Moderator: Redaktörer
NiklasF skrev:Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.
skrutten skrev:Är det närvaro som avses? eller att man blir omsluten av ljudet liksom?
+100 tillpetersteindl skrev:NiklasF skrev:Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.
+100![]()
Det är många parametrar som skall sammanfalla för att ljudet skall släppa loss och låta fritt d v s live om livekänsla finns på inspelningen.
Många av de gamla Vifaelementen var bra på det.
MvH
Peter
DanNorman skrev:Jag har en teori om att "släpp" innebär mycket bas och diskant, eller omvänt, dipp i mellanregistret. Typ mellan 4-500Hz och 2-3kHz.
celef skrev:jag har en tid kört med några olika 17cm sb-acousticselement, det har inte låtit riktigt bra, grått och tråkigt och ljudet har inte riktigt släppt, eftersom hålen passar gamla vifor så stoppade jag in ett par och satan i gatan vilket ös, sådana här överaskningar hatar jag, varför släpper inte ljudet på vissa element medans andra gör det, detta trots rimligt lika tonkurvor och dist? frugan gick förbi och undrade om jag hade fått in ett live-band i lyssningsrummet
DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp"
Ragnwald skrev:En amatör frågar; kan det ha med tonkurvans linjäritet vid olika pålagd effekt, dynamiskt och komplext?
phon skrev:DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp"
Kan det möjligen handla om perceived släpp?
petersteindl skrev:phon skrev:DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp"
Kan det möjligen handla om perceived släpp?
Något annat kan det inte handla om. Det är en perceptuell upplevelse.
MvH
Peter
NiklasF skrev:Två stycken +100 inlägg![]()
Vi kommer höra ett gäng imorgon som låter just högtalare även riktigt högt upp i prisspannet.
celef skrev:jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?
NiklasF skrev:Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.
steveo1234 skrev:
Det är för övrigt ett starkt argument för att gömma högtalarna bakom en duk för min del.
MagnusÖstberg skrev:celef skrev:jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?
Som jag har uppfattat det har det med svinmycket parametrar att göra, allt frn utformningen av konen, styvheten i mittdomen, valet av kantupphngning och vgutbredningen i konen kombinerat med baffelstorlek och vald filtertopologi![]()
De äldre Vifaelementen (har inte s mycket erfarenhet av de nyare) fungerade skitbra ur de aspekterna som själva drivelementet kan påverka. Lätta att filtrera är de också, men de kanske inte har den allra bästa upplösningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster