slavbas i taket? kan jag göra så. (till surr. ihop med bak)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

slavbas i taket? kan jag göra så. (till surr. ihop med bak)

Inläggav Affald » 2005-07-29 22:26

Hej igen,

skall köpa en ny soffa som fyller ut 354 cm i bredd så nu får inte min gamla passiva bas plats för bak kanalerna längre :cry:

Men så kom jag på den lysande idén att lägga den på taket & montera inceling högtalare lika så med egen låda å så bland lösullen på vinden.

Jag kör alltså Large på recivern för rear, sedan vidare från subben till left/right.
Bild
Mitt över soffan intill väggen hade jag tänkt försänka in (upp) subben!Bild

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-30 11:43

Det jag undrar är mest om det går att rikta en bas rakt ner, från taket :?:
Hört talas om stående våger, (aldrig sett dom själv) kan man säga att detta blir så eller... :wink:

Snabba svar önskas för sticksågen ligger å hoppar, he hee.

/JB

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-30 16:59

Om du kan få en konstruktion som inte går sönder kan du helt klart sätta din subbwoofer i taket! Men om det är någon stor vinst vet jag inte!

I regel så är 5.1-ljud redan formaterat på det sättet att .1 kanalen tar hand om nästan allt ljud under 80Hz, och det är redan fixat på skivan/filmen. Om jag inte missförstått det hela...

Det vore nog en större vinst att satsa mer på .1-kanalen än att köra large på bakkanalerna, tror jag!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-30 23:18

Konstruktionen.. hm, jag gör ett lagom stort hål & sänker ner hela "kuben" i nivå med innertaket. Så det är det minsta problemet!

Man kan se mina bakkanaler som full range högtalare. Funkar mer än bra nu på golvet. Switchar du över till large så går dom ju lägre ner, lägre än 80 iallafall. DTS är ju 100% på alla 5 kanalerna, eller...

Frågan var om jag kan låta basen jobba rätt ner från taket :?:

Blir ju ett hyffsat hål i taket efter 12" basen om det skulle falera. Därför undrar jag om det kan fungera.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-07-30 23:32

Subbar är ju ganska petiga med placering. Är du säker på att den hamnar rätt, akustiskt sett? +Det som Slart säger. Och så finns ju huset med ev. ångspärr som inte gillar att perforeras hur som helst.

Skulle låta sticksågen såga i nå't annat tills den lugnar sig, så hinner du tänka och experimentera lite mer :wink:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-31 10:13

Du/ni har rätt. Aningens stort hål att ev. laga senare :oops:

Nöjer mig med att borra in ett par vanliga surr. till´s vidare.

Ångspärren är redan pennetrerad både här å där 8O skall försöka att lappa ihop div. hål som uppkommit pga dold kabeldragning :?

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-07-31 16:49

att ångspärren är penetrerad gör inte så mycket, husen som byggdes på 70-80-90talet har massor med problem just pga av fuktspärrar av olika typer. ett hus som andas får inte till närmelsevis llika mycket problem med mögel eller andra fuktskador.... så penetrera dina fuktspärrar av hjärtans lust.
dann .]-

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-07-31 20:48

Gött å höra.

Har ingen vidare lust att "gräva" 40 cm lösull för att komma åt mina små hål hät å var :P

Återgå till DIY-forum