SD, spikar eller inget alls: Nu testar -jag- (igen)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-24 20:33

Mäss-Jazz är kanske en något missvisande benämning, även om det ofta är lågmäld "gles" jazz som spelas. Men det går lite mode i detta. För länge sedan var det tex Supertramps "School" som spelades i alla hörn, denna kan man ju knappast kalla för jazz.

Visst kan "mäss-jazz" låta bra. Fantastiskt bra till och med. Men fokus hamnar gärna på hur själva ljudet låter (timbren i en triangel tex - speciellt om man säljer ett svindyrt klass A steg på 2,5 watt) och inte på hur musiken i sin helhet presenteras.

En slamrig Iggy Pop (ex vis från TV Eye 1977) låter kass på det mesta men verkligt bra på en kompetent anläggning. Första gången jag hörde den liveskivan på ett bra sätt var faktiskt genom ett par Stax hörlurar. Innan dess trodde jag inspelningen/skivan var det kassaste av allt kasst som fanns.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-24 20:42

StefanL skrev:Verkligen, kaos? Är det verkligen sådana dramatiska skillnader som upplevs?

Ja, kaos.

Jag har alltid gillat Frank Zappa, första skivan införskaffades typ -68 och det var väl det året jag såg honom live första gången. Det var dock alltid så mycket bättre live än hemma hos mig - och då pratar jag inte ljudmässigt.

Hemma hos en kamrat i Lund, många år senare, hörde jag en av hans mer komplexa skivor. En skiva som jag aldrig kunnat ta till mig, just för att den var kaotiskt och svårförståelig. Men på min kompis anläggning, som hade sämre ljud än min, så satt skivan som ett smäck. Plötsligt förstod jag vad FZ ville säga. Eller åtminstone trodde mig veta, i vilket fall som helst var det ordning och reda i alla taktbyten osv.

Hade jag bara lyssnat efter kvaliteten på basen, hur rena rösterna lät osv hade jag nog tyckt att min egen anläggning var så mycket bättre. Men nu spelade kompisen en platta som han tyckte var så bra, och jag lyssnade inte alls med mina hifi-öron. Bara lät min kompis spela en skiva som jag egentligen inte gillade.

Då fick jag mig en tankeställare som jag tänker på än idag när jag lyssnar.

/ B

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-04-24 20:46

Hmmm, om TV Eye kan låta verkligt bra så har jag nog aldrig hört den på en riktigt bra anläggning.
Man kan ju ha fokus på själva ljudet och lyssna på hur vissa instrument låter i all välinspelad musik, även Zappa´s "Shark" :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-24 21:41

Bill50x skrev:
mx skrev:
Bill50x skrev:Framför allt, kör ny musik hela tiden. Så du slipper "detta-har jag-hört-förut-därför-låter-det-bättre"

I ett senare led kan du spela välkänd musik och känna efter vad som berör dig mest.

/ B

Hur kan jag jämföra skillnader om jag inte hört låten förut?

Det är inte (ljudmässiga) skillnader du ska jämföra. Det är hur du uppfattar musiken. Låter det homogent, hänger ihop. Eller bara kaos?

Prova att spela en "mäss-jazz" jazz av välkänt märke. Du kan säkert glädjas åt alla detaljer, hur cymbalen klingar och hur vackert allt låter. Sådan musik/inspelning låter nämligen vacker vad du än spelar den på, även den berömda köksradion. Sedan spelar du The Rolling Stones, typ She said yeah från 1965. Att ljudet är sämre undgår inte ens en fem-åring. Men fråga fem-åringen vilket som är roligast att lyssna på :-) Prova sedan lite olika uppställningar med mäss-jazzen och Stones gamla låt - vilken uppställning ger bäst spelglädje på de två låtarna? Alltså, vilken av de två låtarna drar mest fördel av ditt trixande? Jag tror att du kommer höra skillnader i hur du
uppfattar musikernas agerande, deras inbördes förhållande, bättre med Stones-låten.

