Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Martin skrev:Håll inne shift, så blir det ett + så att man kan lägga ihop komponenterna.
Skrutten hur ser "q-värdet" ut för diskantfiltret?
Inklusive diskant är det ca 0,5 - det blev så då bägge elementen har sitt akustiska centrum nära nog lika.
Så jag gissar att det elektriskt är runt 0.7
brumel skrev:AL 170 tror jag är tänkt som en ren bas som plöjer djupt medan miden kanske är nedprioriterad
DVD-ai skrev:skrutten skrev:Martin skrev:Håll inne shift, så blir det ett + så att man kan lägga ihop komponenterna.
Skrutten hur ser "q-värdet" ut för diskantfiltret?
Inklusive diskant är det ca 0,5 - det blev så då bägge elementen har sitt akustiska centrum nära nog lika.
Så jag gissar att det elektriskt är runt 0.7
Nu hänger jag inte med, morgontrött kanske...![]()
Men har du lust att förtydliga så skulle jag blir mega glad![]()
1: Hur räknade du på Q i filtret och på filter + diskant ?
![]()
2: Akustiska centrum, hur har du räknat på detta och hur menar du i detat fallet ?
Jag frågar för att jag inte vet, men vill veta...
rotel2 skrev:Ser bra ut Skrutten! (om jag bara kunde lära mig filter funktionen i SW....)
Emanuelgbg skrev:Kan ha läst tråden dåligt men vad är det för baffelmått på högtalaren?
Emanuelgbg skrev:Tackar!
Ändras delningsfiltret om avståndet mellan bas och diskant ändras något eller om basen sätts i en större BR? Eller är det så enkelt att hitta en lagom stor volym med en lagom avstämning bara?
skrutten skrev:Nu har jag äntligen kommit nånvart, hade gjort en felinställning i SW så jag har inte fått ut vettiga värden på AL170:n - elementet är inte lika lågdistande i mellanreg som AL130 utan tämligen ordinär. Lägre i frekvens ner mot basen är AL170 mycket bra.
Mr_Ekan skrev:skrutten skrev:Nu har jag äntligen kommit nånvart, hade gjort en felinställning i SW så jag har inte fått ut vettiga värden på AL170:n - elementet är inte lika lågdistande i mellanreg som AL130 utan tämligen ordinär. Lägre i frekvens ner mot basen är AL170 mycket bra.
Tjena skrutten, eller kanske bump! Om du gjort distmätningar på AL170 vs AL130, skulle du kunna tänka dig att dela dem här? Själv har jag just snort ihop en 2-vägare baserad på AL130 och är lite, låt säga, salig över resultatet. På förekommen anledning tornar AL170 upp som en stark mellanregisterkandidat i en planerad 3-vägare, men detta under förutsättningen att den spelar i paritet med AL130. Du menar att så ej är fallet?
Vh
Ekan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster