driva aktivt delad diskant

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-26 22:47

Problemet är kanske att dela vid 1500Hz? Att tänka på hur mycket ljudtryck elementen skall kunna levera med talspolen hyggligt till i magnetgapet är en av alla dessa praktikalitet som måste undersökas.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-04-27 11:30

Jag använder aktiv delning till mina trevägshögtalare. Anledningen till det var att jag råkade ha sex slutsteg och en dBx driverack 260. Diskantdrivern delas vid 16KHz med 6dB/okt. Faktum är att man får ett luftigare ljud i den höga diskanten jämfört med utan. Jag kan tillägga att mellanregistret delas vid 800Hz och får spela så långt den orkar upp till 19KHz. Lyssnar man enbart på diskantdrivern får man en ganska svag nivå som ändå trots det hörs i den sammantagna ljudbilden. Men jag vill tillägga att det i höggrad också beror på diskantinnehållet på fonogrammet. Det finns alltså skivor som inte behöver den extra diskantdriver precis på samma vis som att man inte alltid behöver en subwoofer.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-04-28 19:03

Aktivt här också:

http://linkwitzlab.com/orion_challenge.htm

Diskanterna är Seas T25CF002 ( 2 per kanal ) som jag driver med Sentec PA9.

Jag kan tänka mig att aktivt drivna diskanter håller bättre ju mer ren spänning man har. 50 w är väl ganska rikligt dock om man inte spelar så starkt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-04 12:53

Jag tycker det är mycket lärorokt att titta på grafer likt de man får från Masvis och Cool Edit pro för att bilda sig en uppfattning kring detta ämne.

Om man väljer att dela sitt system aktivt före slutsteg så kommer varje slutsteg och därmed högtalare bli matade med de delar av signalen som man ställt in passbandet för. Låt säga att vi kör trevägs där basen delas vid 100Hz och mellan spelar mellan 100-2khz där diskanten tar över.

Gör ni sedan en analys på filtrena ovan med diverse material så kommer ni se att nivåerna överlag ligger på olika snittnivåer men att det förekommer peakar för samtliga beroende på vilket material man vill avspela. Dessa peakat kommer således in i dina slutsteg och kommer då om slutsteget inte är dimensionerat för det orsaka klippning/dist.

Det är mycket möjligt att man kan dimensionera sin anläggning så att 99% av all musik fungerar bra men så kommer då den inspelningen som lyckas trigga ditt systems svaga punkt och då blir det pannkaka.

Jag upplever samma problematik då jag leker med EQ mellan Signalkälla och försteg (är den inkopplad mellan försteg och slutsteg är det ju en annan sak då signalen ju är kraftigt dämpad från förstegets utgång). För mig är det viktigt att sänka totalnivån ut från EQn 3dB om det är så att någon frekvens är förstärkt 3dB. Detta för att aldrig överstyra signalen ut från filtret. Utan denna kompensering kan det vara så att mycket musik låter helt ok då den är lägre inspelad eller saknar full energi på den valda toppfrekevensen.

pratar vi diskant specifikt så är medelnivån på den mesta musiken lägre men det finns som sagt allt som oftast transienter som gör sig påminda.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-05-04 23:24

mangs skrev:pratar vi diskant specifikt så är medelnivån på den mesta musiken lägre men det finns som sagt allt som oftast transienter som gör sig påminda.

Typ :)

Föregående

Återgå till Teknikforum