre frekven-
ser.), vad du än tror eller tycker om saken.

Du får alltså tycka vad 17 du vill, men rätta inte dem som har avvikande
åsikt, som om dina åsikter vore objektiva.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-04-15 23:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-15 23:02

Dessutom skrev jag i ett inlägg senare att vi inte gillade ljudet ifrån Kan, vi köpte aldrig några Naim då vi inte gillade dom heller.
Men Roger kommer med en frågeställning om entonig bas och det är inget man lurar människor med att det skulle vara naturligare så att säga. Man kan lura dom med en höjning så en liten låda låter mustigare osv. men det är en annan sak.
Så nej vi gillade inte ljudet ifrån en Linn/Naim anläggning som den fanns då spikar introducerades och jag har heller inte skrivit det.
Dessutom tror jag faktiskt inte att Göran lurade någon, han var/(är?) helt enkelt fullständigt övertygad om konceptet.
Och en viss vana om hur det lät och vad som sades fick vi då vi dagligen delade kunder och besökare i flera år med High Fidelity.

Däremot håller jag med dig om att High Fidelity idag är en trevlig butik som är värt ett besök.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 23:02

Nä, nu tar jag nog på mig nattmössan och släcker. Laila?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-15 23:04

Natti!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-15 23:10

DQ-20 skrev:Nä, nu tar jag nog på mig nattmössan och släcker. Laila?

/DQ-20

Du är sååå välkommen . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-15 23:15

Är det åsikter eller är det frågor?

"Var det inte så att spikar först dök upp i samband med mindre stativurustade brittska högtalare med rätt skralt frekvensomfång? Kan det vara så att den klena basen förstärks till en mera entonig bas, lite sameness som ska ge mera ordning på marschfötterna?"

Jag svarade att jag upplevde det helt fel, javisst.
Du skriver ju hur Linn låter objektivt. Mmm, men bara för att jag föredrar Sara framför Kan betyder ju inte att jag tycker något annat om den än att den var bättre än Kan. Vill påminna att Linn är så mycket mer än Kan och Sara och jag gjorde endast en jämförelse dem emellan.

Kanske inte heller hur Linn låter objketivt var en bra formulering när du sen hänvisar till Sara? Låter lär ju ha mätts med hörsel och då lär ju åsikten vara subjektiv.

Och se där, sen är mitt beteende helt åt helvete. Är det objektivt eller subjektivt?
För att jag svarar på Rogers frågor för det är det är felaktiga antydningar/antagningar enligt mina erfarenheter. Du håller ju med Roger och säger att jag har fel.
Är då ditt beteende mot mig också åt helvete?
Jag har som du möjligen inte noterat inte försökt få Roger att ändra sina åsikter om nu ens hans frågor speglar vad han tycker. Han kanske frågar för att han inte har någon åsikt.

mvh/Harryup
Senast redigerad av Harryup 2012-04-15 23:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-15 23:15

Nej, jag har inte skrivit att Linn låter på något sätt objektivt. Jag skrev att
de mäter som de gör.

Varför fabulerar du ihop sådana dumheter? Hur något låter är subjektivt,
inte objektivt. Lägg av med att koka ihop lögner om vad andra har skrivit,
eller menat, och annat liknande larv.

- - -

Du skrev att Roger hade fel, trots att han bara redovisat en åsikt, och han
gjorde det på ett mycket försiktigt sätt dessutom, men en försiktig fråge-
ställning.

Du påstod att hans åsikt var fel. Det tycker jag du skatl stå för, istället för
den där skiten du håller på med nu där du försöker få det att verka som
om någon annan hade gjort något liknande övertramp.

OM du nu inser att de som har från dig avvikande uppfattningar om helt
subjektiva saker, faktiskt inte har fel, så kan du väl bara säga det. Case
closed liksom.

Harryup skrev:Dessutom skrev jag i ett inlägg senare att vi inte gillade ljudet ifrån Kan, vi köpte aldrig några Naim då vi inte gillade dom heller.

Och?

Harryup skrev:Men Roger kommer med en frågeställning om entonig bas och det är inget man lurar människor med att det skulle vara naturligare så att säga. Man kan lura dom med en höjning så en liten låda låter mustigare osv. men det är en annan sak.

Det får du självklart tycka/tro. Andra kan anse att det är just betoningar
som ger entonighet.

Men det Roger skrev var väl bara att den klena basen och den dåliga band-
bredden kanske kunde kompenseras med lite spikfotsförvrängning (linjär
och olinjär) och att så är fallet behöver vi inte spekulera om eftersom det
är lätt att visa att man i förekommande fall kan skapa (/återställa) ett in-
tryck av artikulation och tydlighet med hjälp av den sortens påverkan.

Fast MIN uppfattning är att det nog handlar mera om de olinjära distorsions-
fenomenen (övertoner) än de linjära (entonigheter skapad av spikuppställ-
ningsresonansen) som ger tydlighet. Så kanske gör jag en något annorlunda
bedömning än Roger.

Kanske handlar intrycken från högtalarfötter allra mest om suggestion dock.

Harryup skrev:Så nej vi gillade inte ljudet ifrån en Linn/Naim anläggning som den fanns då spikar introducerades och jag har heller inte skrivit det.

Nä, och?

Harryup skrev:Dessutom tror jag faktiskt inte att Göran lurade någon, han var/(är?) helt enkelt fullständigt övertygad om konceptet.

Det är just dom som är farligast/luras bäst. Den som tror på något har
lättare att övertyga andra än den som vet att det är ett fals budskap de
för fram.

Tror du sätter ett olyckligt likhetstecken mellan att någon blir lurad (vilket
är vad jag talat om) och att den som luras gör det medvetet (vilket jag
inte har talat om). Så behöver verkligen inte vara fallet.

Harryup skrev:Och en viss vana om hur det lät och vad som sades fick vi då vi dagligen delade kunder och besökare i flera år med High Fidelity.

Och?

Harryup skrev:Däremot håller jag med dig om att High Fidelity idag är en trevlig butik som är värt ett besök.

Det gläder mig mycket. Alltid något.

Natti, natti.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi