Moderator: Redaktörer
adzer skrev:phon skrev:Frisör i Mariehem?
Jag bodde i Berghem. Nydalabadet var bra.Om vi räknar med att du har 110dB i topparna på lyssningsplats vilket blir ca 120dB vid 1m avstånd.
110db på 3m blir ~110db på 1m också, båda är antagligen utanför rumsradien.
Han klarar sig då på 10dB mindre effekt, 125,9 w, men det har han inte heller.
Men nästan.
Mx, du använder för mycket effekt.![]()
Jag är inte helt med på begreppet utanför rumsradien. Varför skulle ljudtrycket vid 3m vara samma som ljudtrycket vid 1m från ljudkällan?
126w kan nog förstärkaren skicka ut dynamiskt så isf är nog klippning inget problem.
adzer skrev:phon skrev:Frisör i Mariehem?
Jag bodde i Berghem. Nydalabadet var bra.Om vi räknar med att du har 110dB i topparna på lyssningsplats vilket blir ca 120dB vid 1m avstånd.
Men nästan.
Jag är inte helt med på begreppet utanför rumsradien. Varför skulle ljudtrycket vid 3m vara samma som ljudtrycket vid 1m från ljudkällan?
gnypp45 skrev:adzer skrev:phon skrev:Frisör i Mariehem?
Men nästan.
Efterklangsradien är nog det som avses. Det avstånd från ljudkällan där efterklangsljudet är lika starkt som direktljudet. Utanför denna dominerar efterklangsljudet och det avtar med avståndet till ljudkällan mkt långsammare än direktljudet.
adzer skrev:Haha nej. Tror snarare det handlar om att din ljudtrycksmätare inte är helt 100 och/eller att känsligheten på dina högtalare inte är helt korrekt angiven/uppmätt.
mx skrev:adzer skrev:Haha nej. Tror snarare det handlar om att din ljudtrycksmätare inte är helt 100 och/eller att känsligheten på dina högtalare inte är helt korrekt angiven/uppmätt.
Fast när jag använde den hemma hos hassesolo som stämde den med hans
mer proffsiga mätare. Och då var vi uppe i läskiga nivåer. Tror inte det är
helt så dålig som ni tror faktiskt.
mx skrev:Verkar inte vara så stor skillnad på ljudet 0,5 meter från högtalarna och
3 meter från högtalarna. Skiljer 1 dB.
adzer skrev:Jösses :O
Nog för att jag har ett väldigt väldämpat rum, men hemma hos mig skiljer det kraftigt på att flytta sig en meter fram eller bakåt.
Har du såpass mycket efterklang att du bara tappar 1dB på avståndet så förklarar det en hel del.
Då klarar du 110dB på lyssningsplats innan steget klipper.
gnypp45 skrev:mx skrev:Verkar inte vara så stor skillnad på ljudet 0,5 meter från högtalarna och
3 meter från högtalarna. Skiljer 1 dB.
Vad har du för efterklangtid? Efterklangsradien går som 1 över kvadratroten på efterklangstiden, så med ett väldämpat rum är radien stor, och naturligtvis tvärtom för ett rum med lång efterklang.
mx skrev:Har mätt lite med appen Buller med min iPhone nu under dagen och jag
lyssnar i snitt på 92 dB i soffan och "max" är 110 dB. Detta är med två
stycken Dynaudio Contour S3.4 och ett timrat hus/trä från 1930-talet.
Rummet är ganska stort och jag sitter ganska exakt tre meter från högtalarna.
shifts skrev:mx skrev:Har mätt lite med appen Buller med min iPhone nu under dagen och jag
lyssnar i snitt på 92 dB i soffan och "max" är 110 dB. Detta är med två
stycken Dynaudio Contour S3.4 och ett timrat hus/trä från 1930-talet.
Rummet är ganska stort och jag sitter ganska exakt tre meter från högtalarna.
Har inte läst vad andra skrivit än, men det låter ju rätt högt tre meter från
högtalarna. I snitt alltså?
mx skrev:Så, jag har en magiskt förstärkare, på riktigt alltså? Coolt.
adzer skrev:Alla som har datorn kopplad till stereon kan ju tex installera room eq wizard. Där finns det massa olika testtoner som jag ofta använder mig av. Inkl rosa brus med ställbart frekvensspann.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], TommyW och 28 gäster