Problem Rotel RX-402

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Foppa13

Problem Rotel RX-402

Inläggav Foppa13 » 2012-04-19 22:52

Köpte en Rotel RX-402 häromdagen, sambon ville ha en liten mindre förstärkare i ett av rummen tänkte den skulle passa bra.

Förstärkaren som verkar ha stått länge var ganska dammig och skitig men var i övrigt i ett fantastiskt fint skick. Körde den vanliga servicen, bytte ut strömkabeln, blåste rent och torkade av allting. Tog av alla rattar och gjorde rent, passade även på att smörja alla pottar med elektronikspray.

Drog igång den och märkte att en lampa var trasig, lite skrap från pottarna men det försvann efter lite vridning på rattarna. Men till problemet, när jag slog av maskinen knäppte det till rejält i högtalarna så mycket att jag trodde dom skulle gå sönder.

Har testat runt lite grann med detta och det knäpper till lite vid tillslag, samt lite när man använder högtalarväljaren. När man slår av kommer samma rejäla knäpp som innan. Om man stänger av genom att dra ur kontakten, knäpper det också till rejält.

Vad kan det vara som orsakar detta jobbiga ljud, stänger man av högtalarna innan man slår av slipper man ju oljudet men det har ju inte så hög WAF faktor.

Går det att få bort med elektronikspray eller måste man in och byta komponenter?

Försöker få upp lite bilder på den här ovanligt stilrena och välljudande maskin i fynd tråden sen...

/Foppa

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-20 11:24

Har den något skyddsrelä som klickar till kort efter uppstart? Om inte så är det oundvikligt med vissa oväsen vid på- och avstängning. Det förhindras genom att koppla bort högtalarna (ej fysiskt - utan med knappen) innan du stänger av, och kopplar på dem efter att du startat upp.

Problemet förvärras om du har smutsiga omkopplare. Rengör speciellt den du väljer källa med, mycket noggrant.

Har du kollat likströmmen på högtalarutgångarna? Höga värden (över 50mV) kan också orsaka de missljud du beskriver, samt naturligtvis förstöra hela ljudet som förstärkaren producerar.

Du mäter genom att sätta en multimeter ställd på ett lågt DC-värde över högtalarterminalerna. Det är okej att ha högtalarna inkopplade samtidigt.

Detta fixas antingen med justering enligt manualen, eller helst transistorbyten.

Och sen måste jag fråga varför du bytte ut strömsladden, och varför detta hör till "vanlig service".

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-04-20 11:35

Nja vanlig service kanske inte det är men kontakten var för ojordade uttag, så hade jag en en 2m eurokabel liggandes som jag bytte mot. Är nog första gången jag behövt byta kabel på en förstärkare, så det kan man kanske kalla service++... :)

Ska kolla upp sakerna du rekomenderar, hur är det med uppsmörjning av av/på knapp och högtalarväljarna är det nått som kan göra skillnad?

/Foppa

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-20 13:20

Strömbrytare får aldrig smörjas. Det uppstår gnistor i dem och smörjmedel är i princip alltid brandfarliga. Dessutom har det ingen effekt, då gnistorna gör att det bildas kol på kontakterna, vilket inte kan lösas upp med något medel. Strömbrytarna måste antingen slipas ned eller bytas. Allra helst bytas.

Alla övriga reglage behöver rengöras. Detta görs enklast med att de dränks med t-röd. Själv använder jag en gammal ögondropps-flaska för att applicera det med. Fungerar utmärkt. När de är dränkta, vrid/snurra/flytta dem så intensivt du bara kan, för att försöka gnida bort smutsen som finns där inne. I bland kan det finnas en pinne eller liknande som gör att reglagen snäpper mellan olika lägen. Om denna kan höjas lite så går det enklare att vrida på reglaget snabbt och smidigt.

Efter rengöring så kan du applicera någon typ av smörjande medel, men detta brukar inte vara nödvändigt.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-04-30 23:44

Nu har jag tagit mig lite tid och felsökt lite mer. Mätte likströmmen på högtalarutgångarna och den låg inte chockerande högt men ca 15mv på höger och 40mv på vänster. Detta åtgärdades genom att ställa in Bias enligt manualen, efter det ligger det kring 2-4mv på båda kanalerna.

Har lyssnat efter ett klickande relä vid avstängning och påslag men kan inte höra nått, inte kan det väl saknas relä? Läste i en annan tråd om ett liknande problem, där antyddes det att relä finns men att trasiga eller dåliga komponenter kan göra att det inte funkar som det ska.

Har smörjt upp den lite mer men oljudet finns där fortfarande, är det bara en omfattande renovering med komponentbyte som gäller eller finns det nått annat som kan knasa...

/Foppa

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-05-02 15:02

Har du letat efter ett relä där inne? Det är en svart eller genomskinlig plastbox, rätt stor. Inte så svår att missa.

Väldigt många gamla förstärkare hade inte någon skyddskrets, och detta kanske är en av dem.

Nya elektrolytkondensatorer skulle antagligen förbättra problemet. Det är egentligen något som behöver bytas på samtliga gamla grejer, och kan lösa en massa konstiga problem som man kanske inte ens kände till.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-05-02 16:15

Är det inte enklare att titta på schemat?

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-05-02 17:27

Jo, om man har ett. :)

Verkar som att ditt relä pajat.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-05-05 08:20

Med risk för att bli dumförklarad var på schemat sitter reläet, är det bara att byta ut ett relät rakt av eller är det ett stort jobb?

/Foppa

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2012-05-05 09:14

Den snabbaste o enklaste lösningen för att undvika knäpparna vid på o avstängning är att stänga av högtalarna "Speakers 1" först när du stänger av den o tvärt om när du startar den, där har du ditt relä :wink:

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-05-05 09:20

Till vänster om F001 och F002 (står speaker fuse intill dem). RL-41 handlar det om.

Det handlar tyvärr antagligen om ett större arbete. Det kan lika gärna vara reläets drivkrets som spökar. Och sen så behövs oavsett ett passandre relä, om det skulle vara det som var sönder. Kan i bland vara problematiskt att hitta. :?

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2012-05-05 09:31

RL-41 är ett filter, spole med motstånd parallellt.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-05-05 11:41

Oj, så klart. Jag tyckte väl att det var något konstigt med att det var ett motstånd och att ritsymbolen inte stämde. Men namnet kändes rätt. :D

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-05-06 23:53

Mjo högtalarväljaren kan ju funka som ett väldigt bra relä, hade ju varit skönare om det kunde skötas automatiskt.

Vad blev slutsatsen, antagligen ett trasigt relä men det är inte värt besväret att försöka laga?

Här finns bild på hela kopplingsschemat om det kan hjälpa att peka ut reläet. http://i.imgur.com/126dG.jpg

/Foppa

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2012-05-07 09:29

Finns ingen relä på högtalarutgången så det kan vi släppa.

En test du kan göra är att plocka bort bygeln mellan för o slutsteg o se om du har samma knäpp! Är det samma som förut då är det slutsteget som knäpper.

Användarvisningsbild
Foppa13

Inläggav Foppa13 » 2012-05-07 10:07

Tar jag bort byglarna mellan för och slutsteg så förvinner knäppningarna, då sitter alltså felet (defekten) innan slutsteget. Jag antar att man kalla det för ett fel även fast allting annat fungerar, är det helt enkelt ett fel som kan kopplas till åldrande komponenter?

/Foppa

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2012-05-07 11:10

Stämmer, slutsteget ska vara ok då!

Troligtvis kan det vara en eller flera kondingar som är kassa i spänningsmatningen. Kolla B3 spänningen (18,5V) till försteget/tonkontroll kortet, stämmer den, något rippel? Vad händer med spänningen när du stänger av den?

Återgå till Vintage-hifi