Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:A. När jag inte vet vad som är inkopplat i avspelningskedjan så hör jag ingen skillnad mellan komponenter som är rimligt välkonstruerade. Det går inte heller att mäta någon större skillnad mellan dessa komponenter. Ingen (eller mycket mycket få människor) har lyckats att höra skillnader när de bara får använda öronen som hjälpmedel. Sist men inte minst så finns det, för mig, ingen rimlig teknisk förklaring till att det skulle kunna låta märkbart annorlunda.
eller
B. En person på internet som kallar sig ”Bill50x” säger att jag ska lita på honom för han vet att det är så.
Jag känner sådär lite spontant att alternativ A känns lite tyngre. Hur tänker du kring detta?
shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
Dessutom lyssnar jag på mycket musik som andra anklagar vara bara
ljud. Jag tycker det är musik. Hur gör vi med den i denna fråga? Knivigt va.
sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
Så, jag håller inte med dig att musik är ljud.
sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
Musiken är någonting som din hjärna skapar, av ljudstimuli till dina receptorer. Därför uppfattar vi musiken olika, då vi har olika preferenser, olika fysik, olika mentalitet, erfarenheter osv. Vi kan lyssna på detsamma ljud som produceras live, eller artificiellt, men det är mottagaren som skapar "musiken" och reagerar på den.
Du kan ha musik i ditt huvud utan ljud, det går alldeles utmärkt. Prova bara att tänka på en låt, utan att nynna.
Du kan skapa musik av olika ljudupplevelser som inte är tänkt som musik från början, allt från en motor som ger ifrån sig repetetiva resonanser till din andning när du löptränar kan trigga mönster som du kan uppfatta som melodislingor. Så, jag håller inte med dig att musik är ljud.
Bill50x skrev:Men hur bedömer du vad som är "rimligt välkonstruerat"?
Du kan ha musik i ditt huvud utan ljud, det går alldeles utmärkt.
---
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men hur bedömer du vad som är "rimligt välkonstruerat"?
Hur gör du det själv?
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men hur bedömer du vad som är "rimligt välkonstruerat"?
Hur gör du det själv?
Jag bedömer inte på det sättet. Jag lyssnar på hur det låter - om om apparaten är snygg
shifts skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
Musiken är någonting som din hjärna skapar, av ljudstimuli till dina receptorer. Därför uppfattar vi musiken olika, då vi har olika preferenser, olika fysik, olika mentalitet, erfarenheter osv. Vi kan lyssna på detsamma ljud som produceras live, eller artificiellt, men det är mottagaren som skapar "musiken" och reagerar på den.
Du kan ha musik i ditt huvud utan ljud, det går alldeles utmärkt. Prova bara att tänka på en låt, utan att nynna.
Du kan skapa musik av olika ljudupplevelser som inte är tänkt som musik från början, allt från en motor som ger ifrån sig repetetiva resonanser till din andning när du löptränar kan trigga mönster som du kan uppfatta som melodislingor. Så, jag håller inte med dig att musik är ljud.
Ok, jag går med på det där. Men vad förmedlar anläggningen via
högtalarembranen? Om det blir musik i huvudet, är definitivt anläggningens
bidrag ljud. Känslorna som klistrar ihop ljuden till musik bidrar du själv till.
Det är klart det finns en intressant filosofisk dimension, men det känns inte
som om det var den det syftades på i de inlägg som tog upp att de som
anser musik är ljud är stackare.
Nattlorden skrev:Rephrase: om du skulle bedöma om något är rimligt välkonstruerat - hur skulle du göra?
lennartj skrev:Jag tycker synd om dem som på grund av ointresse, okunskap och/eller emotionella brister (alla orsakerna hänger ihop) inte får del av de riktigt djupa upplevelser en del av oss får när allt stämmer.
Almen skrev:lennartj skrev:Jag tycker synd om dem som på grund av ointresse, okunskap och/eller emotionella brister (alla orsakerna hänger ihop) inte får del av de riktigt djupa upplevelser en del av oss får när allt stämmer.
Och du menar att om man skriver "Musik är ljud" på ett internetforum så är man en av dem?
petersteindl skrev:Ja, i princip är det så. Om man anser att ljud = musik under alla tänkbara och otänkbara villkor vad ljuden än vara må d v s att ordet "ljud" entydigt är synonymt med ordet "musik"![]()
Almen skrev:lennartj skrev:Jag tycker synd om dem som på grund av ointresse, okunskap och/eller emotionella brister (alla orsakerna hänger ihop) inte får del av de riktigt djupa upplevelser en del av oss får när allt stämmer.
Och du menar att om man skriver "Musik b]är[/b ljud" på ett internetforum så är man en av dem?
Objektivisten skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
+1 Precis, det kan t o m vara avsaknad av ljud. Punkt.
Almen skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
---
Nej det är klart att du inte gör när du redan bestämt dig. Du kan ju lika gärna vända på det och säga att du har ljud i ditt huvud - som är musik.
lennartj skrev:Almen skrev:lennartj skrev:Jag tycker synd om dem som på grund av ointresse, okunskap och/eller emotionella brister (alla orsakerna hänger ihop) inte får del av de riktigt djupa upplevelser en del av oss får när allt stämmer.
Och du menar att om man skriver "Musik b]är[/b ljud" på ett internetforum så är man en av dem?
Nu vet inte jag om du med är menar likhetstecken och att uttrycket är reversibelt, som Peter just gjorde?
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Ja, i princip är det så. Om man anser att ljud = musik under alla tänkbara och otänkbara villkor vad ljuden än vara må d v s att ordet "ljud" entydigt är synonymt med ordet "musik"![]()
Var det någon som påstod att förhållandet var symmetriskt?
musik -> ljud behöver inte medföra ljud -> musik
... så innefattas synonymiteten och då vill jag utreda om det är synonymiteten som menas med dessa ord.Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
lennartj skrev:shifts skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
Ok, jag går med på det där. Men vad förmedlar anläggningen via
högtalarembranen? Om det blir musik i huvudet, är definitivt anläggningens
bidrag ljud. Känslorna som klistrar ihop ljuden till musik bidrar du själv till.
Det är klart det finns en intressant filosofisk dimension, men det känns inte
som om det var den det syftades på i de inlägg som tog upp att de som
anser musik är ljud är stackare.
Jo, det var just det jag syftade på. Jag tycker synd om dem som på grund av ointresse, okunskap och/eller emotionella brister (alla orsakerna hänger ihop) inte får del av de riktigt djupa upplevelser en del av oss får när allt stämmer.
Det behöver inte handla om att flumma in i en introvert tolkning av Bachs Goldbergvariationer. Ett helt annat exempel är låten "Family Spirit" med Womack&Womack på albumet med samma namn från 1990.
Den var en besvikelse då, massor av osammanhängande rytmer och skrammel som jag bara blev trött av att höra via den Audio Alchemy DAC jag hade då. Låten var en av öronöppnarna när jag letade efter CD-spelare/DAC som kunde ge mig lyssnarglädjen tillbaka. Jag hittade den via Marantz CD12 + DA12 (flera år gammalt demoex från 1988) som jag har än idag. Där satt rytmerna som en smäck! Snortajt sväng med ett härligt gung. Min Oppo BDP-95 klarar det också, liksom en EAC-rippning uppspelad via foobar och DA12.
Om jag som test i stället spelar CDn i realtid från datorns CD-brännare med t.ex. VLC kommer det gamla kaoset tillbaka.
Det här med perception är ett knepigt kapitel.
Sannolikt är det olika mellan individer dessutom.
På något sätt måste de små ljuden spelas upp med viss precsion i förhållande till varandra för att min hjärna ska kunna analysera dem och för mitt medvetande komma fram till att det spelas tight eller ej.
Är det för dålig ordning på ljuden lyckas min hjärna inte att hitta sammanhanget mellan dem och uppfatta samspelet utan det blir kaos.
På det sätt F/E-lyssningar vanligen utförs har jag väldigt svårt att upptäcka brister i återgivningen enligt ovan.
blir
Bill50x skrev:steveo1234 skrev:A. När jag inte vet vad som är inkopplat i avspelningskedjan så hör jag ingen skillnad mellan komponenter som är rimligt välkonstruerade. Det går inte heller att mäta någon större skillnad mellan dessa komponenter. Ingen (eller mycket mycket få människor) har lyckats att höra skillnader när de bara får använda öronen som hjälpmedel. Sist men inte minst så finns det, för mig, ingen rimlig teknisk förklaring till att det skulle kunna låta märkbart annorlunda.
eller
B. En person på internet som kallar sig ”Bill50x” säger att jag ska lita på honom för han vet att det är så.
Jag känner sådär lite spontant att alternativ A känns lite tyngre. Hur tänker du kring detta?
Du ska tro på dina egna öron
Men hur bedömer du vad som är "rimligt välkonstruerat"? Pris? Tjocklek på frontpanelen? Betyg från LTS?
/ B
Almen skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Jag tycker han har rätt. Musik är ljud, punkt. Vad skulle det annars vara?
---
Nej det är klart att du inte gör när du redan bestämt dig. Du kan ju lika gärna vända på det och säga att du har ljud i ditt huvud - som är musik.
Vad som utgicks ifrån är de ljud skapade av en anläggning ämnad att återge musik. Självklart är musik ljud, dock inte bara ljud, men det är heller ingen som sagt.
Kronkan skrev:En personlig fråga till Lennartj. Finns denna effekt när man sjunger i kör. Blir det så för sångaren?
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 29 gäster