anoden skrev:...
Högtalarna förmedlar en spelglädje och en direkthet/närvarokänsla som i mina öron är alldeles formidabel trots den bitvis skrälliga diskanten.
( Jo, Grafpro, jag förstår vad du menar)
...
Ni därute som har ideer eller erfarenheter om hur jag ska kunna integrera
8542:ans (som jag tycker nu) öppna mellanregister och välintegrerade basåtergivning med en lite mer raffinerad diskantåtergivning, blygs inte utan kom med synpunkter, just nu känns inte LE2 som något alternativ.
Frågan om filter och dess komplexitet hänger fortfarande i luften, det kanske inte finns något svar eller också är frågan utan betydelse.
Roland
Jag håller med dig om att de inbjuder till att lyssna på musiken utan att fästa uppmärksamhet på (mindre) ev störande detaljer - trovärdigheten är stor!

Att tillämpa diskant och filter från en senare version låter sig nog inte göras så där rätt upp och ner. Delningen har också sänkts successivt för var version så det kanske fordras lite handpåläggning för att det ska fungera...
Jag är själv lite skeptisk till komplexa filter och tycker ofta att något går förlorat om man krånglar till det för mycket (även om det mäter bra). Det finns ju de som förespråkar maximal enkelhet men det ställer ju betydligt större krav på elementen. Upplever att 8542 klarar av enklare filter betydligt bättre en senare versioner. 51-an mår bra av större dämppanel - vingen är inte så stor som den skulle behöva vara. Det minskar "grusigheten" en del... Annars har jag velat sänka delningen för diskanten en aning för att få fram lystern i kvinnors röster och placera dem något lägre än vad som rekommenderas för att få lite mer "kropp" i återgivningen.