SD, spikar eller inget alls: Nu testar -jag- (igen)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-25 15:14

Harryup skrev:
shifts skrev:
idea skrev:Däremot så bör det ju rent principiellt vara enklare att konstrurera och stämma av ju färre resonanser man har att ta hänsyn till. Samt att spikfötter har en tendens att ge lite olika beteende beroende på underlag vilket försvårar avstämningen hos slutanvändaren. En konstruktion som är avisolerad från underlaget tar ju bort den spridningen i slutresultatet.

Precis. Något konstruktören inte kan ta hänsyn till är golvet hos ägaren
och med spikfötter blir det en variabel att räkna med.

Är du säker på att det inte gäller mjukfötter också? Dvs att man får olika resultat med olika golv.

mvh/Harryup

Hyfsat säker. Ser liksom inte hur en koppling skapas från högtalarens
botten, via exempelvis Sonic Designs kuddar, till golvet. Att det sker
akustiskt är ett faktum dock.

Edit: Någon slags koppling blir det säkert, men en svag sådan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-25 15:34

SD är oberoende av golv och det är hela poängen med dem.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-25 16:04

Ja, det är just det. Dvs. det skall fungera så och gör det det så blir ju det den rätta installationen. Men om ett golv kanske samverkar med en SD-fot i gungning kanske det blir ett annat resultat än på ett fast betonggolv?
Alla får ju testa vad dom vill och avstå förstås, det jag kan tycka är att det är synd att det SD-testas emot är enbart spikfötter då man dessutom redan innan vet att resultatet bör/skall bli 1-0 till SD.

Jag köpte SD-för jag trodde precis som ni att nu kan det inte bli bättre. Och jag har ju varit med om andra installationer där SD verkligen har kört över motståndet. Men i mitt fall blev det inte så. Tror vi har varit totalt 9 personer som lyssnat på olika fötter osv och hos mig blev det 0-1.
Nu utesluter jag inte att det inte blir SD-fötter igen när högtalarna är färdiga/re men just nu är jag glad men förvånad över en bättre musikåtergivning. Så om jag vore klar idag med mina högtalare idag så skulle det inte bli SD fast jag trodde det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-25 16:13

Well, well, well. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-25 16:16

mx skrev:SD är oberoende av golv och det är hela poängen med dem.

Svävar de?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-25 16:18

meanmachine skrev:

Svävar de?

Det där var ju en kommentar skriven bara för att trolla. Trodde inte det om dig.
Stör min tråd dig så mycket?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-25 16:25

mx skrev:
meanmachine skrev:

Svävar de?

Det där var ju en kommentar skriven bara för att trolla. Trodde inte det om dig.
Stör min tråd dig så mycket?

Mjae. Harryup påpekade ju tex att SD-foten (eller annan liknande konstruktion) kan samverka med golvet och ge oönskat resultat. Att påstå att SD-foten är helt oberoende av golvet är väl snarare det ett trolleri, eller?

ALLT är beroende av varandra. Vi lyssnar på hela system, där varje enhet bidrar positivt eller negativt. Att kategoriskt hävda att en eller annan lösning är optimal/helt rätt/perfekt/idealisk/etc är inte möjligt. Det beror på i vilket sammanhang produkten verkar.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-25 16:34

Tänkte skriva något här, men inser att det är meningslöst
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-25 16:45

Det jag vet med säkerhet angående detta är att det hörs mindre in till grannarna med mjuka fötter,jag och grannen testade det nämligen förut :)

Men om det låter bättre i lyssningsrummet vet jag inte......

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-25 17:28

MagnusÖstberg skrev:Tänkte skriva något här, men inser att det är meningslöst

Nej det tycker inte jag att det är. Det är tack vare dina hypoteser som vi testade vidare lite grejor.
Jag tycker absolut att det vore bra om du bidrog med inlägg.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-25 17:30

zapanasta skrev:Det jag vet med säkerhet angående detta är att det hörs mindre in till grannarna med mjuka fötter,jag och grannen testade det nämligen förut :)

Det första är jag övertygad om att det stämmer i alla lägen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-04-25 17:40

Hoppas det är okej att jag tycker att vad man har för fötter under sina högtalare är något man börjar pyssla med när man har extremt bra koll på allt annat vad avser elektronik och elektroakustisk omvandling och sitt rums akustiska egenskaper. Jag själv har t.ex. inte kommit till den punkten än, trots att jag nog anser mig ha kommit en bra bit på vägen. :oops:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-25 17:48

Johan_Lindroos skrev:Hoppas det är okej att jag tycker att vad man har för fötter under sina högtalare är något man börjar pyssla med när man har extremt bra koll på allt annat vad avser elektronik och elektroakustisk omvandling och sitt rums akustiska egenskaper. Jag själv har t.ex. inte kommit till den punkten än, trots att jag nog anser mig ha kommit en bra bit på vägen. :oops:

Lite min reflektion också. Vänta bara tills man upptäcker att det finns apparatfötter från SD också. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-04-25 17:53

Johan_Lindroos skrev:Hoppas det är okej att jag tycker att vad man har för fötter under sina högtalare är något man börjar pyssla med när man har extremt bra koll på allt annat vad avser elektronik och elektroakustisk omvandling och sitt rums akustiska egenskaper. Jag själv har t.ex. inte kommit till den punkten än, trots att jag nog anser mig ha kommit en bra bit på vägen. :oops:

Nja, men kan ju göra valet att vilja störa sin omgivning mindre, och därmed införskaffa SD-fötter relativt omgående. :)
Alternativet är ju att spela svagare, vilket inte jag tycker är någon rolig lösning. Men detta är ju inget större problem för husägare förviso..

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-04-25 18:07

+3, alltså +1 för de tre senaste inläggen. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-25 18:53

Jag tycker att det är helt ok att tycka vad man vill i den här och i alla andra frågor också.
Däremot kunde det vara intressant att veta om du tycker om man testar skall man göra det med t.ex. mätning av vibration i golvet eller skall man göra det utifrån att det kan vara en lyssningsmässig skillnad på fötter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-25 22:37

Harryup skrev:
zapanasta skrev:Det jag vet med säkerhet angående detta är att det hörs mindre in till grannarna med mjuka fötter,jag och grannen testade det nämligen förut :)

mvh/Harryup

Jag vet inte. Är det inte bättre att förutsättningslöst testa detta för varje enskild situation?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-25 23:16

Kimpost skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Jag vet inte. Är det inte bättre att förutsättningslöst testa detta för varje enskild situation?

Just detta känns efter att ha testat SD-fot på ett antal ställen som att jag har aldrig upplevt mera vibrationer i golvet med en SD-fot.
Men jag kan hålla med om att man aldrig skall säga aldrig.
Men att inte störa grannarna har däremot ingen strikt koppling till hur det låter inne hos sig själv. Dock har jag faktiskt ihop med en akustikingenjör just exakt mätt störande stomljud i omkringliggande lägenheter vid ett tillfälle då SD-foten fungerade utmärkt i detta avseende, långt mycket bättre än en annan mjukfot som det jämfördes med.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-25 23:22

Man skulle kunna tänka sig att spika fast både högtalarna och lyssningssoffan på ett gigantiskt flytande innergolv, som står på SD-fötter. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-25 23:35

Ragnwald skrev:Man skulle kunna tänka sig att spika fast både högtalarna och lyssningssoffan på ett gigantiskt flytande innergolv, som står på SD-fötter. :)

Jaaa... Va fan, varför inte :) Vi kör det hos dig Ragnwald 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-26 07:41

I kväll återkommer jag med mitt resultat.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-04-26 08:11

Men altså...

SD minskar golvets inverkan genom dämpa högtalare/golv
Spikfoten gör inte detta varvid golvet inverkar mer

Både högtalare med SD som med spikfot kan låta (inverka) olika på olika golv. Men spikfoten gör ju ALLTID att golvet låter mer än med motsvarande SD oavsett golv (antingen dämpar man eller så dämpar man inte)

Men den som lyssnar kan ju gilla spikfotens ljud bättre på visst golv, och SD bättre på annat. Men detta har ju inget alls att göra med fysiken bakom, dvs. att golvets inverkan alltid blir mindre med dämpning (SD) än utan (spikfot)....

mx - ska bli intressant att höra vilket som föredras hos dig!

Användarvisningsbild
lennartj

Oplana golv ==> 3 fötter, inte 4

Inläggav lennartj » 2012-04-26 08:13

Ingen har sagt något om antalet fötter under respektive högtalare och inverkan av golv som inte är plana.

När jag köpte mina Carlsson OA52 fanns inga SD-fötter och den generella rekommendationen var placering direkt på heltäckningsmatta.

Vem hade heltäckningsmatta i början av 80-talet mer än Stig C själv???

