Gamla synder - ännu ett högtalarprojekt (slutet nära)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-15 17:08

Crumboo skrev:
Kraniet skrev:men å andra sidan visar det ju att det elementen ursprungligen skulle vara till, en wmtmw, hade det fungerat bra till.. Känsligheterna på de olika elementen passar väldigt bra ihop nämnligen. till denna högtalare blir det dock att dämpa ner diskanten ganska mycket.

varför blev det ingen wmtmw då?

oj här var en obesvarad fråga. jo det blev så att en mindre modell och annan design var intressant. Sen blev det ju lite element över såhär också.. :)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-15 17:27

ok dags att uppdatera och snart sätt punkt för detta projekt. Helvetiskt långlivat projekt måste jag säga.. Men idag testades testfiltret och jag har nu en slutgiltig lösning på den fronten. Stor sten som lättat där kan jag säga..
En liten ändring blev det iom att jag tog bort ena basen, den på baksidan. Det fungerade inte akustiskt att ha den där. lådan är för djup och det blir utsläckning som inte går att hantera i filtret.
Dessutom var ju lådan i minsta laget för dubbla basar.

ok såhär mäter det då. det är 1/12th oktav smoothing på för att jämna till lite rumsverkan. Mätt på ca 1 meter

Onaxis
Bild

ca 15grader offaxis horisontellt
Bild

ca 30gr offaxis horisontellt
Bild

ca 60gr offaxis horisontellt
Bild

ca 15 gr offaxis vertikalt
Bild

ca 30gr offaxis vertikalt
Bild

ca 60gr offaxis vertikalt
Bild

minus ca 15 grader vertikalt
Bild

Närfält baselement
Bild

Närfält port
Bild

Impedanskurva färdig högtalare.
Bild
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-15 17:29

Hur låter det då? Ja ungefär som man kan vänta sig från mätningen.
Klart rent och med en ganska ordentlig botten. Låter inte ansträngt på något sätt utan väldigt lättlyssnat.
Basen är rätt så potent även fast jag bara lyssnat den ena högtalaren, inte stereo.

Nu är det lite snickeri kvar och sen finish! :)
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till DIY-forum