Hur är man funtad egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Hur är man funtad egentligen?

Inläggav zapanasta » 2012-05-03 11:31

Ja då var man tillbaka på ruta 1 eller va man ska säga igen,nu har jag ett par renoverade luxor 4061 (små trevägare på 22l) som toppar och jag gillar verkligen ljudet :)

Vet inte hur många högtalarpar jag haft härinne till dags dato,men det verkar alltid sluta med ett par luxor :?

Jag menar,högtalare det nästan aldrig skrivs om och som man kan få nästan gratis,och det tycker jag är jättebra...

Försökt många ggr att intala mig själv,klart att dessa är bättre som är mer omtalade och mkt dyrare osv..

Men nej,det går inte.Det verkar som det är gamla luxorlådor som gäller för mig :) :)

Nån annan med nån liknade historia?

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2012-05-03 13:49

Lever med mina första högtalare ännu, ett par Pioneer Prologue 70. Köpte ett extra par för någon månadsedan med hela orginal diskanter.
Vet inte vad som är bra med dem men de låter helt enkelt bra, typ så det "skall" låta enligt mig.

Vet inte om man gillar dem för att det är så det alltid låtit och det är "referensen" eller att de bara helt enkelt är väldigt bra :)

Inte haft så många andra högtalare i livet, har ett par KEF IQ70 i bion för att de hade högre WAF tillsammans med Audio Pro qube där bak men qubarna är nu utbytta mot mina gamla prologue.

//Tresor

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-03 15:14

Hade själv ett par Prologue 9 i början av 20årsåldern,gillade dom minns jag..

Skulle va kul att höra ett par i dagens läge,man har ju lyssnat på och ägt en bunt högtalare sen dess :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Re: Hur är man funtad egentligen?

Inläggav Stereotypen » 2012-05-03 15:23

zapanasta skrev:Ja då var man tillbaka på ruta 1 eller va man ska säga igen,nu har jag ett par renoverade luxor 4061 (små trevägare på 22l) som toppar och jag gillar verkligen ljudet :)

Vet inte hur många högtalarpar jag haft härinne till dags dato,men det verkar alltid sluta med ett par luxor :?

Jag menar,högtalare det nästan aldrig skrivs om och som man kan få nästan gratis,och det tycker jag är jättebra...

Försökt många ggr att intala mig själv,klart att dessa är bättre som är mer omtalade och mkt dyrare osv..

Men nej,det går inte.Det verkar som det är gamla luxorlådor som gäller för mig :) :)

Jag kan ångra att jag sålt en del högtalare genom åren. Har förstås varit tvungen för att kunna skaffa annat.

Mina gamla B&W 801 av första modellen hade varit kul att ha kvar och spela på i en andra anläggning. De lät väldigt äkta och homogent.

Också mina gamla Wilson Watt/Puppy av tidig modell hade varit kul att ha kvar, de hade många bra kvaliteter som spelglädje och engagemang.

Mina Usher BE-10 skulle jag också vilja ha då de var så grymt snygga och välbyggda. De lät förstås bra också men när jag fick upp ögonen för hur jag ville att det skulle låta så fick de gå vidare till annan ägare.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-03 15:33

Ja jag vet inte va det är som gör att jag gillar ljudet i (renoverade luxorlådor) ska tilläggas..

Har ju även lyssnat rätt mkt på vissa forumkända modeller,men jag föredrar ljudet i nämnda (luxor)

Kan ju hända dom har nån form av färgning som tilltalar mig :) Man vet aldrig men troligtvis är det nog så...

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-05-03 15:35

zapanasta skrev:Ja jag vet inte va det är som gör att jag gillar ljudet i (renoverade luxorlådor) ska tilläggas..

Har ju även lyssnat rätt mkt på vissa forumkända modeller,men jag föredrar ljudet i nämnda (luxor)

Kan ju hända dom har nån form av färgning som tilltalar mig :) Man vet aldrig men troligtvis är det nog så...

