Hjälp mig att hitta en enkel ritning till Rörsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Carlxvii

Hjälp mig att hitta en enkel ritning till Rörsteg

Inläggav Carlxvii » 2012-04-15 16:16

Hej jag skulle vilja ha hjälp mer att hitta en enkel ritning till ett enkelt Rörsteg.
Alla jag hittar bygger ju på att man redan kan läsa kopplingscheman och förstå förkortningar och beteckningar på elektronik komponenter.
Allt det där är rena holländskan för mig.

Varför kan ingen bara göra en ritning för Nybörjare? Jag har inte hittat nån på nätet iaf.. Tips ?

Gärna typ steg för steg med bilder och förklarande text typ: Köp 2 av dessa kondningar best nr : XXXX på Elfa osv..

Löd sedan in XXXX på ben nr 7 på ett rör av typ ECXX80 Osv osv....
Typ som en skolbok.

Tänkte bygga om typ typ nån gammal rör förstärkt bandspelare eller radio och pula in i nån snygg låda. Mest för att lära mig hur dom är upp byggda.
Det verkar ju så jädra enkelt med rörsteg när man kan det

Har redan slaktat en radio som funkade fint med att förstärka lågnivå över dom två slutrören till högtalare men när jag demonterade dom ur lådan (Var noga och märka upp allt mm) och satte ihop allt utanför lådan så funka inget. Har kopplings schema men fattar som sagt mycket lite av det.

Tacksam för råd och tips.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-04-19 20:29

Hej här kan du kika på rörförstärkare för Iphone

http://www.antus.org/

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2012-04-19 22:35

Nu har jag ingen koll på detta men jag vill minnas att rörsteg använder sig av höga spänningar och det kan gå illa om man gör fel.

Rätta mig gärna om jag har fel!!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-04-20 08:48

Vellerman? Men de är dyyra.

Ja det kan vara farligt att greja med rörförstärkare!

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-04-20 10:25

Börja med något enkelt, tex ett EL84 i single ended koppling.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-04-20 11:00

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-04-20 13:24

Lite överpris kanske.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-20 14:07

Var är Soundbrigade?
I vilket fall finns det några byggtrådar med rör i följande sammanställning av diy-projekt på Faktiskt:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=30614
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Re: Hjälp mig att hitta en enkel ritning till Rörsteg

Inläggav Carlxvii » 2012-04-20 17:33

TacK tack!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-20 22:18

Carlxvii skrev:
Har redan slaktat en radio som funkade fint med att förstärka lågnivå över dom två slutrören till högtalare men när jag demonterade dom ur lådan (Var noga och märka upp allt mm) och satte ihop allt utanför lådan så funka inget.

Vilken radiomodell var det?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-04-21 09:27

paa skrev:Var är Soundbrigade?

Kommit hem från tjänsteresa till Scandinavian Park ... hrrrmmmm hrmmm ...Unilite ...

The VERY SAD FACT är att det som du hakar upp dig på är just så grundläggande att det nästan kan anses hopplöst att fixa till något utan att använda dessa "besvärligheter", ungefär som att använda matematik men utan multiplikation, addition och andra räknesätt.
Jag ger dig rådet att lära dig elementär elektronik, hur olika komponenter fungerar, hur man läser scheman och översätta ett schema till "den verkliga världen". Har du fixat det här är är hela världen (den virtuella i alla fall) full av bra (och mindre bra) scheman att välja mellan.

Alternativet är att välja byggsatser där det finns en bra instruktion och ett screentryckt mönsterkort som du bygger på i bästa IKEA-stil. Problemet är att du, om du inte fixar schemaläsning, får svårt att avlusa fel som eventuellt uppstått.
Det finns en del byggsatser att köpa från Analog Metric. Mycket bra mönsterkort till förstärkare kan du beställa från DIY tube.
Har du en himla tur hittar du någon på din bostadsort som kan handgripligen hjälpa dig genom ett byggprojekt.

I övrigt kan jag bara nämna att vissa rör är "lättare" att jobba med än andra, dels för att de är lättdrivna, har "bra" utimpedans, dels för att de är väldokumenterade och så är de lätta att få tag i. Så är t ex ECL82, EL90, EL84, EL34, 6L6, 6V6, KT88/6550 perfekta för olika projekt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-21 16:06

Vilken radiomodell var det?[/quo

en liten Orion AR306

Jo jag förstår att man behöver kunna El lära och lite kan jag allt. Och mer och mer lär jag mig dag för var dag.
Problemet är väll att jag inte är så intresserad av den teoretiska delen utan att samtidigt kunna se och koppla delarna handgriplingen.

Letade mig blå efter enkla scheman på nätet men hittade inget, men nu har jag några iaf. Tack vara er här på forat.

Tack även för alla bra länkar. Det är ju riktigt kul det här!

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-04-21 21:36

Som lite inspiration, en rörhäck jag jobbat av och till på under några år:
http://imgur.com/a/NujCF

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-21 23:45

Carlxvii skrev:
en liten Orion AR306

Såg den ut så här?
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-04-22 09:01

Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-22 20:07

Ragnwald skrev:
Carlxvii skrev:
en liten Orion AR306

Såg den ut så här?
Bild

Exakt: Tänkte ha kvar den först men när jag skulle spänna om remmarna till kanalväljaren så blev det kortis så FM delen brann och den gick inte att få liv i igen så jag slaktade den istället.
Var nog lika bra för den var nog inte brandsäker. Men bra mottagning på MW? bandet hade den iallafall.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-22 20:09

Tekko skrev:Som lite inspiration, en rörhäck jag jobbat av och till på under några år:
http://imgur.com/a/NujCF

Inntresant! Vad är det för trafos?

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-22 20:22

soundbrigade skrev:http://www.siliconray.com/fu-50-single-ended-tube-amplifier-kit-1.html

Och inte särskilt dyr heller.

Precis nått sånt jag letar efter!!
Grymt snygg i sin enkelhet! Bra pris med. Men åker man inte på Tull och sånt?
Har den några svagheter som man bör veta om?

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-22 20:36

Carlxvii skrev:
soundbrigade skrev:http://www.siliconray.com/fu-50-single-ended-tube-amplifier-kit-1.html

Och inte särskilt dyr heller.

Precis nått sånt jag letar efter!!
Har den några svagheter som man bör veta om?

Kollade lite till och vad ska man ha för frakt? DHL ska ju ha typ 245dollars!? Och nån annan ska ha 12... En viss skillnad...

Har ni provat att beställa därifrån förut?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-04-22 22:20

Carlxvii skrev:Precis nått sånt jag letar efter!!

Risken finns att du får ett 25% påslag i form av moms. Det besynnerliga är att jag sällan drabbas av sådant av varor från Kina med omnejd.
Carlxvii skrev:Har den några svagheter som man bör veta om?

Alla förstärkare har svagheter. Man kan ha en åsikt om ingångsröret, emn det är iofs en petitess.
Utgångseffekten är kanske inte riktigt 12W men kanske är 8-10W rimligare.
Det står något om att frakten går på 40 dollar (landvägen).

Det finns en hel del sådana här byggsatser att köpa från Kina. Den här är komplett med chassi, transformatorer, rör och komponenter. Annars kan ju tanken vara att köpa ett färdigt mönsterkort och att köpa komponenter, rör från annat håll.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-04-22 22:47

Be dom skriva "Gift" på paketet :roll: :lol:

Edit: Så slipper du moms om du inte förstod :)
Senast redigerad av S 2012-04-22 23:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-22 23:04

soundbrigade skrev:
Carlxvii skrev:Precis nått sånt jag letar efter!!

Risken finns att du får ett 25% påslag i form av moms. Det besynnerliga är att jag sällan drabbas av sådant av varor från Kina med omnejd.
Carlxvii skrev:Har den några svagheter som man bör veta om?

Alla förstärkare har svagheter. Man kan ha en åsikt om ingångsröret, emn det är iofs en petitess.
Utgångseffekten är kanske inte riktigt 12W men kanske är 8-10W rimligare.
Det står något om att frakten går på 40 dollar (landvägen).

Det finns en hel del sådana här byggsatser att köpa från Kina. Den här är komplett med chassi, transformatorer, rör och komponenter. Annars kan ju tanken vara att köpa ett färdigt mönsterkort och att köpa komponenter, rör från annat håll.

Jo man ska ha lite tur men jag råkar då alltid ut för tullen. Tittade inte så noga på sidan utan uppfattade den som Amerikansk.
Jo visst kan man köpa lösa delar men det här känns som ett bra nybörjar kitt. Kan man inte byta ut ingångs röret i framtiden då? Vad har det för svaghet? Dåligt eller jag kanske ska skriva sämre ljud än ett dyrare?

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-04-22 23:12

Nättrafon har jag lindat, tog en nättrafo från en sunking yamaha receiver och lindade om den för rör bruk, utgångstrafon kommer från en gammal philips el6411 pa rörhäck.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-23 11:00

Tekko skrev:Nättrafon har jag lindat, tog en nättrafo från en sunking yamaha receiver och lindade om den för rör bruk, utgångstrafon kommer från en gammal philips el6411 pa rörhäck.

Okej. Men om man inte vill laborera med att linda om Trafos var kan man köpa lösa delar? Rör rörhållare Trafos o komponenter till ett vettigt pris. Helst inom EU.

Tror nog att jag har en kompis som kan hjälpa mig med att fixa ett snyggt Chassi.

Eller blir det billigast att köpa ett Kina kitt? Känner mig väll lite tveksam till komponenternas kvalitet.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-23 11:01

S skrev:Be dom skriva "Gift" på paketet :roll: :lol:

Edit: Så slipper du moms om du inte förstod :)

Jodå jag fattar. :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-04-23 12:52

Det går att köpa billa trafar från www.fragjanzuerst.de eller http://livinginthepast-audioweb.co.uk/index.php?p=transformers. Rör hittar man överallt, balnd annat på Radiomuséet i Göteborg. Electrokit, BHIAB och ELFA har resterande komponenter.

Och egentligen har man skaffat lite elementär förmåga att läsa schema är det inte svårt att bygga ihop något.

Här är ett förslag, redan nämnt, på en enkel men vettig förstärkare med lite förmåga:

6L6 Schema PDF

Tråd om bygget

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-24 01:09

Hmm.. Låter intressant det där. Jag provade ikväll att koppla in mina VH-1 Horn på min gamla Concerton 357 radio som signal källa hade jag min Sony CD länkad med gitarrsladd moddad med banan kontakter från hörlursuttaget till Tape ingången.
Satan alltså.. 8O Spelade Sophie Zelmani och fick vrida ner all bas för det började skaka i huset. Kunde inte sluta lyssna. Visst kanske den tappade lite detaljer i övre mellan registret om man jämför med min Sansui au7900 men vilket lättlyssnat ljud!

Tänk att en gammal radio från 58 som står och dammar på en loppis har den potentialen! Bra fynd för 100kr

Vad kan en sån radio ge i Watt? Högtalar utgången är märkt 5Ohm Mina VH-1 i paralell kopplade har ca 3.7Ohm . Är det nån risk att jag bränner radion?

Just nu känns det som om jag skulle klara mig med en likadan radio till. :lol:

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-04-24 01:46

Lite så känner jag med min lilla klass A stärk, spelar som satan med bara 5 watt, djupbas har den också! 8O Men ändå kristallklart ljud.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-25 00:17

Tekko skrev:Lite så känner jag med min lilla klass A stärk, spelar som satan med bara 5 watt, djupbas har den också! 8O Men ändå kristallklart ljud.

Ja man verkar inte behöva så mycket Watt. :D
Kopplade in CDn ikväll via lågnivån ist och det funkar fint! Det bästa med min cd är att den har dubbla lågnivå utgångar en vanlig och en variabel och vipps så hade jag fjärrkontroll till volymen när jag kör Rörradion som förstärkare! :D

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-04-25 22:26

Hej här finns det också en del komponenter för rörbyggaren

http://www.lh-musik.se/

mvh Lasse-

Nästa

Återgå till DIY-forum