Tack för alla tips!
paa skrev:Det där andra dokumentet säger att 0.155" tjock (3.94 mm) plywood går att böja i torrt tillstånd med en radie på 10" (254mm) tvärs fibrerna.
Eftersom kravet var 300, eller möjligen max 500mm radie, så behöver man ju inte gå på vattenindränkning eller nånting sådant.
Så tänker jag också! I dokumentet står det dock att det gäller flygplansplywood. Vad skiljer flygplansplywood från byggplywood?
phon skrev:Går det att använda masonit eller tunn mdf?
Ja, akustiskt blir det samma sak (eftersom det är tjockleken och inte styvheten eller tyngden som ger funktionen) men då får man inte träytan om man inte limmar fanér

Adhoc skrev:Böjradierna på cirka 300 mm och 4-500 mm som du skrev (= halvcirkel), brukar inte ses som optimala akustikmässigt när man böjer till en skiva för att den ska få bättre spridande egenskaper.
Mina paneler kommer inte att följa de optimala måtten. De kommer bli cirka 700 mm breda, men endast ena hörnet på lådan kommer rundas av. Eftersom lådan kommer bli runt 300 mm djup vill jag böja av hörnet med samma radie för att panelen skall möta bakväggen med 90 graders vinkel. En större radie är egentligen inte heller något problem; det innebär ju bara att panelen möter bakväggen med en smalare vinkel, samt att lådans volym minskar.
Jag är medveten om att jag försämrar funktionen med att bygga på det viset, men det kommer bli så otroligt mycket snyggare att det får bli så ändå
Jag är mycket tacksam för dina snickartips! Jag har kikat lite (läs: mycket) på dina byggprojekt och hur du löst de praktiska snickeridetaljerna.