celef skrev:MagnusÖstberg skrev:celef skrev:jag tycker släppet verkar ha med upplösningen att göra, vad i elementet påverkar upplösningen?
Som jag har uppfattat det har det med svinmycket parametrar att göra, allt frn utformningen av konen, styvheten i mittdomen, valet av kantupphngning och vgutbredningen i konen kombinerat med baffelstorlek och vald filtertopologi![]()
De äldre Vifaelementen (har inte s mycket erfarenhet av de nyare) fungerade skitbra ur de aspekterna som själva drivelementet kan påverka. Lätta att filtrera är de också, men de kanske inte har den allra bästa upplösningen.
jag tycker nog att det har något med bättre upplösningen att göra, eller iallafall något närbesläktat, maskeringseffekt kanske, för jag upplever att det har blivit lite tystare mellan tonerna, tonerna framträder tydligare, innan så lät lite mer "grå massa", det är svårt att beskriva ljud utan att det låter lite larvigt![]()
jag kan tänka mig att utformning av lådvolymen och dämpmaterialet samt konens egenskaper påverkar resultatet, jag ska prova montera elementen i öppen baffel och se vad det ger
Jag upplever i stort samma saker som celef rent ljudmässigt en del nyare högtalarelement har ingen svärta eller definition och ibland funderar jag om inte "lådljud" kommer ut genom konen? Högtalarna kan dessutom låta lite hesa.