Sweetspot 2012

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-23 22:50

mx skrev:
KarlXII skrev:
hifikg skrev:
KarlXII skrev:Jamen du måste förstå att du bara stör?
Mässdagarna är bara transport till drickat och slagsmålen på kvällarna.

Precis. Det är ett annat vanligt fel på lite längre mässor. Att säljarna är rejält slitna efter en dag eller två och att montern börjar se ut som om de bodde där. Fast det ska jag ärligt säga att jag inte såg några exempel på i söndags. Men jag kan ha missat nåt *s*

Det var nog värre förr. :)

Ärligt talat tror jag att de mer och mer anpassar sig till den svenske, tystlåtna mannen.
-Kan jag hjälpa till med något?
-Nä.

Tror att de håller sig passiva till folk själva initierar kontakt, och det skulle inte förvåna mig om de flesta uppskattar det mer?

Men inte när man besöker en mässa, väl? Då vill väl fan svensken också ha
lite tjittellitjitttjatt? :?

Jag och en polare åker till Munchen på high end mässa 3 maj.. då skall jag springa omkring å prata HÖGT på pitemål :)

Nu skall tyskjävlarna få sig..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-23 22:50

hifikg skrev:Kommer i min medlemspresentation så småningom. Det här är bara en teaser ;-)

Jag har gott om tid. Ottawa spelar inte förrän klockan ett i natt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-23 22:50

hifikg skrev:Jorå, det är en avvägningsfråga. Det finns utställare som smyger upp bakom besökarna och plötsligt säger något så besökaren får en lätt chock och nästan springer därifrån och det finns de som vaktar sin monter som hökar. Det gäller att ha känsla för feeling och vara tillräckligt intresserad för att uppfatta köp- och intressesignaler. Hur vet de att jag inte åker hem och skriver ner dem på ett välbesökt forum t ex? ;-)

Exakt. Krävs många charmkurser innan det sitter.
När försäljaren myser ner en i mjuk fåtölj med en kopp te, frågar hur man mår egentligen och undrar vilken musik man vill höra - då vet man att det börjar likna något.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-23 22:52

bassman skrev:Jag och en polare åker till Munchen på high end mässa 3 maj.. då skall jag springa omkring å prata HÖGT på pitemål :)

Kom ihåg att berätta att Piteå var residensstad, men sen flyttades skiten till
Luleå. Det är viktigt för dem att veta.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-23 22:58

Bill50x skrev:
mx skrev:
Bill50x skrev:
mx skrev:Ja, alla musiker på skivan spelade samma låt. :)

Till skillnad från modern jazz då?

Om Metallica river av Enter Sandman och King Nothing samtidigt, blir det
modern jazz då? :)

Ja, typ :-)

Min alldeles egenkomponerade definition av modern jazz är fem långhåriga snubbar med säckiga kläder som med ryggen mot publiken spelar varsin låt - samtidigt.

/ B

det var inte snällt sagt, hur har du lyckats få den uppfattningen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-23 22:59

Komorok skrev:
celef skrev:ända härifrån syns att bildkvaliten på skärmen är imponerande, vad är det för något?

http://www.natbilagan.se/faktiskt/linnaudio4627.jpg

Beyonce?

jag tänkte mer på fabrikatet på skärmen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-23 23:01

RogerGustavsson skrev:Hur ser man slutartiderna för bilderna? Det blir mycket vidvinkel vid en sådan här tillställning, enklare med långa slutartider då.

Kolla på bildens metadata.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-23 23:04

phon skrev:
RogerGustavsson skrev:Hur ser man slutartiderna för bilderna? Det blir mycket vidvinkel vid en sådan här tillställning, enklare med långa slutartider då.

Bild

Fyra på morgonen? Inte illa!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-23 23:05

celef skrev:
Komorok skrev:
celef skrev:ända härifrån syns att bildkvaliten på skärmen är imponerande, vad är det för något?

http://www.natbilagan.se/faktiskt/linnaudio4627.jpg

Beyonce?

jag tänkte mer på fabrikatet på skärmen?

Ser ut som en TV från Samsung.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-23 23:05

celef skrev:
Bill50x skrev:
mx skrev:
Bill50x skrev:
mx skrev:Ja, alla musiker på skivan spelade samma låt. :)

Till skillnad från modern jazz då?

Om Metallica river av Enter Sandman och King Nothing samtidigt, blir det
modern jazz då? :)

Ja, typ :-)

Min alldeles egenkomponerade definition av modern jazz är fem långhåriga snubbar med säckiga kläder som med ryggen mot publiken spelar varsin låt - samtidigt.

/ B

det var inte snällt sagt, hur har du lyckats få den uppfattningen?

Jag håller med Bill där. Vet inget om kläderna men att alla spelar på varsin låt brukar ju stämma.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-23 23:07

mx skrev:
bassman skrev:Jag och en polare åker till Munchen på high end mässa 3 maj.. då skall jag springa omkring å prata HÖGT på pitemål :)

De var en djäffla landshövding det... :evil:

dont mention the war mx :x :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-23 23:08

bassman skrev:
mx skrev:

De var en djäffla landshövding det... :evil:

dont mention the war mx :x :wink:

:D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2012-04-24 01:26

..tänkte bidra med bilder och omdömen också.

var där i söndags, trodde jag hade tagit fel på helg för det ju inga folk där när jag parkerade bilen..

.efter lite rund vandrande och lyssnande så blev jag sittande hos No Frills Audio där jag blev inkastad av Bernt som ville prata och visa upp högtalarna.....

Bild

..blev sittande där ett bra tag och bara njöt.. om jag skulle rekommendera några högtalare till en som är ointresserad av hifi världen skulle jag tipsa att lyssna på dessa (med villkoret att JAG skulle få bygga dom.. :wink: ) Lättdrivna och spelglada! 21" * 2 basen var ..hmm lite brutal på alla sätt och vis ,synd att det var lite klent slutsteg som användes...grymt trevliga var de också, Bernt och Petter :-)

Var sen på engelholm audio och lyssnade på dessa..

Bild

Bild

..gillar dessa skarpt, kanske något "färgad" sedan tidigare av Accutons keramelement av förklarliga skäl kanske ...:wink: . Ser väldigt speciella ut men jag gillar dom och jag gillade vad jag hörde. Rummet var väl eeeh inte direkt optimerat för dessa bjässar men de var mycket "snabba" för att ändå ha en så stort ljudtryck som de hade. Låter förmodligen mycket bra i större rum
Mässans Hi-End ljud om man bortser från att dom stod i ett mycket litet rum. Riktigt trevligt var att det snacka med dom också.. Lirade Hans Theessink "People get ready" ..riktigt bra..

Var runt en del men fastnade bara på hos absolute audio med material från Opus 3. Rullbandare är riktigt coolt, lite svårt att sälja in åbäket hemma dock.. och ett album kostar 3 600:- .. :cry: :cry: Riktigt bra ljud dock...

det sista rummet rummet jag fastnade var ......

Bild

...där lyssnade jag på ..

Bild

..mao PiP och DV..

PiP i kombination med det minsta (?) slutsteget lät riktig imponerande bra ... Lirade Hans Theessink "People get ready" här också och vilket var oxså riktigt bra.. Hans röst kom fram riktigt bra.. DV i kombination med stora slutsteget och en skiva med 16 Hz bas.. hmm .. tja tryck var det iaf kändes i magen och det killade i öronen .. Musikmässigt var var de säkert bra men med en efterklang på 2s (?) i rummet den lät fördjälvligt basmässigt sett men för övrigt det också här riktigt bra..... Vibrerande taklampor gjorde det hela inte bättre direkt.. riktig trevlig konstruktör som om han hade haft en Ear One fått faktiskt chansen att ge mig ett riktigt bra pris på den .. :wink:

avslutar med action-bild.

Bild

Riktig trevlig mässa med mycket bra variation av nivåer på prylarna, och så blev det några skivor förstås 8)

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 07:31

phon skrev:

Bild

Men jag får inte lika mycket data. Ser ut så här:

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-24 08:14

RogerGustavsson skrev:

Jag kör ACDSee, högerklickar och väljer properties.

Det går lika bra att högerklicka bilden/filen direkt i W7, har inte kollat XP eller annat.
Annars finns det säkert metada-hanterare där ute nånstans på nätet. :)

Så här kan det se ut i W7:

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2012-04-24 08:15

RogerGustavsson skrev:

Bild

Nu vill jag inte vara sån, men fy f-n vilken tråkig ljudbild de dära Larsen-högtalarna verkar ha. 8O Och om det är Larsen själv på lyssningsplats så verkar han ju inte direkt uppröra sig över sakernas tillstånd...

/en john som kräver mer än en statisk bild med data

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 08:23

phon skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag kör ACDSee, högerklickar och väljer properties.

Det går lika bra att högerklicka bilden/filen direkt i W7, har inte kollat XP eller annat.
Annars finns det säkert metada-hanterare där ute nånstans på nätet.

Sitter på jobbet och där kör vi fortfarande XP.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-04-24 08:25

Det lät rätt(väldigt) ljust i larsen-rummet va?
Högtalarna ser ut att stå ~1m för nära sidoväggarna....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 08:42

enJohn skrev:Nu vill jag inte vara sån, men fy f-n vilken tråkig ljudbild de dära Larsen-högtalarna verkar ha. 8O Och om det är Larsen själv på lyssningsplats så verkar han ju inte direkt uppröra sig över sakernas tillstånd...

/en john som kräver mer än en statisk bild med data

Ingenting jämfört med ljudbilden hos Linn eller flera andra utställare.

schmutziger skrev:Det lät rätt(väldigt) ljust i larsen-rummet va?
Högtalarna ser ut att stå ~1m för nära sidoväggarna....

Ja, det lät diskantrikt. Möjligen att det beror på närheten till sidoväggarna. Basen fungerade däremot bra jämfört med de flesta andra rum. Antagligen för att basen är dimensionerad för väggnära placering. Hos Engelholm var det raka motsatsen och högtalarna var placerade nästan mitt i rummet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-24 09:17

Vart höll hificonsult till egentligen, vi snurrade runt och tittade överallt tycker jag men lyckades missa detta rummet.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-24 09:25

NiklasF skrev:Vart höll hificonsult till egentligen, vi snurrade runt och tittade överallt tycker jag men lyckades missa detta rummet.

De var i rummet bortom Audio Active.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-24 09:54

Naqref skrev:
NiklasF skrev:Vart höll hificonsult till egentligen, vi snurrade runt och tittade överallt tycker jag men lyckades missa detta rummet.

Inte riktigt med på vart det var, men dom gömde sig väl iaf :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-24 09:55

Pettersson: Bra rapporterat, tackar så mycket!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-24 09:57

Behöver jag säga att det kommer bli en patentare på Engelholms lösning med hur man gör en extremt flexibel placering på akustikfix föresten :)

Biltema har stöttor som klarar av 60Kg för 189kr, pallar ju gott och väl en vinges vikt. Risken är väl att man kommer ju justera sig till döds med alla möjligheter som öppnar sig med ett par såna :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-24 10:47

NiklasF skrev:
Naqref skrev:

Inte riktigt med på vart det var, men dom gömde sig väl iaf :)

Första rummet i källaren huserade HA, i andra Audio Active och i förlängningen där bakom en dörr gömde sig Hifi-consult.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 11:49

Frågade längre upp i tråden om någon hörde piP i HA's rum? Gick de i så fall mera fria från basproblemen i rummet än de stora Darf Vader?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-24 12:27

RogerGustavsson skrev:Frågade längre upp i tråden om någon hörde piP i HA's rum? Gick de i så fall mera fria från basproblemen i rummet än de stora Darf Vader?

Kanske något mindre problem men piP går ju rätt långt ner så den triggade 35Hz-resonansen rätt ordentligt också.

Användarvisningsbild
No_frills_audio

Inläggav No_frills_audio » 2012-04-24 12:39

Pettersson skrev:efter lite rund vandrande och lyssnande så blev jag sittande hos No Frills Audio där jag blev inkastad av Bernt som ville prata och visa upp högtalarna.....

Bild

..blev sittande där ett bra tag och bara njöt.. om jag skulle rekommendera några högtalare till en som är ointresserad av hifi världen skulle jag tipsa att lyssna på dessa (med villkoret att JAG skulle få bygga dom.. :wink: ) Lättdrivna och spelglada! 21" * 2 basen var ..hmm lite brutal på alla sätt och vis ,synd att det var lite klent slutsteg som användes...grymt trevliga var de också, Bernt och Petter :-)

Kul att du kom förbi och att du gillade våra grejer! :)

Det är lustigt att du skriver "ointresserad av hifi världen" för det är ungefär vad vi är. 6-siffriga prislappar, pianolack och blå lysdioder höjer inte vår njutning så värst mycket. Claes (förstemannen i No Frills) och jag lyssnar i timtal på musik varje dag i vanliga fall och då har vi tillsammans med pojkspolingen Petter gjort enkla prylar som vi själva vill ha. Vi säljer dem helst som byggsats, så nog kan du bygga åt dina kompisar. Säg till dom att de är konstruerade av två gubbjävlar och en pojke så är nog mycket förlåtet.

Basen ja, jag tror det tagits flera hundra kort av det aset under helgen. Tänk om den lättat ett halvkilo för varje kort, det hade underlättat. Förstärkeriet med sina 200W var på tok för klent men vid nästa demo (I Järna 5-6 maj) så ska vi om allt går väl mata basen med 2500W i stället. Med tanke på vilka knepiga grejer som folk ger en att spela så behövs det. Sista Ordet har rekordet på konstig musik nu tror jag men också en del riktigt bra. Daniel Nordgren var en riktig höjdare!

AVR7000 hade nån ljudfil med ett tåg som körde förbi, hmmm, jag säger då det, precis allt skakde i hela rummet. Bra att köra om man sitter på toa tror jag, laxerar fint. Våra grannar flyttade morgonen efter, men de var inte griniga alls faktiskt - skönt att de tog det på rätt sätt. Vet inte om jag själv hade uppskattat ett godståg några meter bort två på natten.

I alla fall tyckte jag att det var trevligt att ha rummet fullt av basnarkomaner från Faktiskt på fredagkvällen. Det får vi göra om!

Tack till alla som kom förbi!

MVH Bernt
www.no-frills-audio.se
Petter - Claes - Bernt
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-24 12:41

RogerGustavsson skrev:Sitter på jobbet och där kör vi fortfarande XP.

Det funkar om du först sparar ner bilden på datorn. Högerklicka och välj "spara som...". Öppna sedan bilden från datorn och högerklicka på bilden. Välj Egenskaper så får du upp alla metadata under fliken Information :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-24 12:58

Kalejdokom skrev:
RogerGustavsson skrev:Sitter på jobbet och där kör vi fortfarande XP.

Det funkar om du först sparar ner bilden på datorn. Högerklicka och välj "spara som...". Öppna sedan bilden från datorn och högerklicka på bilden. Välj Egenskaper så får du upp alla metadata under fliken Information :) .

Det fungerade inte. Det kanske beror på någon säkerhetsgrej i nätverket. Däremot om jag öppnar filen i IfranView och använder verktygen där.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi