Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Mitt grundtips är att använda stereo i alla tillräckligt kapabla anläggningar (och
med kapabla menar jag då 4, 6 eller flera basmoduler och en totalkapacitet
som har en marginal om mer än 6 dB till det starkaste man vill kunna spela,
men att använda mono när man ligger mera på gränsen eller har bara två
basmoduler.
phloam skrev:IngOehman skrev:Mitt grundtips är att använda stereo i alla tillräckligt kapabla anläggningar (och
med kapabla menar jag då 4, 6 eller flera basmoduler och en totalkapacitet
som har en marginal om mer än 6 dB till det starkaste man vill kunna spela,
men att använda mono när man ligger mera på gränsen eller har bara två
basmoduler.
"Bara" två? Bara att inse att man ligger i lä....
En liten tröst är att den café-livesång med gitarr vi lyssnade på nyss inte lät värre rent basmässigt än att mitt 2:1 hade haft lite headroom kvar. Tror jag.
(eller pratar vi väldigt små och inkapabla basmoduler??)
Richard skrev:Svante skrev:Richard skrev:Finns det ingen stabilitet i högtalarens konstruktion så spelar det därför ingen som helst roll hur högtalaren i övrigt är konstruerad med filter, mm. eller rumsåtgärder med dämpning.
Det där var ett lurigt uttalande. "Ingen stabilitet" skulle innebära att högtalaren flöt ut i en blöt fläck på golvet. Jag antar att det inte är det du menar, utan högtalarens uppställning (det är ju det inlägget handlar om i övrigt) eller kanske hur stabil (=fjädringsstyv) lådan är vid DC och låga frekvenser.
Detta är väl ett exempel på hur ett felaktigt "fokus" kan ställa till det.
Fötterna under en högtalare har verkligen underordnad betydelse. Alla de andra sakerna du räknar upp har en påverkan som är tiopotenser större än fötterna.
Lådans styvhet är viktig, men man når förhållandevis lätt tillräcklig styvhet, alltså sådan som gör att effekterna blir i samma storleksordning som fötternas.
Och, detta är kanske mest viktigt för debatten, de styva fötterna förvärrar problemen med strukturresonanser i lådan eftersom fötterna fungerar som injektionspunkter för vibrationerna.
Du har aldrig funderat om att det kanske är precis tvärtom, dvs en mekaniskt stabil högtalare gjort i pansarstål gör att spikes under denna får den att låta BÄTTRE än en vanlig mdf- konstruktion på spikes ?
Svante skrev:Pansarstål har mycket liten inre dämpning och hög styvhet, vilket gör att de resonanser som bildas hamnar högt upp i frekvens och blir utpräglat resonanta. "Ping" säger det när man slår på en järnbit, eller hur? Och om man ska få stopp på "pinget" så tar man tag i järnbiten, dvs man tillför dämpning.
Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
Hur är det med den saken?
/ B
Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
/ B
Ja, det är precis det man är ute efter.
Om man har en resonanstopp vid en viss frekvens så är ju verkningsgraden hög vid den frekvensen (förenklat). Detta att verkningsgraden är olika vid olika frekvenser leder till en ojämn tonkurva.
Den rimliga åtgärden är att ta ner verkningsgraden ved resonansfrekvensen så att den blir samma som vid alla andra frekvenser. Då omvandlar man en gnutta mer effekt till värme, men bara vid resonansfrekvensen.
Det finns dock fall där det är dåligt att göra så. Mobiltelefoner och andra småapparater har ofta väldigt resonanta högtalarelement, och detta ger
relativt hög ljudstyrka för liten ineffekt. Om man tar ner nivån vid resonanserna, antingen medelst dämpning eller eq så kommer batteritiden att bli kortare och telefonen att spela svagare.
Välgjorda hifiapparaters resonanser är dock så få och svaga, och man har tillgång till betydligt mer effekt, så här är effektförlusten ett icke-problem. Men visst, någon kan säkert tycka att en apparat låter sämre om man eqar eller dämpar bort en resonans eftersom det blir lite tystare (om man inte balanserar nivåerna).
phloam skrev:Svante skrev:Pansarstål har mycket liten inre dämpning och hög styvhet, vilket gör att de resonanser som bildas hamnar högt upp i frekvens och blir utpräglat resonanta. "Ping" säger det när man slår på en järnbit, eller hur? Och om man ska få stopp på "pinget" så tar man tag i järnbiten, dvs man tillför dämpning.
Jag måste bara fråga, hur funkar det: Är det inte svårt att få till det där pinget om man inte slår på järnet med nåt ganska hårt föremål?
Har lite svårt att tänka mig ett "ping" orsakat av ett baselement (även om jag kan tänka mig att det "byggs upp" resonanser i metallen)? Skulle baselementet kunna bli sin egen dämpgrej i ett sånt system (resonansen går ut i membranet istället eller nåt)?
(Detta är inget debattinlägg utan bara en fysikfråga)
Richard skrev:phloam skrev:Svante skrev:Pansarstål har mycket liten inre dämpning och hög styvhet, vilket gör att de resonanser som bildas hamnar högt upp i frekvens och blir utpräglat resonanta. "Ping" säger det när man slår på en järnbit, eller hur? Och om man ska få stopp på "pinget" så tar man tag i järnbiten, dvs man tillför dämpning.
Jag måste bara fråga, hur funkar det: Är det inte svårt att få till det där pinget om man inte slår på järnet med nåt ganska hårt föremål?
Har lite svårt att tänka mig ett "ping" orsakat av ett baselement (även om jag kan tänka mig att det "byggs upp" resonanser i metallen)? Skulle baselementet kunna bli sin egen dämpgrej i ett sånt system (resonansen går ut i membranet istället eller nåt)?
" pinget" uppstår mycket riktigt inte alls i en högtalare gjort i pansarstål. Svantes analogi med järnbiten stämmer inte med verkligheten.
Ju stabilare en högtalarelåda är, samt dess element med gjuten stålkorg och bultar istället för klena träskruvar och plåtshassie desto tydligare blir återgivningens pitch- oavsett hur filtrets konstruktion ser ut.
Filtret påverkar bara klangen, och den vet vi som sagt inte mycket om hur det egentligen lät på inspelningen. Det enda vi vet är att musikerna spelade med stämda instrument vid inspelningen, och att de spelade tillsammans.
Jag tror baske mig att jag ska konstruera ett DIY bygge efter dessa principer: mekanisk stabilitet, spikes och stabila element som kan arbeta
från sin 0- punkt utan motreaktion pga mjuka fötter eller ostabil montering.
Man kan snegla på naim och epos för att se hur de fixar en pitch som är accurate.
Svante skrev:Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
/ B
Ja, det är precis det man är ute efter.
Om man har en resonanstopp vid en viss frekvens så är ju verkningsgraden hög vid den frekvensen (förenklat). Detta att verkningsgraden är olika vid olika frekvenser leder till en ojämn tonkurva.
Den rimliga åtgärden är att ta ner verkningsgraden ved resonansfrekvensen så att den blir samma som vid alla andra frekvenser. Då omvandlar man en gnutta mer effekt till värme, men bara vid resonansfrekvensen.
Det finns dock fall där det är dåligt att göra så. Mobiltelefoner och andra småapparater har ofta väldigt resonanta högtalarelement, och detta ger relativt hög ljudstyrka för liten ineffekt. Om man tar ner nivån vid resonanserna, antingen medelst dämpning eller eq så kommer batteritiden att bli kortare och telefonen att spela svagare.
Välgjorda hifiapparaters resonanser är dock så få och svaga, och man har tillgång till betydligt mer effekt, så här är effektförlusten ett icke-problem. Men visst, någon kan säkert tycka att en apparat låter sämre om man eqar eller dämpar bort en resonans eftersom det blir lite tystare (om man inte balanserar nivåerna).
Richard skrev:
Det där anser jag vara ett komplett feltänk.
phloam skrev:Svante skrev:Pansarstål har mycket liten inre dämpning och hög styvhet, vilket gör att de resonanser som bildas hamnar högt upp i frekvens och blir utpräglat resonanta. "Ping" säger det när man slår på en järnbit, eller hur? Och om man ska få stopp på "pinget" så tar man tag i järnbiten, dvs man tillför dämpning.
enJohn skrev:Nu kan jag sannerligen inget om mekanik, men jag undrar om man inte borde bulta fast högtalaren i väggen också, förutom golvet? Det borde väl vara mer rationellt, om man ser till stabilitet i den led som högtalarmembranet rör sig?
/en john som spekulerar
Svante skrev:phloam skrev:Svante skrev:Pansarstål har mycket liten inre dämpning och hög styvhet, vilket gör att de resonanser som bildas hamnar högt upp i frekvens och blir utpräglat resonanta. "Ping" säger det när man slår på en järnbit, eller hur? Och om man ska få stopp på "pinget" så tar man tag i järnbiten, dvs man tillför dämpning.
Jo, sant. Pinget visar att en resonans finns i materialet, men det kan mycket väl vara så att den ligger vid en frekvens där excitationen är svag.
Det är väl därför som stagning i en MDF-låda trots allt är värd mödan, resonanserna flyttas uppåt i frekvens och eftersom trycket i lådan avtar med frekvensen för en given utnivå så exciteras resonansen mindre.
Det jag invände mot är synsättet att det enbart är styvheten som påverkar hur mycket en del av lådan rör sig. Det är dumt att bygga med material som har alltför låg inre dämpning, man kan liksom ge sig på att det blir resonanser då.
Och det allvarliga är ju trots allt om olika frekvenser behandlas olika, om allt tex dämpas med 0,5 dB så gör ju inte det så mycket. Men om man får en topp pga en resonans så hörs det betydligt mer.
Richard skrev:enJohn skrev:Nu kan jag sannerligen inget om mekanik, men jag undrar om man inte borde bulta fast högtalaren i väggen också, förutom golvet? Det borde väl vara mer rationellt, om man ser till stabilitet i den led som högtalarmembranet rör sig?
/en john som spekulerar
I linnbutikerna och hos Linn gjordes det en massa tester under 90- talet. Detta resulterade i att det låter klart sämre om högtalaren har kontakt med väggen. Tom. om högtalarekabeln har kontakt med väggen så blir det sämre pitch.
enJohn skrev:Nu kan jag sannerligen inget om mekanik, men jag undrar om man inte borde bulta fast högtalaren i väggen också, förutom golvet? Det borde väl vara mer rationellt, om man ser till stabilitet i den led som högtalarmembranet rör sig?
/en john som spekulerar
Richard skrev:enJohn skrev:Nu kan jag sannerligen inget om mekanik, men jag undrar om man inte borde bulta fast högtalaren i väggen också, förutom golvet? Det borde väl vara mer rationellt, om man ser till stabilitet i den led som högtalarmembranet rör sig?
/en john som spekulerar
Det viktiga tror jag är att inte flytta ned resonanserna i frekvens. Det gör du ju om du bultar fast högtalaren i golvet eller på väggen.Detsamma händer om du kletar fast asfaltmatta på insidan av högtalarens väggar.
Då låter musiken sämre.
För en god upplevt pitch ska resonanserna istället upp så högt i frekvens som möjligt, och klingas av så snabbt som möjligt. En låda i aluminium vore kanske optimalt, lätt och stabilt.
Resonanserna bör också transformeras bort från högtalaren så snabbt som möjligt ( mekanisk jordning via spikes ) så de inte gör skada i själva högtalarelådans vibrerande som modulerar diskantelementet,- så som det blir med mjuka kuddar under högtalaren.
Richard skrev:Bill50x skrev:Men det finns ju de konstruktörer som menar att eftergivliga system (dämpande) också äter effekt. Dvs, en del av den energi som man pumpar in i systemet bara omvandlas till värme.
/ B
Ett stort problem med detta är att musikenergin då " dör ut med en viss fördröjning" istället för att jordas vidare direkt till golvet via stabila spikes.
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 31 gäster