De är bra helt enkelt :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-03 17:27

Luxor är fint. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-05-03 18:40

zapanasta skrev:Ja då var man tillbaka på ruta 1 eller va man ska säga igen,nu har jag ett par renoverade luxor 4061 (små trevägare på 22l) som toppar och jag gillar verkligen ljudet :)

Har precis fått hem ett par 8071:or som jag gillar skarpt. :P
Tror de är de bästa högtalare som spelat hos mig, trots att orginalbasarna är ersatta. 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-03 18:48

jag tycker zapanasta ska skaffa ett par ino så sökandet kan ta slut :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-05-03 18:51

celef skrev:jag tycker zapanasta ska skaffa ett par ino så sökandet kan ta slut :)

Det tycker inte jag. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-03 19:06

Lowend skrev:... orginalbasarna är ersatta. 8)

Med vad?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-03 19:09

celef skrev:jag tycker zapanasta ska skaffa ett par ino så sökandet kan ta slut :)

Såna har jag ochså lyssnat på och dom låter mkt bra ,dom ska ju va väldigt neutrala men gillar luxorljudet bättre i alla fall. (alla kan inte va lika :) )

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-03 19:21

Några får ta rollen som de olika. :wink:

eriken

Inläggav eriken » 2012-05-03 19:24

Jag har en kompis med ett par äldre 80-90 tals pioneerhögtalare som står spartanskt uppställa och jag slås varje gång jag är där av hur bra det faktiskt låter. Det låter musik helt enkelt, har lyssnat på drösvis med finare högtalare men få har fått mig att bara sätta mig ner och bara lyssna på musiken.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-05-03 21:55

Ragnwald skrev:
Lowend skrev:... orginalbasarna är ersatta. 8)

Med vad?

Tror det är ett par MGR-tior som sitter i, inte höjden av precision men det funkar. Detta par 8071:or har nog ägts av en Faktisktmedlem
tidigare, har för mig att det dök upp när jag Googlade 8071 för ett tag sedan. 8O :lol:

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-05-03 21:56

eriken skrev:Jag har en kompis med ett par äldre 80-90 tals pioneerhögtalare som står spartanskt uppställa och jag slås varje gång jag är där av hur bra det faktiskt låter. Det låter musik helt enkelt, har lyssnat på drösvis med finare högtalare men få har fått mig att bara sätta mig ner och bara lyssna på musiken.

Jaha, då var det dax att leta efter Pioneer-högtalare nu då. :? :lol:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-04 14:15

Ja finns nog många högtalarmodeller som låter mkt bra därute för kaffepengar..

Men folk kan ju omöjligt hålla koll på allt :) Jag vet bara att jag föredrar gamla luxorhögtalare (Vissa modeller då såklart) framför långt dyrare och mer kända dito :)

Har ju haft några år på mig nu att lyssna/renovera/jämföra och vad ni vill :D

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-05-04 19:29

Tänker hålla mig till mina 8071:or länge nu, dyrt är inte = bra. 8)
En kompis hade ett par Luxor på sitt pojkrum i många herrans år och vad jag kan minnas spelade de riktigt bra.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-04 19:49

Lowend skrev:Tänker hålla mig till mina 8071:or länge nu, dyrt är inte = bra. 8)
En kompis hade ett par Luxor på sitt pojkrum i många herrans år och vad jag kan minnas spelade de riktigt bra.

Är filtren renoverade i dom?

Om inte så lyfter dom ett snäpp om du gör det,elektrolyter torkar med åren och värderna förändras med förvrängt ljud som följd....

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-05-05 00:17

zapanasta skrev:
Lowend skrev:Tänker hålla mig till mina 8071:or länge nu, dyrt är inte = bra. 8)

Om inte så lyfter dom ett snäpp om du gör det,elektrolyter torkar med åren och värderna förändras med förvrängt ljud som följd....

Det vet jag inte, har inte varit inne och tittat i lådan. Får se om jag
orkar göra det så småningom.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-05-05 00:32

:lol: :lol: :lol:

Pioneer Prolouge 9 lät riktigt bra när dom kom minns jag.
Skulle vara kul att höra dom idag och se hur ens eget ljudideal har ändrats. Kanske går jag tllbaka till ett par HPM-150 eller inte.
Det finns mycket bra där ute som går många förbi och blir därigenom ett fynd.
Luxor är för mig outforskat vatten tyvärr. Luxor Dirigent fick mig att lämna det märket bakom mig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-05 07:15

Lowend skrev:
zapanasta skrev:

Skruvar du ur basen så sitter filtret på insidan av baffeln alldeles i kanten av hålet för basen,det sitter fastskruvat med en skärnskruv...

Lätt att renovera dom,du behöver bara lossa skruven och vända på filtret..

Du behöver inte ta lös några sladdar eller nåt sånt :)

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-05-05 12:32

zapanasta skrev:
Lowend skrev:
zapanasta skrev:

Skruvar du ur basen så sitter filtret på insidan av baffeln alldeles i kanten av hålet för basen,det sitter fastskruvat med en skärnskruv...

Lätt att renovera dom,du behöver bara lossa skruven och vända på filtret..

Du behöver inte ta lös några sladdar eller nåt sånt :)

Tack för tipset! :) Jag skall ge mig på dem lite då det skall bytas till riktiga högtalaranslutningar, får kolla upp filtren samtidigt.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-09 12:42

Det finns ju en hel del gamla fina konstruktioner som nästan inte kostar någonting begagnade idag, är man ute efter välljud och inte modern design kan man göra riktiga klipp, jag har själv ett par Snell J/IV som köptes billigt och som jag renoverat och optimerat, de är ju lite begränsade nedåt men oerhört befriande att lyssna på musik med, det är det viktigaste tycker jag, att jag kan slappna av 100% och inte tänka på själva ljudet, det är då jag tappar musikbehållningen.

Förr var det tvärtom, den högtalare som uppträdde mest burdust och stal den omedelbara uppmärksamheten, den var bäst.
Man gillade dist fast man inte visste om det.

Men så är det väl för många runt tonåren, ett effektsökeri där allting skall vara så spektakulärt som möjligt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-09 13:14

Fast det kräver nog att han får tag på pi60 anno '79...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-10 07:43

Haha,ja så kanske det är :)

Gillar verkligen luxorljudet bara jag får fippla lite i filtren först,och har som sagt lyssnat på en hel drös med både kända och mindre kända modeller..

Dom kanske inte har så rak frekvensgång som en del,dom kanske färgar lite ochså..

Inget jag bryr mig om bara jag gillar det jag hör,billigt blir det ochså och reservdelar är nästan gratis om olyckan skulle va framme :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-05-11 07:54

Goldfinger skrev:Förr var det tvärtom, den högtalare som uppträdde mest burdust och stal den omedelbara uppmärksamheten, den var bäst.
Man gillade dist fast man inte visste om det.

:lol: :lol:
Det där känner jag igen.
Bara det att jag kan än idag tycka att det är förbaskat kul att höra någon hårdrockslåt på livenivå med ett par gamla Cervin 8)
Det är det inte på den min vanliga rigg. Det låter bara illa då.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-06-01 11:29

Zapanasta:Vet du något om delningsfrekvenserna för 8071:orna?
Skulle bli väldigt glad om det går att få fram någon sådan information. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-01 21:00

Lowend skrev:Zapanasta:Vet du något om delningsfrekvenserna för 8071:orna?
Skulle bli väldigt glad om det går att få fram någon sådan information. :)

1000/5000 12/6/6 db branthet,om jag nu inte minns helt fel :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-06-02 00:28

Vilkrt år kom luxor 8071?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi