Richard har välan tidigare påstått sig ha(ett) absolut
gehör . . . eller va dä bara snack . . . ?
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Alltså, för att testa om en person har absolut gehör frågar an personen vilken stämning som gäller, och sedan spelar man en ton med den stämningen. Säger personen att det ligger mittemellan två toner, vilket den per definition inte gör, så har personen inte absolut gehör.
petersteindl skrev:hifikg skrev:Måste man kunna namnen på tonerna för att njuta av musik? I så fall är jag som humlan, känner inte igen många toner, men njuter ändå!
Hur definierar du "måste"?![]()
...
...och vad är definitionen på musik?![]()
MvH
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Måste man kunna namnen på tonerna för att njuta av musik? I så fall är jag som humlan, känner inte igen många toner, men njuter ändå!
Hur definierar du "måste"?![]()
...
...och vad är definitionen på musik?![]()
MvH
Peter
Nu är du besvärlig. Det där får du reda ut, jag har 23 CD-skivor med ny musik att lyssna på. Säkert en massa olika toner i blandad ordning på dem. Vore det inte enklare om man alltid spelade alla toner i ordning!?
Laila skrev:Richard har välan tidigare påstått sig ha(ett) absolut
Laila skrev:Richard har välan tidigare påstått sig ha(ett) absolut
DQ-20 skrev:Laila skrev:Richard har välan tidigare påstått sig ha(ett) absolut
Det var väl bensnake?
Almen skrev:Laila skrev:Richard har välan tidigare påstått sig ha(ett) absolut
Jag har absolut ett gehör. Det är absolut inte absolut, men...
Laila skrev:DQ-20 skrev:Laila skrev:Richard har välan tidigare påstått sig ha(ett) absolut
Det var väl bensnake?
Har för mig att även Richard sagt sig vara begåvad med dito . . . men
jag kan ju,som så många gånger tidigare, ha "mints" fel . . .
Harryup skrev:Om man skall hålla sig till ämnet ( jo jag vet det är OT att göra det) så skulle man jämföra ytterligheter så kan det nog vara skillnader i återgivningen i ett ekofritt rum om man jämför med ett badrum.
mvh/Harryup
gnypp45 skrev:IngOehman skrev:Men kan inte mäta saker med en ograderad måttstock.
Och skall man vara noga så kan man nog inte hävda att något är en
mätning ens om det gjorts med en graderad måttstock - om grader-
ingens noggrannhet är okänd.
Ett "mått" betyder ju ingenting utan att man vet något om hur fel det
maximalt kan vara.
Felet måste vara mindre än ett halvtonsintervall, annars har ju inte testobjeketet absolut gehör, eller hur?
Där har du din övre gräns för noggrannheten i denna mätning, Ingvar.
IngOehman skrev:ALLA har ett relativt absolut gehör. Bara noggrannheten skiljer sig.
phon skrev:Toner vet jag inget om, men ibland kan jag höra rätt på frekvens iaf.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster