markih skrev:
Förresten, var inte han som gjorde ESL57, 63 mfl en duktig snubbe?
Peter Walker heter snubben
Moderator: Redaktörer
markih skrev:
Förresten, var inte han som gjorde ESL57, 63 mfl en duktig snubbe?
Ge gärna exempel på bra och dåliga konstruktioner och motivera varför...
Rydberg skrev:Vad är god återgivning då? När utsignalen från t.ex. en förstärkare låter exakt likadant som insginalen bara att den blivit förstärkt?.
Anta att det är detta vi menar med god återgivning. För att kunna återge en bonga trumma 100% korrekt, ja då måste vi ha en bongo trumma da bei. En anläggning kan komma närma men inte ända fram. Hur vi än gör blir det mer eller mindre fel, hur ska man värdera dessa fel? Kan man t.ex. acceptera något mer dist i mellanregistret om basen går 5 Hz djupare. Kan vi vi vara nöjda med dålig stigtid hos en förstärkare sålänge den brusar lite?
Jag vill ha både tillräcklig stigtid och lågt brus Observera att stigtiden är relaterad till bandbredden. För ett första ordningens system enligt:
Rydberg skrev:Martin> Visst det finns många muppföretag däreute. Jag tycker naturligtvis man ska minimera fel så långt som det är möjligt. Helt perfekt återgivning kommer vi aldrig att få det betyder att vi kommer få fel. Alla fel är inte oberoende av varndra utan manr beroende fel. Att göra t.ex. högtalre är att kompromissa mellan fel, här kommer återigen in hur ska värdera alla dessa fel. Jämför lärande neuronät och deras vikter.
...
Rydberg skrev:J> Nja, du har nog inte uppfattat exakt vad jag menar. Du har naturligtvis helt rätt när du säger att man ska minimera så många fel som möjligt, även om du gör detta i absurdum kommer högtalaren inte låta precis som en bongotrumma för att ta ett exempel. Ska man då optimera högtalaren så att den kan spela bongatrummor snuskigt fint? Men hur gick det med stå basen?
Det finns defactor kompromisser när det gäller högtalarbyggen även om vi har hur mycket resurser som helst, basreflex - slutenlåda, hur ändrars sig parametrarna, vilka är fördelar/nackdelar med de olika konstruktionsgreppen. Det är hela tiden, varken vi vill det eller inte, ett val mellan olika fel där summan fel ska minimeras utifrån en viss viktning.
Jag skulle tror att det finns hur många parametrar som helst som är beroende av varandra, såhär är det typiskt om man gör en markandsundersökning.
Rydberg skrev:Sedär, det finns säkerligen otaliga beroende parametrar.
Jo stegfunktioen brukar man ju använda för att ta reda på stigtiden, det har jag gjort ett antal gånger, dock ett tag sen nu.
Hur var det? Tiden från 10% till 90%?
Kolla på vad? farmen? Vad är det?Have a nice friday! And don´t miss å kolla på Farmenfinalen!
Rydberg skrev:Kolla på vad? farmen? Vad är det?