Varför Richard Wagner?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Varför Richard Wagner?

Inläggav Flint » 2005-07-25 16:39

Jag förstår inte varför vissa fastnar så enormt för Wagner och hans operor. Vad är det jag missar?

hajen1

Re: Varför Richard Wagner?

Inläggav hajen1 » 2005-07-25 17:56

Flint skrev:Jag förstår inte varför vissa fastnar så enormt för Wagner och hans operor. Vad är det jag missar?

Inte ett skit! 8) Enormt långa transportsträckor fram till en hysad aria eller ett crescendo :wink:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-07-26 00:18

(Jahaa hajen1...)

Det finns en CD-Rom skiva som heter "The Ring Disc" som på ett fantastiskt sätt rycker en rakt in i "Wagners värld" - Effektiv är bara förnamnet...

Inspelningen av hela ringen är Soltis cykel från 60-talet, en helt suvverän monoinspelning, rippat med en special algo.
Samtidigt med musiken (Man måste spela upp den på en PC) kan du se;

Vad som händer
Varje snillrik kompositionsdetalj (t.ex. vilken snutt som berättar för lyssnaren att nu kommer det snart ett svärd, etc)
Texten
Pianoutdrag av musiken
Bilder från berömda uppföranden

Köp skivan och njut!

Frun till min gamla fiollärare sa en gång till mig att "det är inget att vara stolt över att man inte tycker om något som andra tycker om, det är ju bara du som går miste om något..."
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-26 08:40

Hej jockewe! Tror säkert att det kan vara en upplevelse men Wagner är inte " my cup of tea "Frun till din fiollärare var/är säkert en klok kvinna men det ändrar inte mitt omdöme om Wagner. Om andra gillar hans musik är ju bara trevligt. Mitt operaintresse ( något ringa ) hamnar hos Mozart, Verdi och Puccini 8) Undrar om jag är romantiker :? Skulle förvåna min fru 8O

PS gillar en del av hans ouvertyrer!
McIntoshnörd!

shulman

Inläggav shulman » 2005-07-29 16:38

va inte jätte imponerad av Valkyrian, bra enskillda solist prestationer men ganske "segt" då lyssnar ja hellre på Verdi!

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-07-29 16:56

"Vad är det jag missar?"
En jävla massa bra musik så klart.
"...en aria eller ett crescendo"
Ett vad? Snälla nån.

Jag tror att problemet ligger att så många lyssnare har brister i förmågan att koncentrera sig en längre tid. Det ska ju, gubevars, hända saker hela tiden.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-29 17:09

viktor skrev:"Vad är det jag missar?"
Ett vad? Snälla nån.

Jag tror att problemet ligger att så många lyssnare har brister i förmågan att koncentrera sig en längre tid. Det ska ju, gubevars, hända saker hela tiden.

Menar du att musik kräver uthållighet för att "ta"?
Att träning i koncentration ökar det musikaliska utbytet?

Berätta hur du tänker.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-29 17:10

viktor skrev:"Vad är det jag missar?"
Ett vad? Snälla nån.

Det händer väl inte saker" hela tiden " i Verdis, Puccinis och Mozarts operor heller. Ändå föredrar jag dem. Det är väl inget konstigt att människor har olika musiksmak eller... 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-07-29 17:51

Musik kan ta tid. För att verkligen uppskatta en tonsättare bör man inte bara strölyssna utan sätta sig in i idiomet. Det gör man genom att lyssna koncentrerat. Egentligen är det bättre att gå på konsert eller på operan, för då finns inte alla "störande" moment man har hemma. Som att det vore gott med kaffe, snart börjar Eastenders etc. Flint, du uttrycker det perfekt, viss musik kräver uthållighet för att just "ta". Det är som när du läser en serie böcker av samma författare. Efter ett tag börjar man känna igen hur han/hon använder språket, hur vissa formuleringar och mönster återkommer. Igenkännandets glädje.
Sen måste man inte tycka om Wagner. Det är helt ok att tycka bättre om Puccini & Mozart. En god vän till mig uttryckte sig så här poetiskt om Wagner en gång:

Älvalik,
stilla flyta de
i Wagners musik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-29 18:40

viktor
F*n i mig, jag tror att du har rätt. Det har tagit mig en process på fyrio år att acceptera sk. klassisk musik. Hela den tiden har jag givetvis också lyssnat på populärmusik och hittat min stil men parallellt har konstmusiken funnits där. Jag har kämpat med utvecklingen och försökt förstå. Inte av krav utan av nyfikenhet.

Men för att återgå till Wagner.
Är det inte ett måste att ha sett operorna för att sedan kunna njuta av musiken reproducerat?

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-07-29 20:02

Det hjälper om man sett operorna i bra uppsättningar. Dåliga uppsättningar kan förstöra upplevelsen för många år framåt. Det kan lätt bli något lite löjligt över opera, formen uppmuntrar till överspel. Jag har haft lyckan att uppleva Wagner i så skiftande miljöer som Vasamuseet (häftigt när Holländaren stod uppe på skeppet), i en nedsliten smedja i Forsmarks bruk med endast piano till ack. Samt naturligtvis en del "riktiga" operascener.
Om man följer en opera med texten i handen skapar man ju sina egna bilder, som när man läser en bok. Men visst, det är något speciellt med teatern. Dofterna, spänningen som ligger i luften innan förställningen börjar, folk har klätt upp sig och kärringarna stinker av parfym. Nåja, det senare är inte så illa som förr.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-29 20:15

viktor
Har du varit ner till Beyrouth också? Det hör väl till.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-07-29 22:43

Jag har tyvärr inte det. Det var på gång för ett tiotal år sedan, men blev inte av. Kontakterna fanns...men livet tog andra vägar.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-07-29 22:49

Nej Flint, det hör inte till. Det är väldigt få förunnat att se och höra Wagner i Bayreuth. Det tar ca tio år att få biljetter dit, men jag jobbade i "branschen" en gång och kunde åkt dit. Åkte hellre till Skåne med min lille son.

Återgå till Musikstugan