Jag hade lackat brädgolv som var mycket skevt så OA52'orna vinglade betydligt.
Då tyckte jag att det lät både resonant och perspektivässigt diffust, om det verkligen var så eller självsuggestion på grund av egna ingenjörsmässiga slutsatser kan jag inte säga idag.

Lösningen var att leta upp 3 punkter likformigt i förhållande till tyngdpunkten (ovanligt knepigt på OA52) och spika (!) fast möbeltassar i plast med filt mot golvet.

När de första SD-fötterna kom ut köpte jag sådana och insåg direkt att det fortfarande är 3 och inte 4 fötter som gäller för mig om högtalarna inte skulla stå och vicka mellan SD-fötterna.

Spikes är väl alltid justerbara och jag förutsätter att anhängarna är noga med att se till att högtalarna står och vickar mellan två lägen.

Nu har jag planare golv men föredrar fortfarande mina 3 gamla före de 4 nya viktanpassade. Skillnaden är minimal och jag kan inte beskriva den i ord, men magkänslan är att musiken blir tightare med bättre sväng med 3.

Tar alla för givet att det ska vara 4 mjuka fötter under varje högtalare?

Andra erfarenheter (av oplana golv mm.)?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-26 08:22

Jag anväder alltid 3 fötter om jag kan.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-26 08:32

Harryup skrev:Jag anväder alltid 3 fötter om jag kan.

Mvh/Harryup

Mina SD är viktanpassade, så jag använder fyra stycken.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Ronte

Re: Oplana golv ==> 3 fötter, inte 4

Inläggav Ronte » 2012-04-26 08:55

lennartj skrev:Ingen har sagt något om antalet fötter under respektive högtalare och inverkan av golv som inte är plana.

När jag köpte mina Carlsson OA52 fanns inga SD-fötter och den generella rekommendationen var placering direkt på heltäckningsmatta.

Vem hade heltäckningsmatta i början av 80-talet mer än Stig C själv???

Jag hade lackat brädgolv som var mycket skevt så OA52'orna vinglade betydligt.
Då tyckte jag att det lät både resonant och perspektivässigt diffust, om det verkligen var så eller självsuggestion på grund av egna ingenjörsmässiga slutsatser kan jag inte säga idag.

Lösningen var att leta upp 3 punkter likformigt i förhållande till tyngdpunkten (ovanligt knepigt på OA52) och spika (!) fast möbeltassar i plast med filt mot golvet.

När de första SD-fötterna kom ut köpte jag sådana och insåg direkt att det fortfarande är 3 och inte 4 fötter som gäller för mig om högtalarna inte skulla stå och vicka mellan SD-fötterna.

Spikes är väl alltid justerbara och jag förutsätter att anhängarna är noga med att se till att högtalarna står och vickar mellan två lägen.

Nu har jag planare golv men föredrar fortfarande mina 3 gamla före de 4 nya viktanpassade. Skillnaden är minimal och jag kan inte beskriva den i ord, men magkänslan är att musiken blir tightare med bättre sväng med 3.

Tar alla för givet att det ska vara 4 mjuka fötter under varje högtalare?

Andra erfarenheter (av oplana golv mm.)?

En bra aspekt det där tycker jag, tre balanserar bättre särskilt vid lite ojämna golv. Jag ser inte att det skulle spela någon roll, bara viktanpassningen blir rätt. Men man borde kunna använda 4 fötter men på 3 punkter, dvs. sätt ihop de två bakre precis bredvid varandra (eller framför/bakom)? Jag tror jag ska prova det på mina golvare hemma, dessa står på ett mycket ojämnt golv...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-26 08:58

Vad vinner man på det?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-26 09:04

mx skrev:Vad vinner man på det?

Möjligen ingenting men oftast är trägolv inte helt plana vilket gör att eftersom högtalaren kan stå på 3 fötter kanske den gör det trots att du använder 4 fötter. Viktanpassning är en helt annan sak.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-04-26 09:05

Sinnesfrid, om inte annat.
Men med sinnesfrid brukar musiken beröra mig mer, och det är ju inte det sämsta. :)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-26 09:13

Harryup skrev:

Möjligen ingenting men oftast är trägolv inte helt plana vilket gör att eftersom högtalaren kan stå på 3 fötter kanske den gör det trots att du använder 4 fötter. Viktanpassning är en helt annan sak.

mvh/Harryup

Är det inte olika typer av stabilitet vi pratar om i så fall?
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi