schmutziger skrev:Det är väl som så att OA högtalare inte lider lika illa av dessa stereosystemfel av oss ansedda som brister i det ospecifika återgivningsfallet?
Är det korrekt uppfattat att om man inte vet vad som är stereosystemrätt så kan vi absolut inte diskutera stereosystemfel.
sen har vi hoppat den filosofiskt springande punkten om det är ljudkällan eller ljudobjektet vi ska ha som utgångspunkt, utan har gått rakt på definitionsdebatten som handlar om definitionen av gå...
Vi kan väl välja ljudobjektet som utgångspunkt i ett första skede iaf, så vi kommer framåt.
Det går att diskutera stereosystemfel utan att veta vad som är rätt

Det går att diskutera vad som helst utan att ha en susning om vad man diskuterar. Frågan är om det blir meningsfullt och fruktbart. Min frågeställning blir, varför behövs denna tråd, då IÖ vid otaliga tillfällen pratat om stereosystemfel? Det verkar således som om det fortfarande inte är tillräckligt utrett. Problemet är att det lätt blir ett diskuterande där man diskuterar olika saker utan att någon har grundläggande definitioner att stödja sina resonemang på. Vill man komma till ett mål, så måste man veta var målet är så att man kan ta ut en riktning.
Jag börjar med att försöka klarlägga ordet ”system” eller snarare ”stereosystem”. Ett system är en kedja av länkar som bildar ett system. Vi har inom ljudåtergivning; inspelning

lagring

uppspelning. Detta tillsammans bildar ett system i form av en återgivningskedja.
För att snabbt komma vidare så har jag enväldigt kungjort dekretet enligt fullkomlig universell objektiv konsensus att härmed råder Wikis definition på system
Wiki skrev:Ett system är ett antal komponenter (delar av systemet) som tillsammans samverkar för ett gemensamt mål.
Läran om system kallas systemvetenskap. Man kan dela upp världen i olika system som åtskiljs av reella eller fiktiva gränser eller gränsskikt. System som inte är under betraktelse förs samman till ett stort system som kallas omgivning. Det är även möjligt att dela in ett system i delsystem, eller att gruppera ihop flera system till ett större system.
Systemvetenskap kallas också läran som behandlar informationssystem.
Löst definierat är ett system ett objekt i vilka variabler av olika typ interagerar och producerar observerbara signaler. De observerbara signalerna kallas ofta utdata, och stimuli som påverkar systemet kallas ofta indata.
Systemet består alltså av inspelning + lagring + uppspelning. Tillsammans utgör detta system ett system för ljudåtergivning.
Stereosystem = stereoinspelning + lagring av stereofonisk information + stereofonisk uppspelning. Definitionen på stereosystem täcker således inspelning + uppspelning. Det är alltså inte endast uppspelning som stereosystemet handlar om. Det är lätt att förbise inspelningsprocessen i ljudåtergivningssystemet.
För att få en användbar stringens så skulle jag definitivt använda de inspelade ljudkällorna som utgångspunkt till de återgivna och uppfattade ljudobjekten. Annars kan debatten lätt bli flummig. Men man bör ha i minnet att det är synen som bestämmer ljudobjektens placering då man ser ljudkällorna oavsett om det rör sig om ljudobjekt på filmduk eller i verkligheten. Röster ur centerkanalen har ju en förmåga att höras som om de kom från skådespelaren på duken och inte från centerhögtalaren ända tills man släcker bilden
De största felen mellan återgiven musik och musik live i verkligheten är oftast geometriska. Det kan man tydliggöra i ett diagram med uppspelningsvinkel på y-axeln och inspelningsvinkel på x-axeln. Noll grader blir lika i båda fallen. Men alla andra vinklar är oftast helt felaktiga. Nu har jag hoppat för långt i processen eftersom stereo ännu inte är definierat. Vad är stereo? Vad är tanken med stereo? För att kunna svara på det så börjar resan med mono. Mono vet väl alla vad det är, eller?
Jag brukar beskriva mono med att
börja säja att det är en och endast en inspelad kanal som återges med
en och endast en högtalare och som det används
två öron då man lyssnar. Det betyder att lyssnandet sker
binaurellt och
inte monauralt. Jag förutsätter frisk hörsel. De som är helt döva på ett öra har alltid en monaural lyssningssituation. Monaural betyder att endast ett öra används. Nu kan man konstatera att mono inte är monaural eftersom man använder två öron vid lyssning. Jag kallar mono därför monophonic och stereo för stereophonic. Alla tillverkare inom hajfi som skriver ut monaural i betydelse av monophonic har ingen susning om vad mono är. Så ser jag på saken. Ofta används ordet monaural på förstärkare för monokoppling eller om det är ett monosteg eftersom man tycker ordet "monaural" låter finare, men det vittnar som jag ser det på okunskap i ämnet. Det är tydligen inte så lätt att veta vad mono är för något. Har man tillgång till endast en kanal samt en högtalare så handlar det om monophonic. Högtalaren som används är de facto en ljudkälla. Konsekvensen blir att högtalaren d v s ljudkällan i detta fall återspeglar ljudobjektet, vilket medför att högtalaren oftast blir ljudobjektet och inte de
inspelade ljudkällorna som ju i inspelningslokalen är utspridda och spelar från olika positioner vilket ger olika vinklar till lyssnaren om lyssnaren vore på plats och olika distans till lyssnaren eller till inspelningsmikrofonen.
Efter denna början så brukar jag fortsätta så här: Nu är det så att man istället för att använda en kanal och en högtalare, exempelvis kan använda två kanaler och två högtalare d v s sin vanliga stereoanläggning då signalen är monophonic. Då lyssnar man på samma signal i två kanaler från två högtalare med samma ljud i bägge och fortfarande hör man binaurellt d v s med två öron. Båda högtalarna är de facto fortfarande ljudkällor. Skillnaden är dock att högtalarna återger samma signal som ju är monophonic och ljudobjektet upplevs inte komma från ljudkällorna, utan från en punkt eller plats mitt emellan ljudkällorna. Jag förutsätter att subjektet är på ekvidistans från ljudkällorna d v s högtalarna och att ljudtrycksnivån är lika från ljudkällorna d v s högtalarna. Ljudobjektet blir då som en punkt som är belägen mitt emellan ljudkällorna. Nu kan man ställa sig frågan, vad är mer korrekt, är det ljudkällorna som ju beskriver den objektiva fysikaliska verkligheten, eller är det ljudobjektet som beskriver den subjektiva neurala projektionen av verkligheten. Kan det vara så att den objektiva verkligheten är inkorrekt, medans den subjektiva projektionen av verkligheten är korrekt. Å andra sidan kan 10 olika subjekt höra 10 olika ljudobjekt. Vilket av alla dessa 11 alternativ är korrekt? Ja, det finns många frågeställningar man bör ta hänsyn till då man skall leta fel. Först måste man veta vad som är rätt.
Det monofoniska ljudobjektet har i detta fall fantomprojicerats. Det betyder de facto att en monofonisk ljudsignal kan fantomprojiceras. Detta var en betydelsefull upptäckt då den gjordes eftersom det banar väg för stereo med fantomprojicering. Men vad är det då som gör en monofonisk signal just monofonisk? Det är alltså inte fantomprojiceringen i sig som gör en stereofonisk ljudsignal stereofonisk.
Låt oss fortsätta. Säg att inspelningen är av en jazzbesättning med 7 jazzmusiker varav två är sångare, där den kvinnliga sångaren står till höger och den manliga sångaren står till vänster och instrumenten står bakom sångarna utspridda från vänster till höger och på lite olika avstånd till lyssnaren.
I en monofonisk ljudåtergivning kommer alla dessa musiker och sångare som är de inspelade ljudkällorna att upplevas som ljudobjekt i mitten. Har man tur så är inspelningen gjord så att den får ett visst djup. De olika instrumentens förhållande mellan direktljud och reflekterat ljud kan vara olika och på så sätt ges möjligheten att uppleva ett djup i inspelningen men ljudobjekten ligger rakt framifrån mellan högtalarna som ju är ljudkällorna vid återgivningen.
Vill man sära på de inspelade ljudkällorna och låta dessa musiker höras som ljudobjekt från vänster till höger såsom de stod vid inspelningen så räcker inte monofonisk signal.
Låt oss då använda två mikrofoner istället för en. Vi börjar med att välja mikrofoner som inte har någon "egen riktningskarakteristik". Man skall alltså kunna vrida och vända mikrofonen i vilken riktning som helst utan att ljudvågorna från instrumenten ger upphov till olika signal efter mikrofonkapseln. Då lägger mikrofonen inte på någon egen riktningskarakteristik på de olika instrumentens. Sagt och gjort.
Nu tar vi med oss mikrofonerna och spelar in jazzmusiken i konserthuset

Vi ställer in mikrofonerna i konserthuset så nära varandra som möjligt så att det åstadkoms identisk signal in i båda mikrofonerna. Vi förutsätter att det är möjligt. Nu är frågan den, blir inspelningen stereofonisk? Vi har ju två kanaler och vi lyssnar på denna inspelning i en stereoanläggning med två högtalare och vi har spelat in med två mikrofoner. Har vi åstadkommit stereofoni? Det är ju två mikar och separata kanaler. Svaret är att det fortfarande är lika monophonic som om vi använt en mikrofon och en kanal. Signalen från mikrofonerna är ju identiskt lika d v s den andra mikrofonen gav inget nytt tillskott.
Ok, det blev ingen stereo. Vi misslyckades. Då gör vi så här istället. Vi använder vänster mikrofon och spelar in jazzensemblen och med höger mikrofon spelar vi in tunnelbaneljuden i konserthuset som ju åker under konserthuset ungefär var 3e minut. Då har vi alla musiker i vänster kanal och tunnelbana var 3e minut i höger kanal. Ingen överhörning mellan kanalerna finns. Resonemanget är för tydlighetens/enkelhetens skull än så länge hypotetiskt.
Har vi nu åstadkommit stereofoni? Är vår inspelning stereophonic? Vi hör musikerna från vänster högtalare och tunnelbanan från höger högtalare.
Nu brukar svaret vara lite svårare. Är det stereo? Nej, jag kallar inte detta för stereo, utan jag kallar det för dubbelmono. I tidernas begynnelse inom "stereo" fanns det något som kallades för ping-pongstereo. Men fanns det stereofonisk information i inspelningarna eller var det monofonisk information i varsin kanal i inspelningarna? Svaret är att det inte fanns stereofonisk information i kanalerna.
Finns det någon teknisk parameter som man kan uttrycka detta med mono eller stereo med? Jo det finns. Den kallas för korrelationsfaktor.
I fallet monophonic så är korrelationsfaktorn 1,0 mellan ljudet från båda högtalarna. Polaritetsvänder vi den ena högtalaren så blir korrelationsfaktorn mellan kanalerna -1,0. Där har vi en skala från -1,0 till +1,0. Korrelationsfaktor +1,0 innebär monophonic. Korrelationsfaktor -1,0 innebär också monophonic men där den ena kanalen är polaritetsvänd i förhållande till den andra vilket betyder att samtliga frekvenser i ena kanalen ligger i motfas eller snarast antifas d v s 180 grader fasförskjutet i förhållande till den andra kanalen.
Vad har åstadkommits i det andra inspelningsfallet med musiker i ena kanalen och tunnelbana i andra? Vilken korrelationsfaktor har dessa kanaler med varandra? Jo, korrelationsfaktorn är noll 0 mellan kanalerna. Det är som att spela två radioapparater där den vänstra spelar P1 och den högra P3. Det blir inte mycket stereo av det. (Ja, jag vet att i stereofonins begynnelse så gjordes försöksutsändningar i radio där programkanalerna P1 och P2 sände varsin kanal med stereofonisk information d v s de satisfierade villkoret om korrelation mellan kanalerna)
Nu har vi tre korrelationsfaktorer där ingen av dessa kan anses vara stereo. Vi måste alltså åstadkomma andra korrelationsfaktorer mellan kanalerna för att gå från monophonic till stereophonic.
Man kan redan här säga att detta gäller för direktljudet i inspelningen, men det gäller även de första reflexerna. Efterklangen har en låg korrelation och blir därför diffus. För att förenkla så börjar man koncentrera sig på direktljudet. Sedan kan man fortsätta analysera de tidiga reflexerna.
Vad vill man uppnå med stereofoni istället för monofoni? Jo, man vill höra de inspelade musikerna och sångarna utplacerade vid återgivning hemma såsom man hörde dem i inspelningslokalen. Jag förutsätter också att det rör sig om en inspelning av akustiska instrument i en akustisk miljö.
Men eftersom man har reflexer, både tidiga och sena och efterklang i inspelningslokalen så vill man gärna ha med dessa också så att inspelningslokalen också kan skönjas med hörselns hjälp, dessutom påverkas klangen hos instrumenten högst avsevärt då reflexerna finns med eftersom varje instrument har sin karakteristiska riktningskarakteristik och således blir de tidiga reflexerna helt olika beroende på instrument och instrumentplacering. Instrumenten är inte rundstrålande, utan de har sin specifika riktningskarakteristik.
Ok, någonstans runt 0,1 anses efterklang ha som korrelationsfaktor. Inom stereofoni för att återge utspridda ljudkällor med fantomprojicering så måste man jobba med korrelationsfaktorer mellan kanalerna närmare +1,0 än 0 där 1,0 innebär att direktljudet upplevs komma från en punkt mitt emellan högtalarna d v s ljudobjektet upplevs rakt framför på en viss distans. Det är dessa specifika korrelationsfaktorer mellan kanalerna som varje instrument har som ger informationen om varifrån ljudobjekten upplevs befinna sig vid fantomprojicering. Korrelationsfaktorn i sig kan benas upp. Vilka parametrar är det som skall korrelera.
Än så länge vill jag inte gå in på Inter Channel Difference för det kommer senare efter att definitionerna som behövs präntats in.
Nu har vi i alla fall börjat bena i stereosystemet. Det är inspelning + uppspelning. Det bygger på viss korrelation mellan kanalerna. Det bygger på hörselns uppfattning av ljudobjekt samt på synens tillrättaläggande av ljudobjekt då det kan appliceras.
Nu gäller det bara att ta reda på vad som är rätt

så kanske man kan komma vidare.
Om vi utgår från att inspelningen vid en stereofonisk inspelning har en viss maximalt användbar inspelningsvinkel, så kan vi titta på uppspelningsvinkeln. 0 grader vid inspelning skall motsvara 0 grader vid uppspelning och det gör det oftast. 30 grader inspelningsvinkel skall motsvara 30 grader vid uppspelning. 45 grader inspelningsvinkel skall motsvara 45 grader vid uppspelning under förutsättning att man vill ha noll diskrepans mellan inspelning och uppspelning i det stereofoniska systemet. 55 grader vid inspelning d v s tidiga reflexer från inspelningslokalens väggar bör motsvara 55 grader vid uppspelning och jag pratar hela tiden +/-. Det betyder i det senaste fallet en total inspelningsvinkel på +/- 55 grader = 110 grader. Då blir det brett mellan högtalarna i förhållande till lyssningsavstånd.
Jag visar på hur det i praktiken inte ser ut med stereosystemet men hur det i teorin borde se ut om inspelning + uppspelning skall återge lokalens rätta geometriska dimensioner. Vi söker ju först det korrekta. Geometriska fel i systemet kommer att bli uppenbara, men det finns många andra fel som blir uppenbara då det som är korrekt och rätt uppenbaras.
Här har vi en linjär och perfekt överföringsfunktion hos ett hypotetiskt perfekt stereosystem med inspelning + uppspelning. I verkligheten är avvikelserna extremt stora. Men det gör inget. Kanske det finns åtgärder om det önskas, eller åtminstone att man kan närma sig en geometriskt transparent återgivning så man slipper dagens hoptryckta stereoåtergivning. Mångkanal är kanske en lösning, men finns det fler lösningar. Jag återkommer i frågan. Nu är det stereosystemfel som gäller eller snarast stereosystemrätt.
Här är en gammal bild från Svante som jag modifierat lite

Bilden visar ett stereofoniskt system. Jag har dock lagt in binaurellt hörande med perception och medveten sensation.
Det är dessa neurala korrelat hos lyssnaren vid inspelningen som skall återskapas genom att minimera fel som finns som ligger i vägen. Alla fel som inte ligger i vägen kan man faktiskt strunta i. Söker man så hittar man kryphål som man kan använda sig av vid ljudåtergivning. Det gäller att hitta kryphålen och utnyttja dessa för att komma närmare originalet d v s de neurala korrelaten.
Skönt att inlägget inte blev så långt
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.