Alanis Morissette - Jagged Little Pill Acoustic

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ix

Alanis Morissette - Jagged Little Pill Acoustic

Inläggav Ix » 2005-07-31 13:31

För alla er som diggade Alanis genombrottsplatta. För att fira 10-årsjubileumet (??) släpper hon nu en akustisk version av Jagged Little Pill.

Ingen tråkig, pliktskyldig unpluggedkonsert, utan en mycket smakfullt inspelad studioskiva. Härlig uppfräschning av ett urstarkt låtmaterial.

Rekommenderas!! :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Re: Alanis Morissette - Jagged Little Pill Acoustic

Inläggav Hetsporren » 2005-07-31 13:59

Ix skrev:För alla er som diggade Alanis genombrottsplatta. För att fira 10-årsjubileumet (??) släpper hon nu en akustisk version av Jagged Little Pill.

Nja, undrar om skälet inte mer är att fullfölja ett skivkontrakt på
ett bekvämt sätt? Men visst, plattan kan ju vara bra ändå... :mrgreen:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-31 18:50

Låter intressant. Är ljudet någorlunda välbehållet/okomprimerat?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-01 21:46

Har bara lyssnat på cd´n i form av nertankade 196 kB mp3´or men det låter då som en ganska trevlig skiva.

Det kan mycket väl vara så att cd´n är en enkel väg att uppfylla ett skivkontrakt, men det kan lika gärna vara en skiva som följer trenden idag. Anna Ternheims bonus-cd, Heather Nova´s nya inriktning med The Storm, Songs Ohia´s bonus-cd (som medföljde deras senaste vinyl-släpp!), Ane Bruns senaste CD - alla är de exempel på en mer avskalad produktion.

/ B

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-08-04 08:48

Skivan är någorlunga okomprimerad, ja. Jag är dock inte av skolan att all komprimering är av ondo, så kanske är ni av annan åsikt.

Sen är det nog fel att kalla den avskalad, tycker jag. Ingen klassisk unplugged-skiva. Det är en hel del pålägg, men inte heller det är något hemskt, enligt mig. Akustiska live-inspelningar har sin otvivelaktiga charm, studioinspelningar en annan...

Framförallt är jag nog fascinerad av en 10 år äldre Alanis som lyckas blåsa nytt liv i sina låtar på ett inspirerande och smakfullt sätt.

Återgå till Skivrekommendationer