Kronkan skrev:Det är ju ibland lite svårt att applicera denna tråd (och andra) till sin egen förståelse eller utveckling av denna. Så därför lite grävande i Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_(music)
Begreppet pitch kan defineras såsom upplevd tonhöjd. Alltså i grunder är percived pitch tårta på tårta. Men fungerar ändå att använda såsom lite extra tydlighet. Den fysiska motsvarigheten kan väl grovt vara begreppet frekvens. Men som IÖ säger så behöver inte upplevelsen av pitch ha någon grundton. Det finns ju exempelvis trummor som kan sägas sakna bestämd grundton men som ändå kan upplevas såsom lägre eller högre i pitch. För mig är det inte så lite överkurs att första förstå detta eftersom man kan sägas vara på grundkurs A. Men vet inte om detta är det som IÖ avser med sitt inlägg. MEn tar gärna emot bättre vetande.
Men Richard trådskaparen har helt tydligt och vill jag påstå lite oreflekterad transparant synsätt på apparatvärlden. Inget fel att vara transparant i sin attack på den audiofila verkligheten. Absolut inte. Men svårigheten blir när man i praktiken skall finna sammanhangen mellan det upplevda och apparatvärlden.
Ur Wikipedia (en):
"The pitch of complex tones can be ambiguous, meaning that two or more different pitches can be perceived, depending upon the observer.[5] When the actual fundamental frequency can be precisely determined through physical measurement, it may differ from the perceived pitch because of overtones, also known as upper partials, harmonic or otherwise. The human auditory perception system may also have trouble distinguishing frequency differences between notes under certain circumstances"
.
Frågan om hur vi upplever uppspelad musik påverkas av så många samanvävda faktorer.
Rumsakustiken tillhör definitvt enligt min egen upplevelse ett område som på många sätt påverkar hur vi perceptuerar ett spelande instrument och eller röst.
Aha! Alltså ett obestämbart fenomen utifrån en gemensam betraktelse. Sådana har använts i generationer som medel för att knyta individer med svajande verklighetsuppfattning till en kult-kultur vars enda syfte egentligen är något annat än den utger sig för att vara.
Du hittar det inom religion, myter, kommersiell verksamhet, tuti!
Kul att få ett tydligt exempel inom just HiFi.