Rdna skrev:Snygg lösning!
Men jag svarade mest för att jag tyckte det såg så kul ut när endast Ingvar fick ett svenskt "ö"

Hehe, namn skall man inte bråka med

stefanolo skrev:@vargtass: Grattis till ett bra val och en trevlig konstruktion. profP är ju hur j-a kapabla som helst

. Du kan ju kika lite i senare delen av min medlemstråd så ser du hur jag byggde mina profP-4. Ingen detaljinstruktion men du ser ju i stora drag hur jag gjorde. Jag är rimligt händig men verkligen ingen finsnickare

. Det enda jag ångrar är att jag inte var analt noggrann med slipningen av skarvarna innan målning. Men å andra sidan ska modulerna gömmas under en bänk längs fram-/högtalarväggen

.
Tack, och tack för tipset! Skall läsa igenom hela din tråd vid tillfälle, men kikade lite snabbt och det såg ju ganska så trevligt ut

Har läst lite om just ytbehandlig av MDF, och förstått att det krävs många iterationer av slipa&stryka för bra resultat. Mina kommer ju stå framme också så det blir nog ett par lager

Kommer sedan ligga en bänkskiva modulerna, som i sin tur står på var sin sida om en "centerdel" där förstärkare och sånt skall stå.
Skall få till en bättre 3D-modell där allt är med (måste ju ha måttritningar innan jag ger mig ut till någon bygghandlare ändå) för att illustrera det lite bättre.
RogerGustavsson skrev:Har du inte fått någon monteringsanvsning? Är det inte en skumkloss som ska in i lådan med pilen uppåt?
Njo, för piP

blixten_no1 skrev:Finns ingen pil på iP dämpet om jag inte minns helt galet.
Ska bara stoppas in mot bakre väggen.
Det är så det låg när jag fick dem från IÖ. Blir dock ganska "trångt". Är ju allt annat än mästare på det här med högtalarbyggen (nybörjare per definition), men gissar att man inte skall pressa in spolar och grejjer mot dämpmaterialet.
Funderar på om man kan/skall lägga det som ett "L" bakom diskanten (fått för mig att jag läst det någonstans) så det lite mer utrymme.
Och som @RogerGustavsson säger spelar det kanske inte så stor roll hur det ligger.
Får kanske ringa IÖ för att vara 100% säker.
Fredrikb72 skrev:...Att ha dem riktade som "vanliga" högtalare var en av de sämre i mitt rum då minst bas hamnade vid lyssningsposition

Så därför blir det nu lösa prof X4 som kan ställas där de låter bäst.
Ja vi får se hur detta slutar

Skall mäta när allt är klart och se om det är bra, eller om jag måste göra om (och göra rätt)!
JohanM skrev:Gissar att lösningen ökar WAF faktorn rejält!
Verkligen! Det var ju detta eller ett par stora golvhögtalare som var alternativen och då blev valet lätt för henne! Var nära att bygga in något extra fack för stearinljus också för att verkligen hamna på plussidan
Nu gäller det bara att hitta en förstärkare också...