Info om Holographic Audio's nya demohögtalare Darth Vader

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-07 00:46

Morello skrev:Jag tror Ingvar syftar på levande, oförstärkt akustisk musik.

Fast hur ofta får vi höra Adele, Bob Dylan eller Norah Jones på det viset? Och hur ofta får vi höra den oförstärkta akustiska musiken i en bra inspelning efteråt, så vi kan jämföra med den riktiga musiken istället för minnet av andra anläggningar vi hört?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-07 02:04

Morello skrev:Jag tror Ingvar syftar på levande, oförstärkt akustisk musik.

Javisst. Det är svårt att definiera fidelitet för något annat.

För all annan musik är man hänvisad till att bara kunna tala
om trohet mot fonogrammet, som ju inte går att lyssna på
utan en anläggning emellan.

hifikg skrev:Fast hur ofta får vi höra Adele, Bob Dylan eller Norah Jones på det viset? Och hur ofta får vi höra den oförstärkta akustiska musiken i en bra inspelning efteråt, så vi kan jämföra med den riktiga musiken istället för minnet av andra anläggningar vi hört?

Men vad är det för vits med att jämföra anläggningar med varandra över-
huvudtaget?

Vad har jämförelsen för värde när den ena ändå inte är en referens för den
andra?

Det är som att inte kunna ta ställning till en måltid man just ätit, om man
inte får prova några andra rätter att jämföra med, t ex från någon annan
restaurang...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-05-07 02:34

IngOehman skrev:
andra?

restaurang...

Kanske helt enkelt därför att vi vanliga dödliga som köper hifi tvingas välja mellan olika anläggningar inom en viss budget?

Gäller även maträtter, ska man köpa nåt vill man gärna jämföra med vad man får på annat håll för samma pengar, inte med nåt slags ideal som man i alla fall inte har råd med, eller är ouppnåeligt?

En konstruktör, eller kock, kanske har mer intresse av att jämföra mot hur något "borde" vara för att förbättra sin produkt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-05-07 03:05

Jag tycker också att det finns ett behov av att kunna lyssna på olika högtalare t.ex. inom ett visst prisintervall.

När det gäller liknelsen med mat så haltar den rejält. Kan berätta om min egen erfarenhet då jag på grund av allergi inte kunde äta fisk innan ungefär 20 års ålder. Första gången jag åt fisk så hade jag inget att jämföra med förutom kött.
Att fisk skulle vara gott kändes märkligt efter att ha ätit min första måltid. Det smakade ju absolut ingenting i jämförelse med vad jag var van vid. Inte dåligt och inte bra. Men efter att ha ätit fisk ett tag så att man hade fått sina erfarenheter av andra portioner samt att man ställt in smaklökarna på vad som förväntades komma så tycker jag fisk är jättegott men man behövde jämförelser för att lära sig tycka om och förstå skillnaden på god fisk och mindre god fisk.
Så för att veta om just den här fisken är god så behövs det referenser, och det behövs till och med referenser för att veta om man tycker det är gott med fisk. Utan referens blir det en förvirrad upplevelse. Samma för folk som drabbas av minnesförlust där mycket kan hända med personliga preferenser när dom nollställs. Men om jag är van att äta fisk så behöver jag inte en sämre anrättning för att känna att denna är god. Men jag behöver en referens för att veta om den går att göra ännu bättre.
Finns skäl till att kocklandslaget lagar samma rätt i 2-3 månader varje dag innan man skall tävla.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-07 07:32

Jag förstår inte alls vad ditt inlägg har att göra med att man vill ha en potent högtalare för att visa kraft och bandbredd på ett slutsteg i demosyfte?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-07 10:23

IngOehman skrev:...Det är som att inte kunna ta ställning till en måltid man just ätit, om man
restaurang...

Vh, iö

Vi har väl alla någon variant av "mammas köttbullar" att jämföra med. Jag minns fortfarande var jag åt min bästa Tournedo medan jag glömt många andra måltider. En måltid på L´Escargot har för alltid etsat sig fast i mitt minne, liksom avlyssningen av MBL´s högtalare på Sheraton nyligen. Jag har åsikter om vilken kedja som levererar bäst hamburgare också, så visst funkar det. Klart att man måste kunna jämföra anläggningar i syfte att sortera ut skrot och komma fram till något som är "tillräckligt bra". Och vad som är tillräckligt bra är inte heller statiskt. För egen del så var ett par pluppar i öronen, sprutandes mp3-ljud, helt tillfyllest under en mellanperiod. Så icke längre.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-05-07 10:36

hifikg skrev:
IngOehman skrev:...Det är som att inte kunna ta ställning till en måltid man just ätit, om man
restaurang...

Vh, iö

Vi har väl alla någon variant av "mammas köttbullar" att jämföra med. Jag minns fortfarande var jag åt min bästa Tournedo medan jag glömt många andra måltider. En måltid på L´Escargot har för alltid etsat sig fast i mitt minne, liksom avlyssningen av MBL´s högtalare på Sheraton nyligen. Jag har åsikter om vilken kedja som levererar bäst hamburgare också, så visst funkar det. Klart att man måste kunna jämföra anläggningar i syfte att sortera ut skrot och komma fram till något som är "tillräckligt bra". Och vad som är tillräckligt bra är inte heller statiskt. För egen del så var ett par pluppar i öronen, sprutandes mp3-ljud, helt tillfyllest under en mellanperiod. Så icke längre.

Även IÖ kan förmå sig att jämföra hamburgare. ;)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 672#150672
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-07 10:37

phloam skrev:
IngOehman skrev:
andra?

restaurang...

Kanske helt enkelt därför att vi vanliga dödliga som köper hifi tvingas välja mellan olika anläggningar inom en viss budget?

Gäller även maträtter, ska man köpa nåt vill man gärna jämföra med vad man får på annat håll för samma pengar, inte med nåt slags ideal som man i alla fall inte har råd med, eller är ouppnåeligt?

jag håller med, att käka sibylla på fyllan smakar riktigt najs men inte lika najs när man ska bjuda svärmor på middag, allt är inte salt eller peppar
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-07 11:04

Tillbaka till D.Vader, tack.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-07 13:47

IngOehman skrev:Jag är van vid levande musik, och jämför inte det högtalare släpper
ifrån sig med varandra.

Varför vill någon vänja sig vid något, skiljt från levande musik?

- - -

Och varför skulle något bli bättre av att man vänjer sig vid det?

Inte skulle jag tycka bättre om dansbandsmusik av att utsättas för
det en massa. Snarare tvärtom, om det nu är möjligt att gilla sådan
musik mindre.

Vh, iö

Jag är också hyfsat van vid levande musik, brukar gå på konserthuset då och då, men jag tycker varken de klassiska konserter eller exempelvis Chick Corea jag avlyssnat där lät som något av alla bra system jag hört...både på gott och ont.
Om D. Vader låter som levande musik så gör det dem till högst intressanta skapelser men då skall konstruktören ha lyckats med något som få, om ens någon, tidigare har gjort. Jag säger som Dängroth; "jag är skeptisk"
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-07 13:53

adzer skrev:Jag tror inte speciellt många är vana vid att höra levande musik på reguljär basis.

Jag lyssnar regelbundet på just musik som inte körs genom PA-riggar. Det är slående hur långt ifrån verkligheten mycket av musiken vi har runt omkring oss dagligdags ligger. Bara en sådan simpel sak som vanlig sång låter annorlunda än det som finns på de flesta fonogram. När man lyssnar via anläggningar tycker jag det läggs mycket fokus på förmågan till att spela starkt snarare än att det liknar något som finns i verkligheten. Starkt och rent är inte samma sak som verklighetslikt. Jag har gett Sweetspot tipset om att arrangera en liten inspelning av en akustisk ensemble i samband med mässan. Något som senare kan avlyssnas i de utställda anläggningarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-07 23:03

hifikg skrev:
restaurang...

Vh, iö

Jamen... Det du talar om är ju den inre referensen. Den som gör att man
INTE behöver ha saker sida vid sida för att kunna tycka något om dem.

Det är ju just det jag säger. ;)

Det är den man utvecklar när man ser till sina samlade erfarenheter istället
för att jämföra saker sida vid sida.

Och inte blir en sak ens inrereferens bara för att man har lyssnat på den
mycket, eller ätit den mycket. Den måste ju vara bra också.

Naqref skrev:Även IÖ kan förmå sig att jämföra hamburgare. ;)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 672#150672

Igen - det du hänvisar till är ett prima exempel på att man INTE behöver
A/B-jämföra saker med varandra för att veta vad man tycker om var och
en av dem. Man använder i varje enskilt fall den inre referensen.

Det blir alltid lika lustigt när någon skall invända mot det kan skriver - och
hänvisar till något man skrivit som bekräftar det man skrivit! :) Men det
bjuder jag gärna på. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-07 23:35

IngOehman skrev:...Jamen... Det du talar om är ju den inre referensen. Den som gör att man

för att jämföra saker sida vid sida. ...

Ah, då är vi överens. Jag uppfattade det som att det var onödigt att ö h t jämföra olika anläggningar. Sida vid sida lyssning är ofta varken nödvändigt eller ens genomförbart. Tyvärr (eller kanske som tur är) är jag den där sorten som har en svag inre referens. Det gör att jag, efter en stund, kan tycka om det mesta, som åtminstone låter anständigt. Däremot räckte inte min svaga inre referens till för att komma över det ljud som Linn levererade på Sweetspot. Det lyfte aldrig. Och det är jag beredd att tillskriva rummet. Så fina (dyra) prylar med så bra renommé och så många entusiastiska anhängare kan inte låta SÅ illa. Lite paradoxalt dock att det drabbade just Linn. Vad gäller högtalarna som tråden handlar om så fick jag olika intryck av dem, beroende på hur starkt det spelades och hur nära jag satt. Längst fram och med (för mig) normal volym så krävdes det precisionsplacering av öronen för att få en hygglig ljudbild. Där och då. I ett annat rum, i en annan del av världen, kanske det låter helt annorlunda, men därom är jag okunnig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-08 00:18

hifikg skrev:
IngOehman skrev:...Jamen... Det du talar om är ju den inre referensen. Den som gör att man

för att jämföra saker sida vid sida. ...

Ah, då är vi överens. Jag uppfattade det som att det var onödigt att ö h t jämföra olika anläggningar. Sida vid sida lyssning är ofta varken nödvändigt eller ens genomförbart. Tyvärr (eller kanske som tur är) är jag den där sorten som har en svag inre referens. Det gör att jag, efter en stund, kan tycka om det mesta, som åtminstone låter anständigt. Däremot räckte inte min svaga inre referens till för att komma över det ljud som Linn levererade på Sweetspot. Det lyfte aldrig. Och det är jag beredd att tillskriva rummet. Så fina (dyra) prylar med så bra renommé och så många entusiastiska anhängare kan inte låta SÅ illa.

Varför inte? (Säger inte varken bu eller bä, men tycker inte att varken pris
eller renomme är särskilt bra parametrar att titta på. Alltså om det är en
uppfattning om en apparats ljudkvalitet man är ute efter.)

hifikg skrev:Lite paradoxalt dock att det drabbade just Linn.

Spännande. Berätta mera. Vad är det för paradox du åsyftar?

Linn är väl annars det företag som mest förespråkat att man INTE skall
göra något med rummet.

hifikg skrev:Vad gäller högtalarna som tråden handlar om så fick jag olika intryck av dem, beroende på hur starkt det spelades och hur nära jag satt. Längst fram och med (för mig) normal volym så krävdes det precisionsplacering av öronen för att få en hygglig ljudbild.

Håller med.

Rummets extrema resonanser (dubbelt så brett som högt och dubbelt så
långt som brett...) bekämpades med excessuöst bruk av dämpning, av fel
sort för basdämpning, men det var det enda som fanns.

Och ljudbilden, i synnerhet runt just mittposition långt fram i rummet, blev
av dessa själ rätt så illa instabil eftersom en yttring av de komplexa stereo-
systemfelen blev extremt exponerad när inga tidiga reflexer från frontalrikt-
ningarna fanns att läka samman V med H. :?

Så blir det.

hifikg skrev:Där och då. I ett annat rum, i en annan del av världen, kanske det låter helt annorlunda, men därom är jag okunnig.

Ja. Du gör helt rätt i att lämna frågan öppen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-08 01:48

Att Linn råkar ut för ett dåligt rum, och även anger det som skäl till missljudet, tycker jag är paradoxalt just för att de kanske är de som tillmäter själva rummet minst betydelse.

Priset på prylarna säger inte allt, men kombinationen av många entusiastiska Linnanhängare och det faktum att företaget funnits i rätt många år nu indikerar väl att de gör någonting rätt. Och då borde inte en anläggning för uppåt miljonen låta så dåligt som den gjorde där. Tycker jag. Mina tidigare ljudminnen av Linn är avsevärt mer positiva.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-08 10:01

Aha, då förstår jag!

Fast jag skulle ha användt ett annat ord än paradoxal*.

T ex... poetisk rättvisa?

Vh, iö

- - - - -

*Helt enkelt för att en paradox ("mot kunskapen") i min
värld är när en teori (eller ett utfall strider) är i strid med
det sunda förnuftet.

Och jag skulle hellre hävda att Linn är paradoxala än att
utfallet denna gång var det.

En klassiskt paradox är påståendet "denna sats är falsk".
Om den är det, så är den sann, om den inte är det, så är
den falsk. Inget verkligt förhållande passar in på den så
att det skrivna stämmer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-08 10:19

IngOehman skrev:Aha, då förstår jag!

Fast jag skulle ha användt ett annat ord än paradoxal*.

T ex... poetisk rättvisa? ...

Det vore lite elakt :lol: Jag har inget emot Linn som sådant. Inte alls. Och entusiastiska anhängare kan jag stå ut med, även om många Linnister (heter det så?) brukar ta illa upp när jag ställer (för många) frågor om deras fantastiska Tune Dem resultat där en förflyttning av en subwoofer på 0,5 mm (!) påstås revolutionera ljudet i en anläggning (ingen har hittills velat gå med på att låta mig vända runt lite på prylarna i deras anläggning för att se om de hör någon skillnad). En så känslig anläggning skulle aldrig fungera hos mig, jag river ner min med ojämna mellanrum och ställer upp den med lite lagom precision. Borde man inte kunna mäta effekterna av Tune Dem? Nåja, det är en annan diskussion.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-05-08 10:24

hifikg skrev:Linnister (heter det så?)

Jag brukar kalla dem Linnioter! :lol:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-08 11:02

JanBanan skrev:

Låter en smula (negativt) värdeladdat ;)
De kallar oss "faktoider". Jag, som inte varit aktiv på hifi-forum så länge, blir lite förvånad över polariseringen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-08 11:16

hifikg skrev:
JanBanan skrev:

Låter en smula (negativt) värdeladdat ;)
De kallar oss "faktoider". Jag, som inte varit aktiv på hifi-forum så länge, blir lite förvånad över polariseringen.

Förvånad kan man kanske bli men jag tycker nog det finns rätt stora skillnader mellan olika forum, hur diskussionerna går och vilka produkter det pratas om.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-08 11:50

Å andra sidan kan ju någon anse att det är lika mycket poetisk rättvisa
att Holographic Audio, som väl förespråkar att man gärna får rätta till de
problem som finns i lyssningsrummen tror jag, hamnade i ett rum, som
var så dåligt att det ställde till med stora problem - trots insatserna.

Men så är det med mässor. Man måste vara försiktig med slutsatserna.

En slutsats man KAN dra, är att man aldrig skall underskatta rummets
betydelse för slutresultatet. Därmed inte sagt att alla oåtgärdade rum
behöver vara dåliga. Ibland räcker helt normal möblering förvånansvärt
långt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-05-08 13:38

hifikg skrev:Att Linn råkar ut för ett dåligt rum, och även anger det som skäl till missljudet, tycker jag är paradoxalt just för att de kanske är de som tillmäter själva rummet minst betydelse.

Vilka är "de"?
Jag kan inte minnas (hört eller läst på deras hemsida) att Linn förkastar rummets betydelse - har du exempel?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-05-08 13:41

IngOehman skrev:Men så är det med mässor. Man måste vara försiktig med slutsatserna.

En slutsats man KAN dra, är att man aldrig skall underskatta rummets
betydelse för slutresultatet. Därmed inte sagt att alla oåtgärdade rum
behöver vara dåliga. Ibland räcker helt normal möblering förvånansvärt
långt.

Vh, iö

Helt klart kan inte dra några slutsatser av en demo på mässa. Men en indikation kan man nog få, kan jag tycka.

Spridnings egenskaper osv.. Sen om det spelar dåligt/konstigt i låga register brukar jag tillföra till rummets egenskaper..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-05-08 13:46

sportbilsentusiasten skrev:
hifikg skrev:Att Linn råkar ut för ett dåligt rum, och även anger det som skäl till missljudet, tycker jag är paradoxalt just för att de kanske är de som tillmäter själva rummet minst betydelse.

Vilka är "de"?
Jag kan inte minnas (hört eller läst på deras hemsida) att Linn förkastar rummets betydelse - har du exempel?

Det är väl välkänt att Linns filosofi är att rummet är av underordnad betydelse, rätt installation är allt, källa osv..

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-05-08 14:03

bassman skrev:

Vilka är "de"?

Det är väl välkänt att Linns filosofi är att rummet är av underordnad betydelse, rätt installation är allt, källa osv..

En välkänd myt?

Istället, presentera fakta.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-05-08 14:15

bassman skrev:

Vilka är "de"?

En välkänd myt?

Mig lurar du inte in i någon polemik.. :wink: 8)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-05-08 14:37

bassman skrev:
bassman skrev:

Vilka är "de"?

En välkänd myt?

Mig lurar du inte in i någon polemik.. :wink: 8)

Påstå då inte något som närmast kan betecknas som myt

(PS, min personliga åsikt är att i installationen ingår rummet)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-08 15:15

sportbilsentusiasten skrev:(PS, min personliga åsikt är att i installationen ingår rummet)

Jag tror dig.

Vid mitt senaste besök på High Fidelity sa dock någon där (av personalen, fick för mig han möjligen är chefen) att rummet är det sista de åtgärdar. Oftast när det låter mindre bra är det ingående apparater och/eller setup´en som fixas. Han menade att ett normalt vardagsrum mycket sällan är något problem.

/ B

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-08 15:37

RogerGustavsson skrev:
adzer skrev:Jag har gett Sweetspot tipset om att arrangera en liten inspelning av en akustisk ensemble i samband med mässan. Något som senare kan avlyssnas i de utställda anläggningarna.

Det du föreslog har jag för mig att det har gjorts hos audioconcept.
Skulle vara otroligt intressant att lyssna på.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-05-08 15:42

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:(PS, min personliga åsikt är att i installationen ingår rummet)

Jag tror dig.

Vid mitt senaste besök på High Fidelity sa dock någon där (av personalen, fick för mig han möjligen är chefen) att rummet är det sista de åtgärdar.

Fast ordningen på åtgärderna som man vidtar är iof en annan diskussion.
Vissa postare i tråden hävdade ju att linn inte ansåg det viktigt.

Och att High Fidelity fixar till rummet sist, skulle jag tro är pga att de flesta kunder inte vill bygga om sina vardagsrum till akustikkammare - och ska nog inte tas som bevis huruvida de anser prioriteringen är.
Min hustru vill inte att stereon ska "ta plats" visuellt designmässigt - tror de flesta partners tycker likadant.

Min erfarenhet är att en installation inte får ställas upp optimalt, utan ofta får den stå där hustrun anser den varandes minst påträngande.
Att först installera stereon och SEDAN möblera rummet med möblerna skulle jag tro är klart sällsynt.

Jag fick ett eget rum när vi byggde nytt hus men det ses inte med blida ögon att jag möblerat som jag vill...
"alla besökare ser ju hur det ser ut"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi