Rotel RB-1562 mot XTZ AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-04-18 09:28

mx skrev:Nej, jag är fortfarande intresserad. Det är väl inte konstigt att jag blev
besviken över att det blev sågat?

Jag tycker inte att du ska fästa alltför stor vikt utifrån andras sammanfattande "one-liners". Sådana räcker inte på långt när att beskriva det som faktiskt står i själva testen. Det blir en missvisande bild hel enkelt. Nästan jämt blir det en förstärkning av omdömet åt ena eller andra hållet. Om du är intresserad av steget tycker jag att du ska försöka läsa blaskan istället för att lita på vad andra skrivit.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-18 10:18

lgs skrev:Hur stor påverkan har egentligen konstlasten som LTS använder?

Lagom. ;) Nästan alla lyssnade steg detekteras.

Finns det nåt förhållande mellan hur svår lasten är för steget och hur mycket steget färgar?

Ja, ungefär 1:1. :) Nja, det beror på vad du menar med "svår för".

Kan det vara så att ett steg som färgar märkbart med en svår last inte färgar alls med en "snäll" last?

Ja.

Ni får ursäkta min okunnighet men jag blir nyfiken eftersom jag själv upplever det som ett trevligt steg.

Det är mycket bra frågor du kommer med. Jag håller inte med de som tycker att steget är sågat av LTS, utan rekommenderar också att man läser testet själv.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-04-18 11:23

Tack för svaren!

Almen skrev:
Finns det nåt förhållande mellan hur svår lasten är för steget och hur mycket steget färgar?

Ja, ungefär 1:1. :) Nja, det beror på vad du menar med "svår för".

Vet nog inte riktigt själv vad jag menar :D

Almen skrev:
Kan det vara så att ett steg som färgar märkbart med en svår last inte färgar alls med en "snäll" last?

Ja.

Tycker att du svarar på min tidigare fundering här. Om ett steg är omöjligt att detektera med en viss last men fullt möjligt att detektera med en annan innebär ju det att det finns ett förhållande och det var mest det jag var nyfiken på.

Får pallra mig iväg till biblioteket och läsa igenom testet så kanske jag blir lite klokare :)

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2012-04-29 11:25

Jag kör med 2 st bryggade och saknar inte effekt till mitt sätt att lyssna och se film.

Jag kan inte säga annat än att jag gillar det jag hör. Möjligt att vissa petimetrar tycker att det är en jack of all trades, men jag skulle säga att det når över tillräckligt. Tillräckligt med effekt, snygghet och välljud.

Andra steg kommer säkert vara bättre på enskildheter, men inte på alla till en bättre peng. IMHO.

Lycka till!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-29 12:15

Det lutar nog åt XTZ AP100 ändå. Verkar vara helt okej. Har gjort lite
forskning på området. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2012-04-29 13:21

Kolla gärna den engelska tidskriften HiFiWorlds lista över prylar dom rekommenderar. Där rekommenderar dom AP 100 med bl a frasen "punches way beyond its price". Den listan är inte så lätt att komma in på.
Mannnen som tycker sajten faktiskt.se är smått tragisk, Olle Linder; skrev för några nummer sen i HiFi&Musik om hur han provade att köra Wilson Audio Sophia med AP 100. Han blev förvånad att det lät så bra trots att referenssteget var ett Burmeister monstersteg. Han har köpt ett AP 100 till sig själv
Det finns dom som har andra ljudpreferenser (förstås). Jag har förstått att dom som är ute efter en sprittande gladlynt förstärkare typ Naim kanske tvekar inför det här ljudet, men vill man som jag ha ett exakt, detaljerat och baspregnant ljud med silkeslen diskant och en myriad av detaljer så tror jag att AP 100 är svårt att slå rent prismässigt. Jag kör visserligen recievervarianten (D 3 100 Class A) men slutsteget är identiskt med AP 100.
Jag kör i klass A-läget (visserligen inte äkta; tomgångsströmmen höjs ganska avsevärt så steget går i B-läge mycket senare) och förvånas och njuter i fulla drag varje dag.
Det finns förstås bättre slutsteg. Själv har jag blivit förälskad i ett slutsteg från Primare, men det kostar nästan 5-6 ggr så mycket.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2012-04-29 17:02

Jag rekommenderar Rotels 1562, det är deras 2a generation ClassD steg.

Jag har ett 1575 (5x250w) och har kört det med Contour 3.4 och pi60 låter fantastiskt bra. Har även haft flera Rotlar som 991 och 993 samt NAD, men går aldrig tillbaka till den gamla traditionella tekniken.

Men du kan testlyssna och se om du gillar de, en del reagerar på class D då det är knäpptyst, inget bakgrundsbrus osv (sk "svart bakgrund" :) )

Saker som distorsion i diskanten osv är mest uppförstorade myter som jag ser det, det har ingen praktisk betydelse, möjligtvis teoretisk. Spelar 115 db ung med mina pi60 med all sorts musik, och diskanten låter bara så bra.

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-04-29 17:12

mx skrev:Det lutar nog åt XTZ AP100 ändå. Verkar vara helt okej. Har gjort lite
forskning på området. :)

Finns 2 till salu på blocket: http://www.blocket.se/gavleborg/XTZ_Cla ... m?ca=7&w=3

Föregående

Återgå till Generellt om hifi