Kronkan skrev:Claes skrev:Tråden får mig att fundera på om det saknas ett ämne för vetenskapliga studier: hi-fi-psykologi

.
Visserligen kan man ju säga att psykologi, placebo, nocebo, psykoakustiskt förankrad metodik med mera handlar om detta och möjligen inte skiljer sig så dramatiskt ifrån andra yttringar av mänsklig aktivitet.
Men på samma sätt som musikpsykologi försöker bringa klarhet i vilken typ av upplevelser vi kan få av musik och vad som kan förmodas vara grunden därtill, så kan förstås ett liknande perspektiv användas inom hi-fi.
Vi har nästan alltid den knepiga gränslinjen mellan subjektivt och objektivt. Och vi är alla präglade av förhandenvarande paradigm som grundreferens; vare sig vi omedvetet anammat dem, aktivt försöker motarbeta dem eller något däremellan.
Min tro är trots allt att ju mer man lär sig om hur tekniken fungerar och vilka fällor som finns vid utvärdering av utrustning, desto skickligare blir man på att fokusera de musikaliska och ljudmässiga aspekterna av hi-fi. Och då tror jag också att det ligger nära till hands att i hög grad fokusera och prioritera korrekt återgivning.
Samtidigt är jag som heminredningsintresserad inte främmande för att hi-fi-utrustning, liksom övrigt man kan ha i ett hem, kan ha en estetisk kvalitet eller brist på dylik.
Ytterligare komplicerande (men inspirerande enligt mig) faktorer som finns är våra associationer och minnen av det mesta från vårt tidigare liv; vilket förstås även innehåller en hel del inom hi-fi-området.
Det är lätt för mig att helt hålla med dig fast med en fråga. Vad menar vi med korrekt. Finns det ett objektivt och ett subjektivt korrekt återgivning. Eller om vi väljer istället för dessa begrepp väljer att försöka betrakta det som händer inom människan och det som händer i den del av verkligheten som finns utanför. Hur fungerar sammanhangen där vad gäller musikåtergivning över ett klassiskt stereosystem.
Hur skall man tolka Peters senaste inlägg. För röster har vi ju en speciell perception som gör att vi
perceptuerar åtminstone talade röster på ett speciellt sätt. Jag får väl fråga Peter här om han menar att musik faktiskt perceptueras på ett annat sätt än ljud. Så tolkar jag hans inlägg. Eller så har jag inte förstått.
För att kunna ge ett vettigt svar så behöver jag veta vad du menar med perceptueras. Vad betyder perceptueras för dig?
För mig är perception en sak och sensation en annan sak. Sensation använder jag med engelskt uttal. Perception tillhör snarast det som finns i yttervärlden. Sensation är snarast det som finns i den inre världen som är en medveten upplevelse. Till sensation hör t.ex. smärta i stortån, eller upplevelsen av smaken av banan eller upplevelsen av Cdur eller upplevelsen av rött eller upplevelsen av doften från ett vin. Då handlar det om totalupplevelsen.
Perception handlar om vad som händer där ute.
Sensation handlar om vad som händer med den person som har sensations.
Ett exempel. Skär man av nervbanor från syncentra till cortex vilket är högst upp i hjärnan, men låter alla andra nerver vara intakta så är fortfarande perceptionen intakt medans sensation är bruten. Vad betyder det? Jo det betyder att den personen är blind och kan inte se. Personen kan inte få någon sensation från synen och ingen information från synens alla perceptuella delar från hjärnan kan upplevas som medvetet. Men om man talar om vad som finns i synfältet så har dessa personer det på känn. Om man t.ex. säger att det finns föremål på bordet så vet de inte vad som finns, men då de skall greppa föremålen som de inte har en aning om vad det är så använder de till övervägande del rätt grepp på fingrarna och kan greppa direkt. Det är som om de i sitt undermedvetna visste vad de skall greppa. De personer som inte har perceptionen intakt d v s direkt från synnerverna har ingen möjlighet till detta. De måste känna sig för. De är synmässigt helt frånkopplade från yttervärlden. Båda personerna är blinda, men de som har perceptionen intakt kan utveckla en så kallad blindsyn, men de blir aldrig själv medvetna om detta. Man har gjort undersökningar på delvis blindsyn och total blindsyn.
Det är alltså essentiellt för upplevelsen att sensation finns. Utan sensation finns inget medvetande om den input som receptorerna ger hur bra än perceptionen fungerar.
Perception ger info om det som händer därute, men för att det skall kunna exekveras och bli till ett medvetet reslutat så behövs sensation.
Använder jag denna terminologi på din frågeställning där jag använder dina ord fast med mina begrepp, så innefattar perception av ljud även musik om båda härstammar från akustiska ljudvågor. Spelar du Beethoven i stereon och samtidigt läser ett libretto med noter av Haydn och koncentrerar dig på Haydn så är sensation helt annorlunda än då du fokuserar på Beethoven medans du läser. I båda fallen får syn och hörsel samma input och perceptionen exekverar detta, men sensationen av det upplevda blir annorlunda. Nu är det inte så lätt att fokusera då distraktionen är för stor och det vet alla som pratar i mobil medans man kör. Ofta är det så att en slags autopilot är inkopplad då man kör. Man följer trafiken och behöver inte tänka på varje situation. Man är närvarande men ändå inte. Har man kört långfärd och tittar på klockan så kan man uppfatta som om de senaste tre timmarna har flugit iväg på rutin utan att man ens observerat händelser vad gäller körningen. Vilken sensation upplevs? Jo, att man på något sätt har vaknat just där och då och blivit medveten, från att ha varit vaken men ändå inte riktigt medveten.
Nu finns det två sätt att se på saken. Det ena är att sensation och perception är två parallella oberoende neurala system eller att perception och sensation är ett system i serie.
Man kan tänka sig att man luktar på en ros.
I parallellsystem så blir det så här:
Ros

kemisk doft vid näsan

sensation av dig själv som blir stimulerad av en söt doft
samtidigt som
Ros

kemisk doft vid näsan

perception av en ros som har en söt doft
I ett seriellt system ser det ut så här:
Ros

kemisk doft vid näsan

sensation av dig själv som blir stimulerad av en söt doft

perception av en ros som har en söt doft
Men eftersom perception kan fungera utan sensation och vice versa så blir det svårt att vidmakthålla den seriella processen som hypotes.
För att få en bredare perceptuell bild av rosen med dess doft så måste man skaffa fler sensationer och det kan man göra genom att förflytta rosen i olika avstånd från näsan och uppleva skillnaden. Därefter kan de perceptuella systemen ge en bild av rosen i sig och dess doftkvalitet.
Vid nästa tillfälle då man doftar på rosen så har man redan en minnesbild över ens sensation.
Det går att skriva mycket i ämnet och så småningom räknar jag med att få ihop all text som jag anser behövs för mitt ändamål.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.