av Thomas_A » 2003-11-20 16:19
Tänkte jag skulle starta ytterligare en tråd ang. högtalare/rumskorrektion och ljudkvalitet. Fick skrivklåda när jag såg ett inlägg på HF ang. Canton Digital, där högtalaren korrigeras till att bli helt frekvensrak vid lyssningsposition. Jag fattar inte riktigt den slags korrektionen.
Om man lyssnar på livekällor som röster och instrument så får ju varje källa en signatur i olika rum bla pga av tidiga och sena reflektioner. Avståndet till källan gör ju också att relationen mellan bas/diskant blir snett, dvs den naturliga responsen blir att basen blir förhöjd relativt diskanten. Att då korrigera detta till en rak respons gör ju att direktljudet instrumentet blir helt annorlunda än i verkligheten. Gör man det på en högtalare så blir väl följaktligen, direktljudet från högtalaren helt krokig. Själv har jag, nästan 10 dB mer i basregionen än i diskanten, mätt med svept sinus (exkl den stående vågen vid 47 dB som jag dämpat 9 dB ytterligare) men direktresponsen har jag dämpat med någon/några dB i basen för att rummet hjälper till. Och det kan tom kanske låta för ljust ibland, fler kan kanske kommentera, som hört systemet. Fast olika skivor/inspelningar är den stoora skillnaden här.
En kontrollerad reflexåtergivning där direktljudet från högtalarsidan görs så rak som möjligt men där reflexer från övriga delar i rummet få agera är väl den mest korrekta kompromissen när det gäller återgivning? Detta kan man ju bara göra genom att mäta och korrigera direktljudet, dvs inom ett visst fönster (och dämpa stående vågor för sig). Då frågar man sig hur olika ?digitalkorrektions?-apparater fungerar? Vore kul att få en klar bild av hur olika apparater mäter och vad de korrigerar. Meridian har väl en ?mildare? korrektsionsgrad som verkar vettig. Men hur fungerar Canton? TacT?
Ang takreflex, så undrar jag om den ska dämpas eller ej. I ett naturligt rum finns alltid taket med och man får naturligt reflexer från detta i livesituationer. Där måste takreflexen bestämmas av varje instruments individuella spridning, där i och för sig alla reflexer från inspelningssituationen redan spelats in och finns på CDn, förutom den egna lyssningslokalen. Att använda konstruktioner med dålig spridning mot tak och golv måste då enligt ?live?-modellen inte vara korrekt, men kanske om man vill höra det som spelades in i mer detalj. Här finns väl kanske ingen sanning, men vore kul att höra åsikter.
T