Jag vågar påstå att Stones-låten ger större skillnader i spelglädje eftersom mäss-jazzen låter lika bra på precis allting. För mäss-jazzen har ingen spelglädje, där lyssnar man bara på ljud.

Eller är det så att jag gillar Stones bättre?

/ B

Bill har huvudet på spiken! 8)

Musik är ordnade ljud. Ju bättre ordning desto bättre perceived pitch.
Mjuka fötter, eller bluetac, eller filt försämrar möjligheten att följa melodierna och tonhöjden jämfört med högtalarna stående direkt på ett hårt golv eller med spikes monterade.

Med högtalarna stående stabilt på spikes kan baselementet jobba korrekt från sin 0- punkt vid transienter, detta har Rudling och Martin Collums redan skrivit om. Det spelar således INGEN roll vilka vibrationer som därefter uppkommer i rummet, att golvet svänger med pga spikarna eller att tavlorna vibrerar.

Dessa vibrationer påverkar nämligen inte perceived pitch.

Lyssna efter bassistens spel, med mjuka fötter blir det skenbart mera bas, men det beror på att den bas som återges är odefinierad och oartikulerad vilket gör att det låter bumligt och med försämrad upplevelse av tonhöjden i basregistret.

Klangligt är det däremot ingen som helst ljudskillnad mellan spikes eller mjukfötter.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-24 22:58

Varför talar ni om för mig hur jag ska lyssna?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-24 23:06

mx skrev:Varför talar ni om för mig hur jag ska lyssna?

Han är väl rädd att du skall missa den ack så viktiga placeboeffekten ;)

Skall bli intressant att höra vad du kommer fram till :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-24 23:08

adzer skrev:

Genom att tillföra exogen information som egentligen inte hör till själva
testet så förstörs ju testet direkt. Hjärnan hittar lättare saker den känner till
eller tror sig känna till.

Märkligt att alla spöken, UFO:n med mera, alltid återges precis som i filmer.
Ingen som sett ett spöke med annan outfit? ;)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-24 23:09

mx skrev:
adzer skrev:

Genom att tillföra exogen information som egentligen inte hör till själva
testet så förstörs ju testet direkt. Hjärnan hittar lättare saker den känner till
eller tror sig känna till.

Märkligt att alla spöken, UFO:n med mera, alltid återges precis som i filmer.
Ingen som sett ett spöke med annan outfit? ;)

Exakt min poäng. Letar du efter något specifikt så är chansen att hitta det mycket större trots avsaknaden av denna vilket vi oftast kallar för placebo om det är en positiv förändring.

Hehe det har alltid stört mig med.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-24 23:10

Fast dom berättar väl om skillnader som kan finnas. Din test är din test och du kanske märker något annat.

I F/E tester så går man ju igenom innan vad man skall lyssna efter för att kolla om extra nog aom man kan höra det så kör bara.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-24 23:13

Harryup skrev:Fast dom berättar väl om skillnader som kan finnas. Din test är din test och du kanske märker något annat.

I F/E tester så går man ju igenom innan vad man skall lyssna efter för att kolla om extra nog aom man kan höra det så kör bara.

mvh/Harryup

Ja men i F/E test är det blindlyssning. Du skall avgöra när apparaten i fråga är inkopplad genom att lyssna efter förutnämda förgningar. Finns det inga så vet du inte när apparaten kopplas från eller till.

På ett öppet/synligt test så kan att veta "kända fel" vara totalt förödande för resultatet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-24 23:16

adzer skrev:
Harryup skrev:Fast dom berättar väl om skillnader som kan finnas. Din test är din test och du kanske märker något annat.

mvh/Harryup

Ja men i F/E test är det blindlyssning. Du skall avgöra när apparaten i fråga är inkopplad genom att lyssna efter förutnämda förgningar. Finns det inga så vet du inte när apparaten kopplas från eller till.

På ett öppet/synligt test så kan att veta "kända fel" vara totalt förödande för resultatet.

Öppet test är öppet så det har redan begränsningar. Dessutom om alla tester skall visa nya saker så blir det ju väldigt konstigt. Allt är ju redan diskuterat ett antal ggr redan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-24 23:17

Harryup skrev:
adzer skrev:

mvh/Harryup

Öppet test är öppet så det har redan begränsningar. Dessutom om alla tester skall visa nya saker så blir det ju väldigt konstigt. Allt är ju redan diskuterat ett antal ggr redan.

Absolut håller jag med om.
mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-25 05:36

Du får naturligtvis lyssna som du vill. :)

Det är viktigt att komma ihåg att placebo- tänket är åt båda hållen, mjuka kuddar har en hög status, men bara på detta forum.
Senast redigerad av Richard 2012-04-25 05:43, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-25 05:42

mvh/Harryup

Ja, tycker mx att mjuka kuddar är bättre så är det bättre- för honom.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-04-25 07:24

Bill50x skrev:
StefanL skrev:Verkligen, kaos? Är det verkligen sådana dramatiska skillnader som upplevs?

Ja, kaos.

Jag har alltid gillat Frank Zappa, första skivan införskaffades typ -68 och det var väl det året jag såg honom live första gången. Det var dock alltid så mycket bättre live än hemma hos mig - och då pratar jag inte ljudmässigt.

Hemma hos en kamrat i Lund, många år senare, hörde jag en av hans mer komplexa skivor. En skiva som jag aldrig kunnat ta till mig, just för att den var kaotiskt och svårförståelig. Men på min kompis anläggning, som hade sämre ljud än min, så satt skivan som ett smäck. Plötsligt förstod jag vad FZ ville säga. Eller åtminstone trodde mig veta, i vilket fall som helst var det ordning och reda i alla taktbyten osv.

Hade jag bara lyssnat efter kvaliteten på basen, hur rena rösterna lät osv hade jag nog tyckt att min egen anläggning var så mycket bättre. Men nu spelade kompisen en platta som han tyckte var så bra, och jag lyssnade inte alls med mina hifi-öron. Bara lät min kompis spela en skiva som jag egentligen inte gillade.

Då fick jag mig en tankeställare som jag tänker på än idag när jag lyssnar.

/ B

Fast mx skriver om att testa med och utan SD/Spikes mellan högtalare och golv, menar du att upplevelsen av musiken kan gå från kaotisk till homogen med denna ändring?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-25 07:26

Richard: Jag tyckte "mjuka kuddar" var bättre redan innan jag hittat detta
forum, opåverkad av Brödraskapet. 8)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2012-04-25 08:07

Om du tar hjälp av 1-2 kompisar borde ett blindtest vara möjligt,
allt annat tycker jag verkar meningslöst. Hjärnan är alldeles för
lättlurad för att annat än blindtest ska vara meningsfullt.

Blindtestet bör utföras med ett formulär där du lyssnar på olika låtar
flera gånger och ska kryssa i var det låter bäst (din kompis kan fylla i
när du sitter med halsduken runt huvet)

Ska bli intressant att läsa vad du kommer fram till, den eventuella
skillnaden kan variera beroende på högtalare.

Rent teoretiskt tycker jag spikes borde fungera på lätta högtalare
och kuddar på tunga högtalare.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-25 08:16

Finns det en quickfix som gäller alla? Är det en regel utan undantag så att säga?

Jag upplever att vissa högtalare låter bättre med spikar, andra bättre med mjukisar, en det tiltade, andra raka, en del med fronskydd, andra utan.

Varför måste människan alltid söka en universalregel som tros kunna appliceras på allt?

