"Guide" till HiFi-prylar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-01 21:32

Vilken ärthjärna har till exempel kommit på att man först ska trycka på en ologiskt placerad knapp med kryptisk beteckning för att sedan trycka sig fram till "Bass" och därefter med en annan knappuppsättning välja om man vill öka eller minska basen? Så fungerar min bilstereo!
Det där känner jag igen. Pioneer? Fördelen är väl att man inte råkar ända basen när man är ute och kör.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-01 22:01

Martin skrev:
Vilken ärthjärna har till exempel kommit på att man först ska trycka på en ologiskt placerad knapp med kryptisk beteckning för att sedan trycka sig fram till "Bass" och därefter med en annan knappuppsättning välja om man vill öka eller minska basen? Så fungerar min bilstereo!
Det där känner jag igen. Pioneer? Fördelen är väl att man inte råkar ända basen när man är ute och kör.

Hehe, minns faktiskt inte märket på bilstereon, det var en månad sedan jag körde bilen :-) "Fördelen" är väl att man inte ändrar några inställningar såvida man inte står still och har manualen till hands...

Jag har samma bekymmer med ett mätinstrument vi använder på jobbet. De gamla varianterna var enkla att hantera med tydlig display och knappar för varje funktion. På de nya modellerna ska man hålla på och bläddra sig igenom en massa menyer med hjälp av knappar märkta A resp B - och detta utan att det egentligen tillkommit några nya funktioner. Typisk ingenjörsprodukt där man inte funderat över HUR instrumentet används.....

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-01 23:05

Typexempel på svåranvänt mätinstrumentmärke: Larson & Davis (gör mätapparatur för akustiska mätningar)

Även senare års Brüel & Kjaer ligger inte heller högt i kurs hos mig. Anledningen är att de gärna vill använda symboler istället för engelsk text. Tydligen har det påståtts att det är för att kineserna är så dåliga på engelska. Sedan har danska designers försökt att hitta på begripliga symboler, men enligt min mening inte alls lyckats bra. Jag föreslår att då kan B&K släppa sina instrument med symboler till kineserna och så kan resten av världen få med engelsk text. Jag tror faktiskt att kinesiska tekniker ofta förstår engelska ganska bra, de har bara lite svårt att prata oftast.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-01 23:23

En Luxor dvd-recorder som hade sånt halvfärdigt, ointuitivt, ej helt fungerande menysystem. Den byttes inom 24h mot en philips. Men den spelaren fick mig att grubbla över luxor som märke. Hur kan det släppas såna dassiga spelare och säljas överhuvudtaget? :? Tyckte synd om den snälle försäljaren som var tvungen att tala sig varm om den, och sen få den i retur dagen efter.

Kikade just lite och hittade inga luxor dvd-recorders på pricerunner längre. Undrar varför ...

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-02 01:02

Bill50x skrev:Typisk ingenjörsprodukt där man inte funderat över HUR instrumentet används.....

/ B

Precis tvärtom!

Ingenjörer får alltid slita för att få använda många knappar. Det är (enligt min över 30-åriga erfarenhet av elektronikkonstruktionsvärlden) ALLTID "marknadsexperter" och formgivare som tvingar fram de usla av fåknappighetsskäl nödvändiga menysystemen, ibland kan en och annan programmerare förvisso ha konverterat till den onda sidan också.

Ingenjörsprodukter däremot är alltid lätta att manövrera. Förr i tiden var de mycket vanligare än de är idag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-02 09:43

Håller med Bill till 100%.
Utvecklingingenjörer är vanligen inte duktiga på hur medelsvensson eller andra yrkesgrupper hanterar slutprodukter. Industridesigners är inte flummare enligt min erfarenhet. Skulle kunna ta Bladelius Thor som exempel på vad jag kallar "ingenjörsprodukt". Man har cenntrerat ratten och satt displayen till höger. En kanske i övrigt bra produkt men byggd för vänsterhänta eftersom annars så skymmer armen displayen. Kollar man på konkurenter med ratt så har alla jag sett satt ratten till höger om displayen oavsett om ratten är centrerad eller ej. Krångliga menysystem är också "ingenjörsprodukter". En annan är exempelvis Nokia satelitreceiver som funkar så att om den tappar kontakten med en satelit så måste man dra ur nätsladden för att den skall hitta den igen.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-02 10:30

Bladelius Gondul har tydligen en del problem ändå. Den kan börja knäppa i ljudet. Läs under Råd & tips samt nya råd och rön: http://www.hificonsult.se/index.php?men ... c779b730f8

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-02 10:34

Harryup skrev:Man har cenntrerat ratten och satt displayen till höger. En kanske i övrigt bra produkt men byggd för vänsterhänta eftersom annars så skymmer armen displayen. Kollar man på konkurenter med ratt så har alla jag sett satt ratten till höger om displayen oavsett om ratten är centrerad eller ej.

Vilken underlig vinkel håller du armen i då? DET är väl definitivt inget som inträffar. :lol:

Det skulle jag definitivt INTE skylla en tekniker för. En designer utan ergonomikunskap möjligtvis, för SNYGG är den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-02 11:23

Ok, nu börjar det bli lite tjafsigt tycker jag. Vems felet är att en produkt är på ett visst sätt hör inte hit. Här konstaterar vi bara att det är så och sedan får den som läser själv ta ställning till om det är bra eller dåligt. Alltså: tillbaka till att lista produkter och vad ni tycker är dåligt med dem. Kort och koncist, tack. 8)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-08-02 14:11

bosco skrev:Bladelius Gondul har tydligen en del problem ändå. Den kan börja knäppa i ljudet. Läs under Råd & tips samt nya råd och rön: http://www.hificonsult.se/index.php?men ... c779b730f8

Det där gällde dom allra första Gondulerna och som jag skrev tidigare så är detta fixat idag.
Vi som köpte dom tidigt fick göra det med varningen att programmet är inte helt klart i dessa maskiner och att vi kunde lämna feedback om felaktigheter som hittades.

Jag anmälde en del felaktigheter och dom åtgärdades vid en uppgradering av maskinen senare.
Dessa fel som fanns på dom allra första maskinerna som släpptes under första halvåret 2004 ska vara åtgärdade på samtliga maskiner om ägaren inte slarvat med att lämna in den för uppgraderingen.
Det var många som fick vänta till andra halvåret 2004 innan dom fick sina Gondul just av den anledningen att ett mindre antal skulle ut först för att eliminera felaktigheter innan dom släpptes ut på marknaden.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-02 14:24

Om det är fixat så kanske återförsäljaren borde ändra informationen på sin hemsida. Det är ju ändå en spelare som kostar mer än vad många ger för en bil.

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-08-03 23:08

Hej!

Hificonsult äger inte en endaste del i Bladelius Design Group. Vi är på alla sätt (utom geografisk närhet) likställda med andra distributörer som har hand om försäljningen i respektive land.

Vi äger ej heller någon del i något annat företag i hifibranschen. Allt sker i hificonsult AB:s regi inklusive QRS-högtalarna, Arkenmässan mm mm.

Vi är ej heller (börjar bli tjatigt) bundis och bästis med Jorma utan har ett vänligt och respektfullt förhållande sinsemellan. Vi för t ex ej Jorma Designs kablar och gör man inte det är det svårt att bli bästis med honom :D (obs , joke...) Man kan dock ha gemensamma beröringspunkter utan att någon behöver dra i spekulationsspaken. Vi gillar båda skarpt Bladelius produkter och alldeles särskilt Gondul 3:an...

Bosco: Kan på rak arm säga att 90% av världens tillverkare av en maskin i Gonduls kaliber har massiva problem med mjukvaran i början. (Mark Levinson, Linn, Tag Mc Laren m flera är kända och alla kostar som en bil) På Stockholmsmässan var jag inne i ett "tungt" rum med influgen proffsdemare två gånger. BÅDA gångerna var det samma procedur: gå i stand by, slå av, vänta, slå på, upp från stand by och så försöker vi igen...

Vi valde att inte mörka med detta i uppstartsfasen utan hjälpte våra kunder så fort vi kunde både via hemsidan och i verkligheten. Det roliga är att de allra flesta som köper en maskin för 120 000:- för att titta på bio/flerkanal på är medvetna om dessa systemsvårigheter. Frågan är om man får hjälp eller om leverantören sticker huvudet i sanden. Vi försöker att göra ett bra jobb i detta teknik och datortunga produktområde. Vi lyckas inte alltid men som kund skall du känna att vi försöker.

mvh

.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-08-11 10:59

Under avdelningen "Löst skitsnack om produkter" kan jag meddela att sambons syrra avverkat tre styckna cd-spelare från Tivoli Audio. Eller rättare sagt, för den sista i raden var det jag som bevittnade dess hädanfärd (spelade en stund, jag försökte sova ner dottern till tonerna av Norah, sedan hackade den till och dödde.) Undrar hur länge nästa håller? Å nästa, å ...

/en john med nästan lika envis sambo

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-08-11 13:34

Denon DVD-1710 (och också 1910 tydligen)
Displayen visar bara vilket spår man lyssnar till under ca tre sekunder vid spårets start, sedan går den över till att visa spelad tid. Man kan alltså inte se vilket spår man lyssnar till med mindre att man byter spår! Listigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-11 14:53

mikke_musik skrev:Denon DVD-1710 (och också 1910 tydligen)
Displayen visar bara vilket spår man lyssnar till under ca tre sekunder vid spårets start, sedan går den över till att visa spelad tid. Man kan alltså inte se vilket spår man lyssnar till med mindre att man byter spår! Listigt.

Förmodligen är den tänkt att huvudsakligen spela film och där är ju inte kapitelindelningen lika självklar. Men det är ganska svagt ändå. Går det inte att justera i några inställningar?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-11 15:39

Få knappar och menysystem är något som uppkommer av flera skäl.

1. Det abslout viktigaste är kostnaden. Knappar kostar pengar. På varje prodecuerad apparat. Att programera ett menysytem kostar också pengar, men bara en gång. Kostnaden att lägga in programvaran för menyerna i varje apparat är försumbar, särskilt jämfört med en knapp.

2. Utseende. Få knappar ger ofta ett snyggt och "rent" utseende.

När nya produkter utveckals är prioriteringsordningen i regel pris - utssende - funktion, eller pris - funktion - utseende. Om man kan få lägre pris och "bättre" utssende med få knappar, då bygger man med få knappar. Att grejen inte går att använda upptäcker ju kunden i regel inte förrän produkten är köpt och betald.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-08-11 17:24

Bill50x skrev:
mikke_musik skrev:Denon DVD-1710 (och också 1910 tydligen)

Förmodligen är den tänkt att huvudsakligen spela film och där är ju inte kapitelindelningen lika självklar. Men det är ganska svagt ändå. Går det inte att justera i några inställningar?

/ B

Jo, det är nog så att det är meningen att man skall använda den med en bildskärm och då använda menyn på den anslutna skärmen. Men de har ju satt en display på maskinen och då tycker jag den skall visa både spår och tid, som de dyrare maskinerna i Denons serie DVD-spelare gör. Dessutom är de dyrare maskinerna (2910 och uppåt) utrustade med betydligt mer lättavläst display, men det känns surt att behöva byta upp sig bara för det så jag behåller den nog och fortsätter att irritera mig på den!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-14 16:27

Xbox !

Peta på apparaten och den förstör dina skivor, kan det bli värre ?
:x
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-01-15 00:58, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2006-01-14 20:26

MP skrev:Xbox !

Peta på apparaten och den förstår dina skivor, kan det bli värre ?

Det låter som en kanonfunktion! Skulle också vilja att min DVD-spelare förstod mina skivor. :wink:

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-14 21:43

Vill lägga in lite relevant HMI problem med gullegrisen här...
Säkert känner många till detta, men för nya spekulanter kan man få sig en tankeställare.

Pioneer 668
-Klipper bort första sekunderna på första spåret på en ny skiva. Speciellt om man startar från stand by.
-Löjligt slö respons och ryckig under spolning med bild på DVD.
-Korkad funktion för att byta språk eller textning, man trycker på tex language knappen och då ser man det aktuella språket, men man ser inte om det finns fler att välja på förrän man trycker pil nedåt. Det går inte heller att byta genom att trycka upprepade gånger på languageknappen som normalt.
-Endast minne för vart man stoppat sista filmen om man inte tagit ut den. Inte bra om man använder spelaren som både CD-spelare och DVD-spelare eftersom man ibland tar ur en halvtittad film för att lyssna på musik. Tom budgetspelaren Pinoeer DV-525 hade 5 filmers minne för massor av år sedan och var bättre eller minst lika bra på alla andra punkter ovan.
-Korkat att valet av 2 ch out eller 5.1 out ställer om DACen även för 2 kanals CD avspelning.
-Superkorkat att pure audio och progressive scan endast går att ändra i stoppläge och inte heller från fjärren (vilket gör att pure audio aldrig är inkopplat).
-Klarar inte av att köra RGBscart samtidigt som progressive scan, vilket gör att TV:n ständigt är inkopplad på S-Video genom scarten.
-Väldigt riktningskänslig fjärr

Vh
/Gnällspiken

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-01-14 22:18

MP skrev:Xbox !

Peta på apparaten och den förstår dina skivor, kan det bli värre ?

Det är Wbox-360 det, Xbox gör inte det.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-15 00:57

:D :oops: :wink:

Hoppsan vad en tangent slintning kan förändra betydelsen
"förstör" ska det naturligtvis vara :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Föregående

Återgå till Generellt om hifi