Går det fortfarande att få tag i kantringar till SC165?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Går det fortfarande att få tag i kantringar till SC165?

Inläggav Rishna » 2012-05-03 16:30

Anledning: Jag har kommit över två par 70-talare (12 och 14) där ena parets baselement går att rädda med nya kantringar. Det andra parets element är helt slut i spindeln och bortom all räddning.

Nu är det ett bra tag sedan jag ens ägde Sonabhögtalare men jag kunde bara inte låta bli :). Tidigare har det gått att få tag på och min förhoppning är att det ska gå också idag.

Hur löser ni era "kantringsproblem" (och nu menar jag inte inom sjöfart)?

Mvh: Fredrik

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-05-03 16:40

Några alternativ finns på http://www.carlssonkult.se/basoriginal.aspx .
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Går det fortfarande att få tag i kantringar till SC165?

Inläggav Ragnwald » 2012-05-03 16:47

Rishna skrev:Det andra parets element är helt slut i spindeln och bortom all räddning.

Säg inte det, det finns en metod att få tillbaks 0-läget, som är värd att pröva först. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-05-03 17:28

Håller med, kasta dem inte än! Vore idé att köra en egen tråd i detta ämne.

En metod är att fixera i plant läge och blåsa på med hårtork.

En annan som jag testat en del på sistone är att fästa vikter (Clas O:s hobbymagneter) på konen och ställa den på långsam behandling. Med 40g magneter på konen tar det några veckor, sedan är den lätt konisk åt andra hållet och blir riktigt bra efter omkantning. Har just nu ett par ganska buckliga exemplar på samma behandling men de verkar motspänstiga.

Hur som helst bör man inte kasta. Den medicinska vetenskapen går framåt och en vacker dag kan man bota dem.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-05-03 19:13

Ragnwald och grafpro; berätta mer om hur jag kan få spindeln på benen igen :).

Som jag förstått det hela finns det inte något nytt element idag som passar direkt "plug-in" och jag har inte tänkt ändra på högtalarnas originalutförande. Följaktligen är det renovering av elementen som gäller. De två som sitter i 14 är ett typII och ett typIII, det senare sannolikt ett utbyteselement. Dessa två är fina i spindlarna och behöver bara nya kanter.

Det hade varit kul att återskapa originalljudet från det goa 70-talet!

jansch

Inläggav jansch » 2012-05-03 20:57

Jag gör såhär:
- Lossa damkåpan och stoppa ner shims
- Jag har ALLTID shims som täcker HELA spalten, inte bara 3-4 bitar.
- Se till att fixera konen/talspolen med shimsen så att läget blir "lite åt andra håller" än vad "nerhängningen" är. Ca 1mm.
- "måla" spindeln med vattenutblandad Tsprit. Tspriten gör att vattnet går in i spindeln.
- Låt torka i minst en dag.
- Om inte ca 1mm överkompensering av Xläget kvarstår några dagar - gör om!
- låt vila några dagar och kontrollera.
- Vid omkantning kan man sedan justera slutgiltliga Xläget med infästningen av skumkanten mot konen. detta förutsatt att man först limmar yttre kanten.
- Det skall kvarstå 0,5-1 mm överkompensering. När det är klart.

Har man tränat några gånger.....och om sådär 3 månader efter "inkörning" av högtalarelementet är Xläget perfekt!

Hårttork funkar men är riskabelt då spindeln "skrumpnar" om det blir för varmt

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-05-03 21:28

Intressant, det har jag inte provat. Har du lyckats med den metoden också på spindlar som är buckliga och låter bupp-bupp?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-05-03 21:34

Rishna skrev:Ragnwald och grafpro; berätta mer om hur jag kan få spindeln på benen igen :).

Som jag förstått det hela finns det inte något nytt element idag som passar direkt "plug-in" och jag har inte tänkt ändra på högtalarnas originalutförande. Följaktligen är det renovering av elementen som gäller. De två som sitter i 14 är ett typII och ett typIII, det senare sannolikt ett utbyteselement. Dessa två är fina i spindlarna och behöver bara nya kanter.

Det hade varit kul att återskapa originalljudet från det goa 70-talet!

Typ II och III är nästan aldrig nedhängda, de verkar ha bättre material i spindeln. Typ III är fullgod ersättare, men det är inte senare modeller. Men typ III fanns inte i några Sonab, bara i Carlsson OA50. Senare modeller är egentligen inga SC165 över huvud taget.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-05-04 07:12

Provade vatten+T-sprit igår och vips kom spindeln upp i rätt läge igen, men den ser lite egendomlig ut. Först svällde den upp och såg ut som om den ville kränga sig loss och sticka iväg, sen la den sig till ro om än med ett något ojämnt utseende. Elementen svarar på tilltal och spolen löper som den ska.

Kanter är beställda och om någon vecka ska elementen spela igen, får vi hoppas :)

jansch

Inläggav jansch » 2012-05-04 14:12

alltså, man behöver inte ha så mycket sprit i, bara tillräckligt för att vattnet inte "pärlar" på spindeln. jag brukar väl ha sådär 1-5.

Grafpro - jag har provat på alla buckliga jag fått i min hand. Om dom inte ser för jävliga ut slutar dom flesta åtminstone att "pluppa" fram och tillbaka. Spindeln återtar dock inte sin plana form men dom låter OK.

Jag har tidigare provat att byta spindel men hittar ingen bra ersättare - har du hittat någon? Det verkar ruggigt kritiskt att hitta rätt, ser snyggt ut men tyvärr (jag har bara bytt på 2 sc165) hamnade Fs på 55-60Hz.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-05-04 15:38

Trevligt litet projekt det här!

Nu har elementen stått över dagen utan att falla ner igen. De ligger precis rätt i nivå men spindeln är inte jämn och fin utan har antagit en lite annorlunda form. Dock löper talspolen fritt och jag kan tänka mig att det ska gå bra att spela på dem så länge de inte behöver göra några större konutslag.

Räknar med att ha dem omkantade i slutet av nästa vecka.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-04 19:34

Kul att det gick vägen.

När jag skulle renovera mina OA-2212, som stått i samma rum i 30 år, kunde jag konstatera att inte enbart spindlarna såg ojämna ut, utan även konerna.
Frågan är då om de verkligen var raka och symetriska från början, när de en gång lämnade Sonabfabriken?
Vad kan man förvänta sig egentligen, när element åldras?

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-05-04 20:46

Jo, det är så sant så! Konerna är inte helt jämna på mina element heller. Jag har bett farsan göra omkantningen då han är riktigt duktig på att få det rätt. Det är grymt små toleranser på SC165 typ 1 så jag vågar mig inte på det. Är dessutom spindlarna lite kinkiga så krävs det en säker hand. Vore skitkul att få fram det riktiga 70-talsljudet!

Nu får projektet ligga i träda några veckor men den som väntar på nåt gott...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-04 21:32

Som nämnts tidigare, är det utomordentligt viktigt att få tag i exakt rätt skumkanter, om man verkligen önskar återfå originalparametrarna.

Egentligen inget svårt jobb att byta dem. Med tungan rätt i mun och en smula sunt förnuft, blir det prima resultat. :)

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-05-04 22:40

Har beställt de som rekommenderas på Carlssonkult, SpeakerWorks.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-05-08 22:01

Kunde bara inte låta bli med tanke på hur okomplicerat det hela verkade redan på beskrivningen jag fick med försändelsen från det stora landet i väster. Efter knappa fyra timmars precisionsarbete spelar de gamla veteranerna musik som aldrig förr. Hade lite strul med typ 1:orna vars spindlar som bekant hängt ner sig mer än lovligt, men det löste sig. Fick löda lite på ena elementets anslutning till en av de där trådarna som går från korgen till talspolen. Lät minst sagt sprucket och distat när jag först kopplade in den och det kändes lite uppgivet, men också det löste sig.

Lyssningsintryck då:

Jag gillar det jag hör, framförallt från OA14. De spelar riktigt fint och med pondus. 12:orna låter nästan lika bra, det fattas knuffen 14 har i basen men det skiljer inte jättemycket. Diskanten känns aningen mer avslappnad i OA14. Båda paren har diskantbyglarna på lägsta nivå bör nämnas.

Summa summarum: Två par kulturskatter har fått nytt liv och ska spela i mååånga år hos undertecknad. De kommer av utrymmesskäl inte att stå framme utan kommer att plockas fram ur klädkammaren då och då för att avnjutas tillsammans men en tidsenlig Kenwood-receiver och en Thorens. Det är min ambition att få det att låta som det gjorde då, på 70-talet och inget annat :). Kanske en 70-talskväll inom en inte alltför avlägsen framtid? Bara att komma och lyssna :).

God kväll på er allihop!

/Fredrik

Användarvisningsbild
Rocke-Rolf

Inläggav Rocke-Rolf » 2012-05-19 13:12

Ragnwald skrev:Som nämnts tidigare, är det utomordentligt viktigt att få tag i exakt rätt skumkanter, om man verkligen önskar återfå originalparametrarna.

Egentligen inget svårt jobb att byta dem. Med tungan rätt i mun och en smula sunt förnuft, blir det prima resultat. :)

Er det gjort noen mätninger på korrekte skumkantar vs uoriginale? Eller kan du beskrive hvordan skilnaden låter?

Jeg brukte slavbas membraner fra fynda på mine sc165 III, altså ikke de korrekte kantene. Funker jo veldig bra, men jeg har ikke elementer med original kant til å sammenligne med.
Sonab OA-5, JBL 3678, Carlsson OA-51, Marantz NR-1603

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-19 14:37

Det blir helt enkelt fel rakt igenom, ett annat element kan man säga.
Har själv gjort byte till felaktiga skumkanter vid ett tillfälle och högtalaren gick inte att kännas igen, lät tokfel.

TS-parametrarna kan enkelt fås fram med hjälp av Arta-Limp och ett effektmotstånd på 100ohm.

Återgå till Carlsson Illuminati