Hej Goldfinger!
Jag svarar gärna, men det kan vara så att jag inte riktigt förstår din
fråga om det är så att nattlordens citat från vad jag skrivit tidigare inte
besvarade den.
Men jag försöker lite mera då!
- - -
Lite förenklat kan man dimensionera högtalare för sluten låda eller för
basreflexlåda. Det finns andra arbetssätt, men dessa är de vanligaste
(av en rad goda skäl).
Och när man dimensionerar en sluten låda så finns det tre frekvensom-
råden/register som styrs av olika förhållanden mellan småsignalpara-
metrarna. Vid mycket låga frekvenser så är det åstadkommet tryck
proportionellt mot Sd * Bl / (Re * Sd^2 * Vt). Ekvationen kan reduceras
en del, men jag skriver ut den i sin helhet för att det skall bli lite lättare
att förstå den. V exkluderat kallar jag för elementets tryckfaktor. Och Vt
är sammanlagda effekten av V och Vas.
[man skall aldrig lära sig ekvationer utantill, utan förstå dem. En ekva-
tion som man förstår kan man alltid skriva ut bara genom att tänka.]
Vid lite högre frekvenser, den uppstådda resonansfrekvensen, upphör
lådans volym att påverka ljudtrycket, den bara påverkar VAR resonans-
frekvensen uppstår. Istället är det Sd / (Bl) som bestämmer ljudtrycket.
Ännu högre upp i frekvens så är det Sd * Bl / (Mm * Re) som styr hur
mycket ljudtryck lådan levererar vid t ex en volt.
Om man vill kan man istället sk,riva en ekvation för ALLA frekvensers
ljudtryck, och då behöver frekvensberoendena tas med, och gör man
det så ser man att de nämnda enkla ekvationerna uppstår vid de frek-
venser där vissa parametrer kancelleras.
- - -
För en basreflexlåda finns på motsvarande sätt olika register, men de
är fem olika och inte tre. Det beror på att ekvationen är mera komplex,
men i det tredje registret gäller faktiskt samma ekvation som för det
första registret i den slutna lådan. Det ser man om man blundar och
känner efter (och begriper den komplexa stora ekvationen intuitivt).
Och för det femte gäller samma som slutna lådans tredje.
Tittar man lite noggrannare på det hela så inser man att man med en
liten låda har en fiende i membranarean. Ju större element desto
orimligare krav ställs på fiendens antagonist - motorn. I en sluten låda
är dessutom motorn ljudtyckets antagonist i det register som ger den
kompletta lådan fyllighet i klangen, så det är en känslig balansgång.
Men två 12" stora baselement i en mycket liten låda ger en oerhört låg
verkningsgrad i det register där både membranarean och lådans litenhet
är ljudtryckets antagonist.
I den basreflexlådans register som bestämmer dennas "lägsta använd-
bara frekvenser" (vilket är dess tredje och inte första register) så är
ljudtrycket gynnat av ett litet membran.
Två typiska 12" stora basar har en sammanlagd tryckfaktor som är runt
5 gånger sämre än en 5" bas (räknat för samma impedans), och om man
sen jämför basreflex med en sluten låda så förloras ytterligare potential
till ljudtryck...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).