Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:mx skrev:... men om jag ska bli det för en stund så
är min åsikt nästan tvärtom. Deras elektronik gillar jag inte alls. Den är dyr
och klen.
Solo´s med 500W är väl inte så klena? Det är å andra sidan inte priset heller.
Sneaky är väl ganska OK ändå, 13 papp för en mediaspelare inkl ett hyggligt slutsteg är väl nästan rimligt. Nästan alltså. Frågan är väl snarare varför man har en sådan udda fågel (designmässigt), i alla fall om man har den tillsammans med andra Linn-burkar. Som självstående produkt i sovrummet eller köket (med enbart ett par högtalare kopplade till den) är det väl OK men till det priset?
/ B
mx skrev:Men hur står sig en Sneaky mot exempelvis en Marantz med mer pulver, fler kanaler, D/A-omvandlare med mera och stöd för Airplay? Do you see where I'm going with this?
Bill50x skrev:mx skrev:Men hur står sig en Sneaky mot exempelvis en Marantz med mer pulver, fler kanaler, D/A-omvandlare med mera och stöd för Airplay? Do you see where I'm going with this?
Det enda sättet att ta reda på prisvärdheten är att lyssna på apparaterna. Att bara titta på spec´arna säger inte så mycket. Men behöver man fler kanaler, D/A-omvandlare och stöd för Airplay så ska man ju inte ens fundera över en Sneaky.
/ B
Richard skrev:Richard skrev:Analogi:
Graververket vid gravering av vinylskivor är otroligt mekaniskt stabilt. Detta för att varje vibration ska kunna graveras korrekt ned i modermatrisen.
Vinylåtergivning handlar alltså om att överföra vibrationer från skivans rotation via pickupen till förstärkaren, med så stor precision som är möjligt.
Detta är det viktigaste- betydligt viktigare än korrekt frekvensgång.
Detsamma borde gälla högtalaren, här omvandlas en elektrisk impuls till ljud med hjälp av fysisk överföring via ett vibrerande högtalaremembran.
Bör inte en sådan konstruktion vara extremt mekaniskt stabil ?
Är detta kanske betydligt VIKTIGARE än att frekvensgången eller fasgången är korrekt ?
PeterStendl:
Det vore intressant med din kommentar runt denna analogi- stämmer den ?
usling skrev:Fattar inte ens diskussionen. Det är som att diskutera religion. En tror en sak, en tror en annan och ingen vet vad som egentligen gäller.
IngOehman skrev:Slutligen vill jag hänvisa dig till den artikel om mjuka kontra hårda fötter
som jag skrev för en massa år sedan, där du kan se att problemet med
spikfötter är just att de är så icke-stabila i basområdet, eftersom de har
en vid sqr(k/m)/2pi så enorm mobilitet - alltså INOM audioområdet.
Och en alldeles på tok för dåligt dämpning för att kunna hantera det. Det
är just därför som man, när man undersöker rörelserna hos högtalare
som står på spikfötter, ser hur illa resonant och mycket de rör sig.
ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
En högtalare på spikfötter vibrerar, det gör den. Men den står still!.
ThePreTor1aN skrev:IngOehman skrev:Slutligen vill jag hänvisa dig till den artikel om mjuka kontra hårda fötter
Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Det spikfötterna gör är att högtalaren/elementen kan alltid spela från sin absoluta optimerade 0-punkt hur mycket den än vibrerar. Det förklarade även Rudling tidigare. Det kan inte en högtalare med SD-fötter oavsett om skillnaden "kan" vara mycket liten.
Om så den illa resonansen skakar hela rummet så tavlor åker ner så är det fortfarande så att återgivningen från högtalaren är mer exakt, resten är bara bieffekter som rum och annat material adderar.
SD fötter löser de problem du beskriver, de gör det men det skapar också 10 nya problem som är akustiskt helt horribla. Spikfötter är en bra kompromiss som behåller den exakta högtalarplaceringen under spelning och minimerar resonanser till golv och övrigt material istället för att med SD-fötter sätta hela högtalaren i gungning.
Bara tanken gör ju en sjösjuk.
Man måste fundera lite på vad som är vad och vad som är skadligt respektive oskadligt här. Är det placering, resonanser eller vibrationer?.
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Nej, den 'vickar'.
Morello skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Nej, den 'vickar'.
Ja, men framförallt är transmittans mot golvet ett stort problem
Harryup skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Nej, den 'vickar'.
Ett annat problem är att folk kanske inte blindtestar fötter. Nu har inte heller jag gjort det men jag har i vart fall haft med en panel i testerna som kan verifiera att Gud har glömt mitt hus och av någon anledning blev det inte mjukfot som föredrogs. Så vore kul att se om någon hängiven mjukfotist testade blint och fick fram ett avvikande svar. Personligen är jag fortfarande övertygad om att omständigheterna kan göra att bästa ljudmässiga resultat lyssningsmässigt kan vara individuellt lösningar för olika uppställningar.
mvh/Harryup
Morello skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Nej, den 'vickar'.
Kimpost skrev:Problemet är dock att just de här två trådarna handlar om vetenskapen bakom, inte om de subjektiva lyssningsintrycken.
RogerGustavsson skrev:Kimpost skrev:Problemet är dock att just de här två trådarna handlar om vetenskapen bakom, inte om de subjektiva lyssningsintrycken.
Gör gärna en tråd om de subjektiva lyssningsintrycken! De fysikaliska grunder som lagts fram tyder på att det som hänvisats till är felaktigt, att högtalarna står mera stil osv. Då måste det vara något annat som gör att lyssningen med spikfötter ger ett fördelaktigt intryck, men vad då?
RogerGustavsson skrev:Kimpost skrev:Problemet är dock att just de här två trådarna handlar om vetenskapen bakom, inte om de subjektiva lyssningsintrycken.
Gör gärna en tråd om de subjektiva lyssningsintrycken! De fysikaliska grunder som lagts fram tyder på att det som hänvisats till är felaktigt, att högtalarna står mera stil osv. Då måste det vara något annat som gör att lyssningen med spikfötter ger ett fördelaktigt intryck, men vad då?
ThePreTor1aN skrev:IngOehman skrev:Slutligen vill jag hänvisa dig till den artikel om mjuka kontra hårda fötter
Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Det spikfötterna gör är att högtalaren/elementen kan alltid spela från sin absoluta optimerade 0-punkt hur mycket den än vibrerar. Det förklarade även Rudling tidigare. Det kan inte en högtalare med SD-fötter oavsett om skillnaden "kan" vara mycket liten.
Om så den illa resonansen skakar hela rummet så tavlor åker ner så är det
fortfarande så att återgivningen från högtalaren är mer exakt, resten är bara bieffekter som rum och annat material adderar.
SD fötter löser de problem du beskriver, de gör det men det skapar också 10 nya problem som är akustiskt helt horribla. Spikfötter är en bra kompromiss som behåller den exakta högtalarplaceringen under spelning och minimerar resonanser till golv och övrigt material istället för att med SD-fötter sätta hela högtalaren i gungning.
Bara tanken gör ju en sjösjuk.
Man måste fundera lite på vad som är vad och vad som är skadligt
respektive oskadligt här. Är det placering, resonanser eller
vibrationer?.
Richard skrev:Därför är rummet synnerligen oviktigt om vi pratar pitch och musikåtergivning.
Kimpost skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag tror du blandar ihop högtalarnas energirörelser med vibrationer vilket inte är samma sak. Frågan är ju vilken av energierna är mest skadlig?.
Nej, den 'vickar'.
Ett annat problem är att folk kanske inte blindtestar fötter. Nu har inte heller jag gjort det men jag har i vart fall haft med en panel i testerna som kan verifiera att Gud har glömt mitt hus och av någon anledning blev det inte mjukfot som föredrogs. Så vore kul att se om någon hängiven mjukfotist testade blint och fick fram ett avvikande svar. Personligen är jag fortfarande övertygad om att omständigheterna kan göra att bästa ljudmässiga resultat lyssningsmässigt kan vara individuellt lösningar för olika uppställningar.
mvh/Harryup
Du kanske har rätt i att somliga skulle föredra spikfötter i subjektiva test, i deras specifika hemmiljöer. Det är till och med troligt. Jag menar, det hände ju hos dig nyss.
Problemet är dock att just de här två trådarna handlar om vetenskapen bakom, inte om de subjektiva lyssningsintrycken. Rudling menar att såväl pingisbollar som spikar och mjukfötter, beter sig på sätt som strider mot fysikens lagar. Samma typ av argumentation förs fram av Richard (allvarligt menad, eller ej), av ThePreTor1aN och även av dig till viss del. Ivrigt påhejade av människor (samma personer som alltid) som irriterar sig på att transparensmaffian ska lägga sig i och säga emot, bara för att de "tror sig kunna fysik", eller vad de nu tror att anledningen är.
Jag förstår din tidigare synpunkt, om att det säkert kan upplevas som tröttsamt att bli påhoppad i diverse trådar, på grund av ens subjektiva upplevelser. Men du måste väl hålla med om att det inte gäller här? Inte i de här två trådarna? Dessa handlar ju om fysiken, och måste rimligtvis få innehålla ifrågasättanden?
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Därför är rummet synnerligen oviktigt om vi pratar pitch och musikåtergivning.
Ta en febertablett.
Det där har du ingen aning om utan snackar mer gojja än Carl Bildt när han är full.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Därför är rummet synnerligen oviktigt om vi pratar pitch och musikåtergivning.
Ta en febertablett.
Det där har du ingen aning om utan snackar mer gojja än Carl Bildt när han är full.
Diskutera sakfråga istället för feber, kan hålla med att Carl Bildt snackar skit, även i nyktert tillstånd.
Är det någon som snackar gojja så är det du.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster