Högtalarfunderingar,lyssningsintryck mm.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-16 19:48

Jag jobbade på den firman som importerade Celestion i mitten på 70-talet då 90% av faktisktdeltagarna inte var födda ännu. :-)
Vi sålde en hel del Ditton 25, 33, 44 och 66 vill jag minnas att alla hette.

Dessutom så var Celestion UL-8 möjligen UL-10 med som en av de tre sista monitorerna när SR valde NS-1000 istället.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-16 20:49

Ja dom heter ju ditton 44 monitor mina exemplar,detta med monitorer är jag dålig på...

Är dom konstruerade för närfältslyssning tro, iom att qrslådorna i min lyssningsjämförelse hade markant större ljudbild?

Som stereo och stereowide kan man säga,om ni minns dom gamla bergsprängarna med den funktionen :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-16 21:47

Nej, 44 är bara en annan hemmaserie och UL-serien var ingen monitor heller. Tror vad du här är exempel på äldre engelskt ljudideal mot en modernare. Dessutom kan kondensatorer i filtren tröttnat så att den inte låter som den borde heller så kanske efter alla år så är det en sämre 44 än när den var ny.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-16 21:48

mx skrev:
meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Skall MM fråga vad han skall tycka nu?

Var framgick det att det var hans personliga tyckande?

LÄS IGEN.. Det står TYDLIGT att jag anser.. Men det är kanske inte ok numer. 8O

Inte nog transparent åsikt. :)

:twisted: Blir bara pissed när jag tänker på skiten.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-16 21:56

Harryup skrev:Jag jobbade på den firman som importerade Celestion i mitten på 70-talet då 90% av faktisktdeltagarna inte var födda ännu. :-)
Vi sålde en hel del Ditton 25, 33, 44 och 66 vill jag minnas att alla hette.

Kul, det var ju just i början av 70-talet jag köpte mina Ditton 25. Det var med andra ord jag som bidrog till att grunda din förmögenhet ;-)

Jag stod i valet och kvalet mellan ett par JBL-högtalare och just Celestion Ditton 25. Ung och dum, men då var det så att dubbla 12" element (aktiv plus slav) rätt lätt slog ut en JBL med bara en 10" som bas... Att lyssna och välja utifrån detta var det inte tal om :-) För övrigt gjordes ofta eventuella lyssningar med bas- och diskantkontrollerna i max-läge och gärna med loudness´en intryckt också. Ibland har jag en känsla av att dagens unga gör samma resa....

/ B

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-16 22:06

Harryup skrev:Nej, 44 är bara en annan hemmaserie och UL-serien var ingen monitor heller. Tror vad du här är exempel på äldre engelskt ljudideal mot en modernare. Dessutom kan kondensatorer i filtren tröttnat så att den inte låter som den borde heller så kanske efter alla år så är det en sämre 44 än när den var ny.

mvh/Harryup

Man kanske skulle ta och renovera filtren lite då,få se om det blir nån skillnad :)

kollade upp filtren i dag,men ser ut som det sitter mest åldersbeständiga kondensatorer i dom.

Länk till filterkort jag tog i dag.. http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=413784.jpg

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-17 07:56

zapanasta skrev:
Harryup skrev:Nej, 44 är bara en annan hemmaserie och UL-serien var ingen monitor heller. Tror vad du här är exempel på äldre engelskt ljudideal mot en modernare. Dessutom kan kondensatorer i filtren tröttnat så att den inte låter som den borde heller så kanske efter alla år så är det en sämre 44 än när den var ny.

mvh/Harryup

Man kanske skulle ta och renovera filtren lite då,få se om det blir nån skillnad :)

kollade upp filtren i dag,men ser ut som det sitter mest åldersbeständiga kondensatorer i dom.

Länk till filterkort jag tog i dag.. http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=413784.jpg

ser ut som elektrolyter och dom brukar inte alltid åldras väl. Men gillar du vad du hör så kan det nog helt klart vara värt att byta ut dom.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-17 08:21

2 st elektrolyter,resten verkar va plastfilmkondningar.Syns i ändarna på dom :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-17 08:39

Japp, verkar så. 2 lytar att byta och när filtren ändå är framme kolla lödningarna. Kanske dags att värma på dom igen med lite fräscht tenn.
Kolla även lödningen till terminalerna på baksidan.

mvh/Harryup

Föregående

Återgå till Generellt om hifi