Jag är numer mycket säker på att mjukisar passar en del applikationer emedan spikar passar andra mm. Jag använder all min knowhow i mina uppställningar och presentationer av olika produkter.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-04-25 08:18

sladdbarn skrev:Om du tar hjälp av 1-2 kompisar borde ett blindtest vara möjligt,

Min erfarenhet av det upplägget är följande: ingen skillnad kommer att detekteras.
Omständigheterna med halsdukar och protokoll i kombination med pressen att leverera på begränsad tid kommer att uppta de flesta av de nödvändiga medvetandebitarna för uppgiften.
Jag tror att det bästa är att bara lyssna på ett kravlöst och avkopplat sätt under lite längre perioder, som glad amatör alltså.
Mer vetenskapliga approacher kanske man ska överlåta till såna som kan det.

Vad som låter bäst rent subjektivt kan nog variera både med högtalare och rum. Hemma hos mig och med mina högtalare funkar mjuka kuddar bäst, men hos andra funkar det bäst med hårda. Man får utöva lite systemtänk och inse att allt hänger ihop. Gör man bara det slipper man att låsa sig i antingen det ena eller det andra.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-25 08:23

StefanL skrev:Fast mx skriver om att testa med och utan SD/Spikes mellan högtalare och golv, menar du att upplevelsen av musiken kan gå från kaotisk till homogen med denna ändring?

Det vet jag inte. Jag har själv inte gjort några seriösa tester av spikes vs mjuka fötter.

Jag ville bara lyfta betraktelsesättet så inte all fokus hamnar på typ hur basen låter. Det är så lätt att börja dissekera ljudet/musiken när man testar när det egentligen är helheten som är det viktiga.

/ B

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-04-25 08:43

shifts skrev:Richard: Jag tyckte "mjuka kuddar" var bättre redan innan jag hittat detta

Då är du drabbad av placeboträsket.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-25 08:45

ThePreTor1aN skrev:
shifts skrev:Richard: Jag tyckte "mjuka kuddar" var bättre redan innan jag hittat detta

Själv tycker jag det skall vara vanlig senap till ärtsoppan, inte skånsk.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-04-25 08:49

DQ-20 skrev:
ThePreTor1aN skrev:

Själv tycker jag det skall vara vanlig senap till ärtsoppan, inte skånsk.

Johnny's senap?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-25 08:54

Richard skrev:

Det är viktigt att komma ihåg att placebo- tänket är åt båda hållen, mjuka kuddar har en hög status, men bara på detta forum.

Nej, inte enbart på detta forum. Min far köpte faktiskt mjuka kuddar till sina
högtalare, helt utan min inblandning, och när jag frågade varför blev svaret
att "annars planteras ju ljudet ner i golvet?" och det enda jag gjorde var att
säga "ja, det stämmer".

Hur kommer detta sig? Troligtvis för att han har läst fysik, och även skruvat
i många bilar och andra apparater som rör på sig.

Det är faktiskt så att jag enbart stött på rekommendationen av spikar på
pseudovetenskapliga internetforum eller i esoteriska hifibutiker som även
säljer andra högst tvivelaktiga produkter.

Men det är ju intressant att du tror att hela världen utanför detta forum är
överens om att det är spikar som gäller.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-25 08:56

StefanL skrev:Fast mx skriver om att testa med och utan SD/Spikes mellan högtalare och golv, menar du att upplevelsen av musiken kan gå från kaotisk till homogen med denna ändring?

Ja, det anser även andra Linn-anhängare jag känner. Jag delar inte den
åsikten. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-25 08:56

ThePreTor1aN skrev:Johnny's senap?

Överskattad.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-25 08:58

KarlXII skrev:
Min erfarenhet av det upplägget är följande: ingen skillnad kommer att detekteras.
Omständigheterna med halsdukar och protokoll i kombination med pressen att leverera på begränsad tid kommer att uppta de flesta av de nödvändiga medvetandebitarna för uppgiften.
Jag tror att det bästa är att bara lyssna på ett kravlöst och avkopplat sätt under lite längre perioder, som glad amatör alltså.
Mer vetenskapliga approacher kanske man ska överlåta till såna som kan det.

Vad som låter bäst rent subjektivt kan nog variera både med högtalare och rum. Hemma hos mig och med mina högtalare funkar mjuka kuddar bäst, men hos andra funkar det bäst med hårda. Man får utöva lite systemtänk och inse att allt hänger ihop. Gör man bara det slipper man att låsa sig i antingen det ena eller det andra.

Japp, håller med. Det är inte lätt att behålla musiknjutningsläget med ett protokoll i handen där det gäller att svara "rätt". Vad nu rätt är förstås men om testen inte är så blind så att man inte ens vet vad man testar så kan man ju ha en idé om vad man tror man borde komma fram till redan innan. Jag har numera åsikten att man borde hålla öppet vilken fot som kommer fungera bäst om man testar vettiga alternativ. Spontant känns det som att alternativen som diskuteras här spik-SD borde utökas om man verkligen vill veta vad som man kan uppfatta låta "bäst". Jag tycker att frågan borde vara vilken fot låter bäst. Inte om det är SD eller spik.
Lite som att testa nu skall vi se om rörförstärkare eller transistorförstärkare låter bäst och sen testar man en av varje och kommer fram till något.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-25 08:58

sladdbarn skrev:Om du tar hjälp av 1-2 kompisar borde ett blindtest vara möjligt,

Glöm inte att ta på dig en vit rock också!
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-25 08:59

meanmachine skrev:Finns det en quickfix som gäller alla? Är det en regel utan undantag så att säga?

Jag upplever att vissa högtalare låter bättre med spikar, andra bättre med mjukisar, en det tiltade, andra raka, en del med fronskydd, andra utan.

Varför måste människan alltid söka en universalregel som tros kunna appliceras på allt?

Jag är numer mycket säker på att mjukisar passar en del applikationer emedan spikar passar andra mm. Jag använder all min knowhow i mina uppställningar och presentationer av olika produkter.

Käre broder, vad folk upplever som den bästa lösningen är någonting helt
annat. Människor får gärna köra med vad de vill, även hänga upp högtalaren
i taket. :)

Vad man föredrar är en smaksak och ingenting jag lägger mig i.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-25 09:06

mx skrev:
Richard skrev:

Nej, inte enbart på detta forum. Min far köpte faktiskt mjuka kuddar till sina
högtalare, helt utan min inblandning, och när jag frågade varför blev svaret
att "annars planteras ju ljudet ner i golvet?" och det enda jag gjorde var att
säga "ja, det stämmer".

Hur kommer detta sig? Troligtvis för att han har läst fysik, och även skruvat
i många bilar och andra apparater som rör på sig.

Det är faktiskt så att jag enbart stött på rekommendationen av spikar på
pseudovetenskapliga internetforum eller i esoteriska hifibutiker som även
säljer andra högst tvivelaktiga produkter.

Men det är ju intressant att du tror att hela världen utanför detta forum är
överens om att det är spikar som gäller.

Om man diskuterar i termer av vad som påverkar musikupplevelsen mest i enskilda fall så kanske folk tänker annorlunda. Normalt tror jag man tänker undvikande av störningar eller fula märken. Många tror nog intuitivt att man stör grannar mindre med mjuka fötter men samtidigt så tror de kanske inte att det påverkar ljudet. Andra vill inte ha skrapmärken mot golvet utan sätter gärna möbeltassar under osv. Så en stor del av mjukfotsanvändare misstänker jag väljer underlag utan att ens fundera på om det påverkar ljudet för en själv. Spikes väljs nog för att det just skall påverka ljudåterrgivningen i positiv bemärkelse tror jag. Men ser man till hifivärlden i stort så är det ju ingen tvekan om att hårda fötter i någon form är vanligast.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi