Infinity Kappa 9, vad göra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-05-10 15:23

Han drev dem med Dynamic Precision 1000W.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-05-10 15:37

Om man köper ytterligare fyra basar och kopplar dem isobarik borde de lösa både lådvolyms och impedansproblemet, utan att man behöver göra ingrepp på lådan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-05-10 16:41

Alexi skrev:Om man köper ytterligare fyra basar och kopplar dem isobarik borde de lösa både lådvolyms och impedansproblemet, utan att man behöver göra ingrepp på lådan.

Men då måste man ändå göra om delningsfiltret.

Plus att man kan nog förvänta sig att fyra ytterligare baselement av originalkvalisort kostar minst lika mycket som dessa högtalare betingar på begagnatmarknaden.

Men ändå, en usel konstruktion kan bara fås att bli lite mindre usel med en massa merarbete och utlägg. Någonstans behöver man dra en gräns för vad som kan anses vara rimligt, ljud per krona helt enkelt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-10 17:36

Johan_Lindroos skrev:
Alexi skrev:Om man köper ytterligare fyra basar och kopplar dem isobarik borde de lösa både lådvolyms och impedansproblemet, utan att man behöver göra ingrepp på lådan.

Plus att man kan nog förvänta sig att fyra ytterligare baselement av originalkvalisort kostar minst lika mycket som dessa högtalare betingar på begagnatmarknaden.

Men ändå, en usel konstruktion kan bara fås att bli lite mindre usel med en massa merarbete och utlägg. Någonstans behöver man dra en gräns för vad som kan anses vara rimligt, ljud per krona helt enkelt.

Fast de låter ju sanslöst bra. Klart bättre än det mesta på marknaden om man är ute efter ett ljud som är väldigt realistiskt.

Men de kräver som plats också förstås.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-05-10 18:59

Är det just i basen de låter bra?
Jag är själv väldigt förtjust i det luftiga ljudet från de stora Emit diskanterna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-10 19:26

Alexi skrev:Är det just i basen de låter bra?
Jag är själv väldigt förtjust i det luftiga ljudet från de stora Emit diskanterna.

Mja basen är absolut inte dålig. De kommentarer jag fått höra är att den är väldigt ren och fin. Dock spelar den inte så djupt. Otroligt mycket detaljer i ljudet i basen och lätt att höra skillnad på olika instrument.

Det som tilltalar mig något enormt är det (enligt mig subjektivt) extremt neutrala ljudet. All musik skiftar rejält. Får man till placeringen så kan du verkligen föreställa dig att musikerna befinner sig i rummet. Något som även tilltalar mig är att livemusik låter riktigt bra via dessa högtalare. Det låter helt enkelt som man vore där.

Sen har de en fantastisk dynamik. Att lyssna på en stor orkester blir verkligen storskaligt. De har en ljudbild som om inspelningen tillåter är enorm och massivt djup. Enya på dessa burkar får mig till tårar varje gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-10 22:30

Johan_Lindroos skrev:

Om den låter bra är den väl inte usel ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-05-10 23:11

Richard skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Det kan ju vara subjektivt bra men objektivt uselt, och tvärtom för den delen.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-05-11 00:34

Beakungen skrev:
Nattlorden skrev:
Nefilim skrev:Är alla Infinitys högtalare "felkonstruerade"?
Min vän som hade Infinity IRS Sigma lyckades spela
sönder dem. Han brände diskant och mellanregister
samt delningsfiltren. Det blev en mycket kostbar historia.

Bild

Dessa högtalare är stora.

Spelar man högre än högtalarna är gjorda för kan du bränna vad som.

För övrigt ser ju de där ut ungefär som Kappa 9 skulle göra med Ingvars baklåda, så det blir ju inga atypiska Infinity precis...

Nu tål de ganska mycket effekt in och kan spela ganska högt. Man måste dock ha bra drivning till dem. De är inte lika tungdrivna som kappa 9 men väl 2-3ohm med konstiga belastningar. Det är dessvärre bandelementen som kräver så extremt mycket :)

Minns att vi hade ett par av dom på jobbet (om det inte finns en större men likadan modell).

Stora som as var dom. Kunde låta bra men blev för stora i det utrymmet. Och det är första gången jag upplevt det (att dom var för stora alltså).
Men det mest bestående minnet är av hur jävla mycket effekt dom behövde för att kunna komma igång. Vid normal lyssningsvolym stod VU-mätarna på typ 30-40 watt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-05-11 00:37

IRS Sigma är det inga konstigheter med. Inte heller är känsligheten låg som någon antyder.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-11 07:10

Mätningar på några av de tidigiga stora Infinity-modellerna har visat rätt hög distortion och förvånansvärt tidig kompression. Subjektivt kanske de upplevs annorlunda? Modeller som dessa:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-11 08:38

Vinylcalle skrev:
Beakungen skrev:
Nattlorden skrev:
Nefilim skrev:Är alla Infinitys högtalare "felkonstruerade"?
Min vän som hade Infinity IRS Sigma lyckades spela
sönder dem. Han brände diskant och mellanregister
samt delningsfiltren. Det blev en mycket kostbar historia.

Bild

Dessa högtalare är stora.

Spelar man högre än högtalarna är gjorda för kan du bränna vad som.

För övrigt ser ju de där ut ungefär som Kappa 9 skulle göra med Ingvars baklåda, så det blir ju inga atypiska Infinity precis...

Nu tål de ganska mycket effekt in och kan spela ganska högt. Man måste dock ha bra drivning till dem. De är inte lika tungdrivna som kappa 9 men väl 2-3ohm med konstiga belastningar. Det är dessvärre bandelementen som kräver så extremt mycket :)

Minns att vi hade ett par av dom på jobbet (om det inte finns en större men likadan modell).

Stora som as var dom. Kunde låta bra men blev för stora i det utrymmet. Och det är första gången jag upplevt det (att dom var för stora alltså).
Men det mest bestående minnet är av hur jävla mycket effekt dom behövde för att kunna komma igång. Vid normal lyssningsvolym stod VU-mätarna på typ 30-40 watt.

MvH Carl

Finns en hel del större modeller där. Men den som är i princip identisk men större är infinity irs epsilon. Den innehåller samma element förutom midbasen som är en l-emim. Ett stort plant element. Dessa är även servostyrda i basen. En liten annorlunda form där du fortfarande blir tvungen att ha ett externt slutsteg till att driva basen.

De käkar effekt i basen något kopiöst. Har läst tester där de nyttjat nad 208 och fått den att stänga av i 4ohm. Helst ska man ha tillgång till runt 1500watt 4ohm gärna ännu mer. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-05-11 08:59

En kompis hade ett par IRS Sigma och det är en hygglig högtalare, men kan inte minnas att den är speciellt svårdriven med avseende på impedans eller känslighet.

Någon som har en impedansmätning att visa så kan vi sluta spekulera?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-11 09:38

En fundering bara, är elementen i sig så otroligt bra så det lönar sig att bygga nya lådor och filter?
Eller skulle man för samma pengar få en högtalare som är rent av bättre?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-11 09:42

Många Infinity har komplexa filter, så även IRS Sigma.
http://www.infinity-classics.de/technik ... _sheet.pdf

Finns säkert viss risk att impedanskurvan kan hamna lite hur som helst när de många inställningsmöjligheterna tas i bruk.

NiklasF skrev:En fundering bara, är elementen i sig så otroligt bra så det lönar sig att bygga nya lådor och filter?

Tror inte elementen är exceptionellt bra. Det verkar vara ganska smalbandiga element och det underlättar väl en del men komplicerar annat. Att få dem att spela bra ihop är kanske inte helt lätt. Hur ser spridningen ut från dessa femvägshögtalare?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-11 10:02

RogerGustavsson skrev:Mätningar på några av de tidigiga stora Infinity-modellerna har visat rätt hög distortion och förvånansvärt tidig kompression. Subjektivt kanske de upplevs annorlunda? Modeller som dessa:
Bild

Vad heter den här modellen? Har för mig att det fanns tre olika modeller i serien.
Minns att Häggis (Audionord) demade dessa på HiFi-Huset i Uppsala på den tiden det låg bredvid Ofvandahls.
Jag kommer tom ihåg att han demade med Ry Cooder´s "Bob till You Drop" så det måste varit 79/80. Han demade också Magnepan MG-1. Det var tider det :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-11 10:57

Den modellen heter Reference Standard 2.5.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-11 11:01

NiklasF skrev:En fundering bara, är elementen i sig så otroligt bra så det lönar sig att bygga nya lådor och filter?

Nja elementen för sig är inte jättebra. Däremot i den konstruktionen de sitter presterar de tillsammans väldigt bra.

Sen om det ligger i filter eller vad det ligger är frågan.

Nej för samma pengar får du inte bättre högtalare. Nu är allt klart smaksak. Men när man genom livet hört så mycket som jag har hört och kappa 8an sopar banan med i princip allt ja då är det oehört bra.

Ja även erkänt bra högtalare som , tidal, wilson, focal, sonus faber, martin logan, även morello högtalaren (som ändå lät mycket bra) får se sig slagen på allt förutom djupbas.

Helt enkelt en väldigt kompetent högtalare.

Kan man leva med mindre ljudtrycks kapacitet så är ju de mindre infinity renaissance också fantastika. Kan inte spela lika högt (dock högt nog för de flesta) och har samma dynamiska trevliga ljud som de större :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-11 11:52

Beakungen skrev:Nej för samma pengar får du inte bättre högtalare. Nu är allt klart smaksak. Men när man genom livet hört så mycket som jag har hört och kappa 8an sopar banan med i princip allt ja då är det oehört bra.

Är det månne oartigt att spörja Beakungen om hanses ålder . . . ? :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-11 11:56

Beakungen skrev:

Nja elementen för sig är inte jättebra. Däremot i den konstruktionen de sitter presterar de tillsammans väldigt bra.

Konstruktionen dom sitter i är ju röten, annars skulle väl inte tråden finnas?

Elementen är inte jättebra heller, så varför i hela världen skall det byggas om :?

Jag är konfunderad, minst sagt :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-11 12:18

Det får du gärna förklara noggrannare.

En isobarikkoppling ger ännu lägre verkningsgrad. Halverad för delar av
registret närmare bestämt. Viss skulle eq-höjning i basen kunna minskas
något, men när utgångspunkten är en halverad impedans (dubblad belast-
ning) från isobarik-kopplingen, skulle slutresultatet bara bli en ännu värre
last.

Det är just det som är den stora nackdelen med isobarik - att impedansen
sjunker till hälften. Viss kan man halvera lådvolymen också (eller i det här
fallet, finna att den inte är 6 gånger för liten utan bara 3 gånge för liten)
men som sagt - till priset av att lasten på förstärkaren blir dubbelt så svår.

Isobarik skulle inte göra livet enklare för förstärkaren som driver högtalaren,
tvärtom så skulle impedansen sjunkt även i de register där den idag är minst
grotesk. Alltså göra en last-katastrofal högtalare ännu sämre.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-11 12:25

NiklasF skrev:
Beakungen skrev:

Elementen är inte jättebra heller, så varför i hela världen skall det byggas om :?

Röten är den inte. Svår att driva absolut. Men röten är den inte.

Ge högtalarna ett kompetent slutsteg som låter bra och och ett hyfsat stort rum så låter de ruskigt bra.

Att bygga om dem är väll egentligen bara för dem som vill köra högtalarna med klenare slutsteg och för att kanske få ytterligare renare bas.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-11 12:26

Laila skrev:
Beakungen skrev:Nej för samma pengar får du inte bättre högtalare. Nu är allt klart smaksak. Men när man genom livet hört så mycket som jag har hört och kappa 8an sopar banan med i princip allt ja då är det oehört bra.

Är det månne oartigt att spörja Beakungen om hanses ålder . . . ? :P

jag är 25. Men har man folk i ens närhet som jobbar med hifi så tenderar det att bli att man hört en hel del och faktiskt ägt en hel del också. :)

Började med hifi vid 6 års ålder ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-11 12:37

Ok då vet jag(vi), tack för svar. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-11 12:46

RogerGustavsson skrev:Mätningar på några av de tidigiga stora Infinity-modellerna har visat rätt hög distortion och förvånansvärt tidig kompression. Subjektivt kanske de upplevs annorlunda?

Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.

Det kan inte låta på något annat sätt.

Däremot så stämmer inte allas förväntningar och
deras idéer om hur olika påverkanseffekter låter,
alls med hur de låter i verkligheten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-11 13:02

Beakungen skrev:
NiklasF skrev:
Beakungen skrev:

Röten är den inte. Svår att driva absolut. Men röten är den inte.

Ge högtalarna ett kompetent slutsteg som låter bra och och ett hyfsat stort rum så låter de ruskigt bra.

Att bygga om dem är väll egentligen bara för dem som vill köra högtalarna med klenare slutsteg och för att kanske få ytterligare renare bas.

Konstruktionen är definitivt rutten. Riktigt rutten.

Och just därför så presterar den inte ens i närheten av vad elementen i en
mera vettig konstruktion (med samma element) skulle ha klarat. Det är just
detta som gör den rutten.

Alltså oavsett om det finns de som tycker att det den presterar är bra det
också. Problem försvinner inte av att det går att hitta någon som inte blir
störd av dem.

De är INTE bra i förhållande till sin potential. De är dåliga, mycket dåliga.
Hög distorsion och en kolossal kompression, för en högtalare med sådan
bestyckning.

Och det som gör den så rutten är konstruktionens extrema kompromisser.
Den har givits en låda som gör att den bara kan fungera med konstgjord
andning, som filtret i den administrerar, men som den drivande förstärkaren
tvingas leverera energi till.

Det får de flesta förstärkare att brinna upp, och de som överlever riskerar
att få talspolerna att brinna upp, på grund av den usla effektiviteten.

Men är man okänslig för den termiska kompressionen (som man kan tänka
sig att de som är indoktrinerade med vansinnig mastringskompression på
var och var annan inspelning kan ha blivit) och har ljudtryckskrav som är
måttliga om man jämför med vad baselementen skulle ha klarar i ett mera
förnuftigt dimensionerat kabinett och utan filter-nödlösningar, så kan man
säkert uppleva att det är en högtalare som "låter ruskigt bra".

Och vad elementen anbelangar stämmer det att de mätmässigt har rätt så
hög distorsion, men att värdera det baserat på vilken nivå man kan avläsa
på ett papper är en väldigt kantlig betraktning. Tror faktiskt att det rent av
är så att dessa elements sätt att hantera musiksignalen är en av orsakerna
till att högtalarna trots allt är popolära. Visst har de höga förvrängningar,
men om det är just det som ger dem ett sound som många gillar, så är det
inget bra argument mot elementen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-05-11 13:42

IngOehman skrev:Allting låter alltid som det mäter. Precis faktiskt.

Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-05-11 13:54

Richard skrev:
Johan_Lindroos skrev:

För min del får du gärna lyssna och tycka precis vad du vill om Kappa 9:0rnas sound. Däremot förbehåller jag rätten till min egen åsikt att det är en usel konstruktion.

Motiveringen är följande: Den är alldeles för lågimpediv för att kunna drivas tillfyllest. Antingen blir försärkaren för liten, om den har för lite effekt. Och fixar man en effektstark förstärkare, finns det stora risker att man förstör högtalarna på grund av för höga inmatade effekter. Inget av ovanstående är något man önskar, det är det jag menar med uselt i detta fall.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-11 14:06

IngOehman skrev:Konstruktionen dom sitter i är ju röten, annars skulle väl inte tråden finnas?

Konstruktionen är definitivt rutten. Riktigt rutten.

Och just därför så presterar den inte ens i närheten av vad elementen i en
mera vettig konstruktion (med samma element) skulle ha klarat. Det är just
detta som gör den rutten.

Är det Arnie Nuddell som står bakom denna ruttna konstruktion? Han har ju i alla fall konstruerat en del högtalare som många håller högt. Varför misslyckades han i sådana fall så kapitalt med Kappa 9?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-11 14:07

JanBanan skrev:Jaså? Då kanske man kan mäta hur mat smakar också?

Inte ännu. Det finns inget fysikaliskt hinder för det dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi