Moderator: Redaktörer
phon skrev:Dom där borde man väl nästan lägga ner, så att mellanregister och diskant kommer ovanför varandra?
carpelux skrev:Jag såg att du jämförde med Luxor 8071, fast att din kombination har mer pondus i basen.
Jag har ett par 8071 och det är just basen på dem jag gillar, pondus är precis det ord jag tycker passar bäst på 8071:orna avseende basåtergivningen. Bra tryck men balanserat.
Däremot är jag inte riktigt förtjust i mellanregistret på 8071. Det blir vasst och hårt så fort man pressar dem det minsta tycker jag. Ändå har jag dämpat dem 3 db med en lpad.
Det är kul att läsa om dina experiment!
RogerGustavsson skrev:De där Luxor 4061. Var dem som Larsgöran Hedström tyckte hade ett bättre högtonsregister än den större 8071? Var väl samma mellan- och diskantregister? Tror det talades om skillnader i diffraktion,vilket hade börjats uppmärksammas på den tiden. Även Audio Pro A4-14 studerades ingående på den punkten.
zapanasta skrev:
Hm,det du skriver om mellanregistret upplever inte jag,har du renoverat filtren?
Mellanregistret är klart skrälligare med dom gamla kondningarna....
Har haft 3 par luxor 8071 som jag renoverat,stor skillnad med nya bättre kondningar.....
zapanasta skrev:Ja ibland krånglar man till det i onödan,satt tillbaka audaxdiskanterna som satt där från början nu.
Fjonkalicious skrev:Hmm och mellanreg från sipe? Det är inte någon som roat sig med att slakta en gammal audio pro högtalare?
RogerGustavsson skrev:zapanasta skrev:Ja ibland krånglar man till det i onödan,satt tillbaka audaxdiskanterna som satt där från början nu.
Va, jag trodde Luxor hade egna diskanter. Körde de med Audax?
Nattlorden skrev:Har du provat att lägga dem ned ännu?
zapanasta skrev:det kan ju bero på att inte högtalarna hamnade i exakt lyssningshöjd längre..
zapanasta skrev:Testat med videofilmer nu,men hör ingen större skillnad..
Sen hamnar ju diskanten längs ner på den ena och längst upp på den andra iom att dom inte är spegelvända.
zapanasta skrev:Kan det inte finnas nån tanke bakom nuvarande elementplacering?eller har dom bara satt dom där för att dom inte fick plats på höjden?
phon skrev:Bafflarna verkar ju gå att skruva loss. Då kan man väl montera ena parets element tvärtom, på "andra sidan" av den baffeln? Då kan dom bli spegelvända.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster