jag bytte ut elementen och fick en chock

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

jag bytte ut elementen och fick en chock

Inläggav celef » 2012-04-20 20:23

jag har en tid kört med några olika 17cm sb-acousticselement, det har inte låtit riktigt bra, grått och tråkigt och ljudet har inte riktigt släppt, eftersom hålen passar gamla vifor så stoppade jag in ett par och satan i gatan vilket ös, sådana här överaskningar hatar jag, varför släpper inte ljudet på vissa element medans andra gör det, detta trots rimligt lika tonkurvor och dist? frugan gick förbi och undrade om jag hade fått in ett live-band i lyssningsrummet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-20 20:25

Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-20 20:26

Det ligger i Q-värdet. :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-20 20:33

Det vore intressant om det där släppet kunde beskrivas med en inhemsk adekvat vokabulär. Och framför allt vad beror det på... Är det ljudbilden det handlar om?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-20 20:45

Att musiken lossnar ifrån högtalaren, att det inte låter högtalare alls.
Man brukar höra det extra tydligt på bra inspelningar av akustisk gura.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-04-20 20:45

Ja vissa högtalare låter som eh - två högtalare. Jag har hört en del förfärliga exempel.
Mina egna högtalare innan jag var nöjd med filtret. :roll:
Let forever be

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-20 21:06

Är det närvaro som avses? eller att man blir omsluten av ljudet liksom?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-20 21:06

NiklasF skrev:Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.

+100 :)

Det är många parametrar som skall sammanfalla för att ljudet skall släppa loss och låta fritt d v s live om livekänsla finns på inspelningen.

Många av de gamla Vifaelementen var bra på det.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-04-20 21:06

Jag har en teori om att "släpp" innebär mycket bas och diskant, eller omvänt, dipp i mellanregistret. Typ mellan 4-500Hz och 2-3kHz.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-20 21:06

skrutten skrev:Är det närvaro som avses? eller att man blir omsluten av ljudet liksom?

Ja.

Ja.

:)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-20 21:08

petersteindl skrev:
NiklasF skrev:Just släppet ifrån en högtalare ser jag antagligen som dess viktigaste egenskap, och detta är uppenbarligen svårt att få till då det är väldigt lite av det man hör som lever upp till detta.

+100 :)

Det är många parametrar som skall sammanfalla för att ljudet skall släppa loss och låta fritt d v s live om livekänsla finns på inspelningen.

Många av de gamla Vifaelementen var bra på det.

MvH
Peter
+100 till
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-20 21:10

DanNorman skrev:Jag har en teori om att "släpp" innebär mycket bas och diskant, eller omvänt, dipp i mellanregistret. Typ mellan 4-500Hz och 2-3kHz.

Jag delar inte din teori, men troligtvis har frekvensmanupilationer visst berättigande under förutsättning att spridningen är på ett visst sätt och det styrs av många parametrar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-04-20 21:22

Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp" :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-20 21:26

Två stycken +100 inlägg 8O

Vi kommer höra ett gäng imorgon som låter just högtalare även riktigt högt upp i prisspannet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: jag bytte ut elementen och fick en chock

Inläggav DQ-20 » 2012-04-20 21:32

celef skrev:jag har en tid kört med några olika 17cm sb-acousticselement, det har inte låtit riktigt bra, grått och tråkigt och ljudet har inte riktigt släppt, eftersom hålen passar gamla vifor så stoppade jag in ett par och satan i gatan vilket ös, sådana här överaskningar hatar jag, varför släpper inte ljudet på vissa element medans andra gör det, detta trots rimligt lika tonkurvor och dist? frugan gick förbi och undrade om jag hade fått in ett live-band i lyssningsrummet

Det kanske egentligen är ett par Ino-element som släppts ut på marknaden av misstag. :twisted:
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-20 21:46

DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp" :)

Kan det möjligen handla om perceived släpp? 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-20 21:57

En amatör frågar; kan det ha med tonkurvans linjäritet vid olika pålagd effekt, dynamiskt och komplext?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-20 22:03

Ragnwald skrev:En amatör frågar; kan det ha med tonkurvans linjäritet vid olika pålagd effekt, dynamiskt och komplext?

Ljudet skall släppa från högtalarna även då man pyslyssnar. Jag har ganska god erfarenhet av just varför ljudet tycks släppa från högtalarna. Det är många parametrar som samverkar.

Ett högtalarelement som tar allt under 2 kHz är extremt viktigt att ha full koll på.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-20 22:04

phon skrev:
DanNorman skrev:Det var bara vad jag upplevt själv, och definerar som "släpp". Men det finns säkert fler/andra skäl! Mitt "släpp" kanske inte är nån annas "släpp" :)

Något annat kan det inte handla om. Det är en perceptuell upplevelse.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-20 22:47

petersteindl skrev:
phon skrev:

Något annat kan det inte handla om. Det är en perceptuell upplevelse.

MvH
Peter

Håller helt med. Det finns inget rätt och fel när någon släpper sig - bara olika uppfattningar grundade på sinnesintryck.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-20 22:50

NiklasF skrev:Två stycken +100 inlägg 8O

Vi kommer höra ett gäng imorgon som låter just högtalare även riktigt högt upp i prisspannet.

Ja, märkligt att så mycket låter "låda" än idag, när så många har visat att det inte behöver vara så. Mina gamla ESL 63 har inte minsta lådtendens, gissar att redan ESL 57 fixade det. Mina OA 52 håller inte inne med ljudet på minsta vis och på senaste mässan visade Peter och någon enstaka till att även moderna grejor kan låta bra. Men bättre? Njae, då blir det dyrt.

Visst är det kul när ljudet släpper, men ett 50 minuters haksläpp är ännu roligare. Beskrev det i min presentation. Får se om något kommer i närheten imorgon.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-20 22:51

KarlXII skrev:Det ligger i Q-värdet. :P

Om det var så enkelt ändå....

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 00:19

jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-21 08:44

celef skrev:jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?

Som jag har uppfattat det har det med svinmycket parametrar att göra, allt frn utformningen av konen, styvheten i mittdomen, valet av kantupphngning och vgutbredningen i konen kombinerat med baffelstorlek och vald filtertopologi 8O

De äldre Vifaelementen (har inte s mycket erfarenhet av de nyare) fungerade skitbra ur de aspekterna som själva drivelementet kan påverka. Lätta att filtrera är de också, men de kanske inte har den allra bästa upplösningen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-04-21 08:45

Mmm, medhåll. Det finns många högtalare som kan projicera en bra bild mellan högtalarna. Men, så kommer det något ljud som blir helt uppenbart att det faktiskt är högtalarna som låter och uppmärksamheten dras från ljudet och till högtalaren. Jag hatar högtalare som gör sånt. De högtalarna jag hört som är bäst på att "få ljudet bort ifrån sig" har varit stora panelhögtalare. Det är lite icke intuitivt för mig hur det kan bli så.

Det är för övrigt ett starkt argument för att gömma högtalarna bakom en duk för min del.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-21 08:51

steveo1234 skrev:
Det är för övrigt ett starkt argument för att gömma högtalarna bakom en duk för min del.

Jo, det är ju alltid ett alternativ. Jag har gömt många av mina högtalare på jobbet, det blir bättre ljud hemma då. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-21 09:39

MagnusÖstberg skrev:
celef skrev:jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?

Som jag har uppfattat det har det med svinmycket parametrar att göra, allt frn utformningen av konen, styvheten i mittdomen, valet av kantupphngning och vgutbredningen i konen kombinerat med baffelstorlek och vald filtertopologi 8O

De äldre Vifaelementen (har inte s mycket erfarenhet av de nyare) fungerade skitbra ur de aspekterna som själva drivelementet kan påverka. Lätta att filtrera är de också, men de kanske inte har den allra bästa upplösningen.

jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt :oops:

jag kan tänka mig att utformning av lådvolymen och dämpmaterialet samt konens egenskaper påverkar resultatet, jag ska prova montera elementen i öppen baffel och se vad det ger
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-21 09:41

Jag antar att polypropkoner har behandlats med släppmedel någonstans i processen. Bör väl isåfall vara av avgörande betydelse för percieved release.
Senast redigerad av skrutten 2012-04-21 09:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-21 09:50

Vågutbredning i kon, allt är balanserat
Jag saknar dig.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-04-21 09:52

Kan du inte ta och mäta upp de olika elementen och visa oss kurvorna? Jag föreställer mig att det handlar om frekvensgångsskillnader mellan elementen, kan tänka mig att ganska små skillnader i balans mellan olika frekvensregister och ett mellanregister som är "tillräckligt framträdande" bidrar.

Nästa

Återgå till DIY-forum