MagnusÖstberg skrev:Mätningarna är korrekta om harryups högtalare flyttade på sig med en magnitud om +/- 5000mm (Z-led) i basen relativt topparna ovanpå.
Jag hade egentligen inte förväntat mig någon speciell skillnad utan att mätningarna skulle bete som tidigare.
När jag mätt på basar akustiskt med XTZ grunkan så har den t.ex. tyckt att avståndet på en serie mätningar är typ; 7.30, 5.2, 7.35, 7.55, 12.8, 7.2, 3.6 osv. Dvs. akustiskt ett värde som kanske pendlar in runt ±3-4dm på 12-13 mätningar och resten är spritt upp till 3-4m i regel medans enstaka fall blivit upptill ±5m. Slutsatsen jag dragit efter ex antal mätninar är;
det är svårt att mäta akustiskt avstånd i rum vid låga frekvenser
grejorna kunde vara bättre
och mätningarna ger bara en vag grund att stå på för fortsatta inställningar som mamn förstås får kontrollera vartefter
ibland får man gå tillbaka och mäta en massa gånger ytterligare för att få fram avståndet.
Ett råd man kan se på andra siter är att låta subben gå utanför sitt delningsområde för att få med lite högre frekvenser och då blir ju mätningen direkt säkrare. Att den inte blir exakt är ju självklart men i exemplet ovan skulle jag höfta att det akustiska avståndet förmodligen ligger på runt 7.2-7.4m och börja testa därifrån.
Det ger en vägledning till var man kan sätta topparna för att testa hur en frekvensgångmätning skall börja se hyfsat snygg ut. Sen får man kolla på summeringen och se om det verkar ge ett godtagbart resultat.
Det har jag haft som grund, sen får man ibland gå tillbaka och mäta akustiskt avstånd igen för att se om det ändrar sig beroende på valda filter och valda filter i peq'en. Ganska omständigt att itterera sig fram men det brukar inte vara så svårt att höra skillnader särskilt som filtret har massor med minnen.
Så när jag mätte denna gång förväntade jag mig samma beteende men så blev det inte, jag fick aldrig felresultat på flera meter utan de låg bara och pendlade med 20-30cm. Nu kommer jag mäta mera för att se om skillnaden kvarstår och mäta med andra program och annan dator också då jag får tid men beteendet var konstant utan att något var ändrat i mätutrustningen sen senast.
Förutom att jag har bytt fötter.
Därav min fråga till folk som har samma utrustning om någon var sugen på att testa samma sak så kunde det vara intressant.
Tror t.ex. Nadifierad har skrivit om samma sak med pendlande siffror i mätning sin subb.
Hur det låter är ju en annan sak men uppställningen beter sig annorlunda numera oavsett orsak.
mvh/Harryup