En helt ny dimension av hifi!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-09 22:32

hifikg skrev:Vad säger sakkunskapen? Kan förstärkaren ta stryk av en sådan övning?

Nej.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-15 00:30

Läste en recension av Quad ESL och förstår nu att det ska gnistra om dem ;-)

"The Quad ESL reputation for transparency and cohesiveness combined with sparkling detail is well earned and the reason for the company’s longevity in the market. Certainly that is what garnered my interest. I was not disappointed. Those traits were proven again and again in my listening room."

Sedan jag klädde av mina högtalare för att inspektera dem in på bara membranen så har jag inte klätt på dem igen. Säkert 67,36% placebo, men låter de inte liiiiite mer transparent utan tyg?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-05-15 07:23

Finns en kille i Tyskland och en i England som renoverar paneler rätt billigt, runt 100 euro per styck. Billigare och du skickar in egna paneler.
Om du inte har bytt ut den där elyten på ingången så gör det och mot en polyprop med samma värde.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-15 07:53

hifikg skrev:Sedan jag klädde av mina högtalare för att inspektera dem in på bara membranen så har jag inte klätt på dem igen. Säkert 67,36% placebo, men låter de inte liiiiite mer transparent utan tyg?

Det går att gör dem ännu mera "öppna" genom att byta ut originalgallret till ett från Crosby.
http://integracoustics.com/MUG/MUG/twea ... Grills.jpg

USA-versionen hade öppnare paneler. Vet inte om de användes i Europa senare.
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/ ... panels.jpg
http://integracoustics.com/MUG/MUG/twea ... build.html
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/ ... ou/63.html

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-05-15 07:58

Ta bort gallret istället. Jag har varken galler eller dammskydd. Strumpan är ett bra dammfilter :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-15 08:38

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Sedan jag klädde av mina högtalare för att inspektera dem in på bara membranen så har jag inte klätt på dem igen. Säkert 67,36% placebo, men låter de inte liiiiite mer transparent utan tyg?

Det går att gör dem ännu mera "öppna" genom att byta ut originalgallret till ett från Crosby.
http://integracoustics.com/MUG/MUG/twea ... Grills.jpg

USA-versionen hade öppnare paneler. Vet inte om de användes i Europa senare.
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/ ... panels.jpg
http://integracoustics.com/MUG/MUG/twea ... build.html
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/ ... ou/63.html

Tackar! De där länkarna är bättre än de jag hittat förut. Jag plockade bort gallren på ena "lådan" för att spänna upp dammskyddet en smula efter ett litet missöde. Efter det blev den högtalarens dammskydd tystare än den andra vid låga frekvenser, så jag funderade på att göra samma med den, men nu har jag skurit bort de lägsta frekvenserna istället och hör inte dammskyddet alls, så jag kör efter "if it works, don´t fix it".

Jag har även haft funderingar på att köra dem helnakna, men är lite orolig för vad som kan hända eftersom jag ganska ofta flyttar dem fram och tillbaka. Så lätt att något föremål ramlar in i panelerna. Jag är så nära gränsen för hur mycket välljud jag står ut med, så risken är att jag skulle smälla av om det började låta ännu bättre :D

Elektroniken är genomgången och fixad i båda högtalarna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-15 08:46

Zzombie skrev:Finns en kille i Tyskland och en i England som renoverar paneler rätt billigt, runt 100 euro per styck. Billigare och du skickar in egna paneler.
Om du inte har bytt ut den där elyten på ingången så gör det och mot en polyprop med samma värde.

Tack för tipset! Det kan komma väl till pass en vacker dag. Jag har en länk till ett tyskt företag som även nytillverkar 63:or. Men vill minnas att de är mycket dyrare på paneler. Måste rusa nu, så jag får kolla i natt. iPhone råder resten av dagen. Länka gärna den billiga snubben! Jag gissar att det är proppar o lytar (vad det nu är :P ) som är bytta. Killen jag köpte mina av sysslar också med att renovera högtalare av det här slaget och finns i Uppsala.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-05-15 08:51

Tysken går att kontakta på eBay under Somy_de och engelsmannen på ecstatic2012

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-15 09:09

Zzombie skrev:Tysken går att kontakta på eBay under Somy_de och engelsmannen på ecstatic2012

Tack o bock!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-15 11:15

hifikg skrev:Jag har en länk till ett tyskt företag som även nytillverkar 63:or. Men vill minnas att de är mycket dyrare på paneler. Killen jag köpte mina av sysslar också med att renovera högtalare av det här slaget och finns i Uppsala.

Den tyska firman som köpte upp Quads fixturer är svindyra, http://www.quad-musik.de/2011_Preislist ... s_engl.pdf Någon påstod att de var dumma... Finns fler tyskar med tvivelaktigt rykte, http://shackman-esl-diy-catalogue.rerom ... 001.738403

Borde ju finnas ett antal restauratörer i Storbritannien? Här hemma är det väl mest hobbypulare som lagar elektrostater?

Killen i Uppsala är väl Jarre (Jerker)?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2012-05-15 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-05-15 11:22

De jag har angivit är inte någon av de ovannämnda.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-15 11:23

Zzombie skrev:Tysken går att kontakta på eBay under Somy_de och engelsmannen på ecstatic2012

Har du direktlänkar till dessa, jag använder inte eBay så söker väl helt konstigt och därför inte hittar.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-15 12:47

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-15 14:16

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Jag har en länk till ett tyskt företag som även nytillverkar 63:or. Men vill minnas att de är mycket dyrare på paneler. Killen jag köpte mina av sysslar också med att renovera högtalare av det här slaget och finns i Uppsala.

Den tyska firman som köpte upp Quads fixturer är svindyra, http://www.quad-musik.de/2011_Preislist ... s_engl.pdf Någon påstod att de var dumma... Finns fler tyskar med tvivelaktigt rykte, http://shackman-esl-diy-catalogue.rerom ... 001.738403

Borde ju finnas ett antal restauratörer i Storbritannien? Här hemma är det väl mest hobbypulare som lagar elektrostater?

Killen i Uppsala är väl Jarre (Jerker)?

Jo, det stämmer bra. Schyst kille som delar med sig av sin kunskap, bara man vet vad man ska fråga. Jag har lärt mig en del om högtalarna sedan de kom hem. I början vågade jag knappt ta på dem för att de verkade så sköra och elektrostatiska. Nu vet jag att de är ganska robusta och hyfsat ofarliga.

Användarvisningsbild
stefaninorr

Re: En helt ny dimension av hifi!

Inläggav stefaninorr » 2012-05-16 08:41

hifikg skrev:Ikväll ansåg jag att min nyreparerade subwoofer fått vila sig tillräckligt och avrundade ett längre lyssningspass med Tjajkovskijs 1812. Inte nog med att kanonerna dundrade så vi fick hålla i våra fiktiva hattar, det slog gnistor om elektrostaterna också!

vilken skiva av tchaikovskyär det du menar??? hittar några olika med titeln 1812??

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-05-16 08:44

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-17 18:12

stefaninorr skrev:
hifikg skrev:Ikväll ansåg jag att min nyreparerade subwoofer fått vila sig tillräckligt och avrundade ett längre lyssningspass med Tjajkovskijs 1812. Inte nog med att kanonerna dundrade så vi fick hålla i våra fiktiva hattar, det slog gnistor om elektrostaterna också!

vilken skiva av tchaikovskyär det du menar??? hittar några olika med titeln 1812??

Den gamla hederliga Telarc-utgåvan med varningstext, riktiga kanoner och allt. Befogad varningstext som det förefaller. Påpassligt nog har den givits ut på nytt 2012, och då i högupplöst format, https://www.hdtracks.com/index.php?file ... 9408054129 det var den gamla CD´n som fick det att spraka hos mig, den högupplösta har jag inte vågat mig på än. Var försiktig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-17 19:37

hifikg skrev:
stefaninorr skrev:

Den gamla hederliga Telarc-utgåvan med varningstext, riktiga kanoner och allt. Befogad varningstext som det förefaller. Påpassligt nog har den givits ut på nytt 2012, och då i högupplöst format, https://www.hdtracks.com/index.php?file ... 9408054129 det var den gamla CD´n som fick det att spraka hos mig, den högupplösta har jag inte vågat mig på än. Var försiktig!

Fast om det är den gamla inspelningen från slutet av 70-talet lär det knappast vara speciellt högupplöst. Fanns väl inget sådant format då? Vinylskivan användes ju som test av spårningsförmåga när det begav sig.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-05-17 20:03

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-17 21:27

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:
stefaninorr skrev:

Fast om det är den gamla inspelningen från slutet av 70-talet lär det knappast vara speciellt högupplöst. Fanns väl inget sådant format då? Vinylskivan användes ju som test av spårningsförmåga när det begav sig.

Ja, den högupplösta, nyutgivna, versionen verkar vara inspelad 1999, men den har jag inte utsatt mina högtalare för än... CD-skivan har åtminstone brutal dynamik, någon som kan kolla crestfaktorn på den?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-18 09:49

Bör kanske nämnas att Sombetzki hävdar att överslagsskyddet på ESL-63 inte fullständigt skyddar mot överslag och perforeringar av membranen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-05-18 10:12

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:
stefaninorr skrev:

Ja, den högupplösta, nyutgivna, versionen verkar vara inspelad 1999, men den har jag inte utsatt mina högtalare för än... CD-skivan har åtminstone brutal dynamik, någon som kan kolla crestfaktorn på den?

Min CD är ruggigt toppklippt. Man kan ofta lura sig när man lyssnar på sådana inspelningar, eftersom det genomgående låter rent, och när utbrottet kommer låter det väldigt kraftfullt och imponerande.

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2012-05-18 10:35

Hej!
Den gamla inspelningen är en klassiker!
Inspelad digitalt 1978 av killar som visste vad de gjorde.

Jag scannade från bookleten så kan den intresserade läsa själv:

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-05-18 10:49

shaft skrev:Hej!

Min CD är med inspelningen från 1978, så någonstans är det någon som inte visste vad hen gjorde. Eller så gjorde de det (fast ändå inte).

Men med sådan toppklippning är det i och för sig bra att de varnar för att skador kan uppkomma på utrustningen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2012-05-18 11:06

Almen skrev:

Min CD är med inspelningen från 1978, så någonstans är det någon som inte visste vad hen gjorde. Eller så gjorde de det (fast ändå inte).

Men med sådan toppklippning är det i och för sig bra att de varnar för att skador kan uppkomma på utrustningen.

Ja helt klart befogat med varningen - speciellt om man jämför med hur lågt själva musiken ligger. Sen stör jag mig inte på att kanonerna toppklipper. Det låter inte så när man lyssnar på skivan tycker jag.

Och själva orkestern låter ju mycket bra och Telarc var ju ett av de första bolagen som sas "gick tillbaka" till få, kvalitativa och välplacerade rörmickar med ett naturligt orkesterljud som resultat.

Användarvisningsbild
jarre

Inläggav jarre » 2012-05-18 23:27

Jo, här är föredetta ägaren! :D

Lite sent om sider har jag svarat lite mer till KG.
"You've got mail!" :wink:

I alla fall så är ESL 63 "typade" för att klara 100 watt.
Därutöver skall skyddskretsar komma in med en så kallad Crow bar som skall kortsluta insignalen.
Det ända som förstärkaren då ser är en last på 1,5 Ohm.
Men delar av signalen kan fortfarande pressa sig igenom om man inte noterat distorsionen från skyddskretsen.

Däri ligger uppdateringen QUAD gjorde med senare versioner av ESL 63 där man tog bort "Crow bar" kretsen och ersatte denna med "Clamp board" som består av en serie dioder och zenerdioder.
Helt enkelt ett säkrare skydd för högtalaren.

Säkerligen har det slagit något litet hål genom membranet/membranen där gnistorna fanns.
Högtalaren fungerar dock ändå.
(Det som händer är att det slår gnistor mellan statorplattorna. EJ mellan membran och platta.)
Dock bör detta finnas i bakhuvudet då det kan bita en i hälen senare i livet med sprickbildning och haveri om det vill sig illa.
Då är det nytt membran som gäller.

MVH

Jerker

Ett bildexempel på eftermarknadskrets saxat från onethingaudio.:
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Ny smäll, hoppade högt... wazzup?

Inläggav hifikg » 2012-06-01 18:22

När jag stängde av slutsteget igår smällde det till som tusan i högtalarna. Det t o m blixtrade i den som stod närmast mig, den andra kunde jag inte se samtidigt. Idag när jag försiktigt smög igång anläggningen igen efter att ha kollat alla kablar så funkade det bra igen. Och med viss bävan stängde jag av slutsteget några gånger. Utan explosioner. Vad kan ha hänt? Jag hade flyttat runt högtalarna under dagen och just ställt tillbaka dem på rätt ställe.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 19:19

Almen skrev:

Skivan i sig toppklipper inte men smällarna vekar komprimerade och limmade precis under klippnivån.

Användarvisningsbild
jarre

Re: Ny smäll, hoppade högt... wazzup?

Inläggav jarre » 2012-06-01 20:09

hifikg skrev:När jag stängde av slutsteget igår smällde det till som tusan i högtalarna. Det t o m blixtrade i den som stod närmast mig, den andra kunde jag inte se samtidigt. Idag när jag försiktigt smög igång anläggningen igen efter att ha kollat alla kablar så funkade det bra igen. Och med viss bävan stängde jag av slutsteget några gånger. Utan explosioner. Vad kan ha hänt? Jag hade flyttat runt högtalarna under dagen och just ställt tillbaka dem på rätt ställe.

Låter som om steget "ballade ur" lite grann.
Misstänker att steget annars har mjukstart och mjukavstängning.
Annars skulle det puffa varje gång Du slår på och av.

Det är dock inget som högtalarna kan producera i händelseväg.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi