Moderator: Redaktörer
prolinn skrev:Förresten kan jag förstå att få rumskvaliteskramare gör dylika reflektioner. Vad jag förstår så har de flesta som inbillar sig att rummet är det som avgör hur en anläggning låter också (eller möjligen följdaktligen) relativt medioker elektronik och att lyssna på det som hörs utanför rummet ter sig då oftast som relativt meningslöst (helt enkelt p.g.a. att en sådan anläggning inte är bra nog). Sitter man i "sweet spot" har anläggningen i varje fall något man gillar, utanför "sweet spot" faller allt...
En bra anläggning , väl installerad låter bra överallt i rummet, även utanför (det vill säga det som ev. slipper ur rummet).
prolinn skrev:IngOehman skrev:Den vanligaste frågan jag får när jag demonsterar Tune Method är denna:
Är det inte lättare att följa melodin på en anläggning som återger mindre information? Med andra ord; presterar anläggningar med lägre detaljeringsgrad bättre när man jämför med Tune Method?
Svaret är nej. Man kan lätt visa att om man minskar mängden information blir melodin svårare, inte lättare, att följa.Många finner det allra lättast att använda Tune Method då de står utanför rummet där musiken spelas. Detta kan tyckas märkligt, men i ett angränsande rum blir man mindre distraherad av detaljer och fokus flyttas därför till musikens grundläggande parametrar.
![]()
Helt makalöst.
Vh, iö
Vad är det som är makalöst? Att du ägnat bortåt 40 år åt hifi och missat att notera detta?
Vi har alla mycket att lära, inte minst de som tror sig kunna mycket.
Richard skrev:Denon AVR 1507 var likvärdig på samtliga parameterar- t.om.
Richard skrev:Denon AVR 1507 var överlägsen på samtliga parameterar- t.om.
Richard skrev:Nattlorden skrev:Prolinn - läs om citaten och se om du måhända kan hitta någon inkonsekvens dem emellan.
Vaddå- det där förstår jag inget av ?
Richard skrev:prolinn skrev:Förresten kan jag förstå att få rumskvaliteskramare gör dylika reflektioner. Vad jag förstår så har de flesta som inbillar sig att rummet är det som avgör hur en anläggning låter också (eller möjligen följdaktligen) relativt medioker elektronik och att lyssna på det som hörs utanför rummet ter sig då oftast som relativt meningslöst (helt enkelt p.g.a. att en sådan anläggning inte är bra nog). Sitter man i "sweet spot" har anläggningen i varje fall något man gillar, utanför "sweet spot" faller allt...
En bra anläggning , väl installerad låter bra överallt i rummet, även utanför (det vill säga det som ev. slipper ur rummet).
Jo, precis. Det där med rummers viktighet har NOLL betydelse för hur lätt melodierna uppfattas i en stereoanläggning.
Däremot påverkas klang och perspektiv med rumsåtgärder, men det är helt oviktigt för musikalisk förkovran från en skiva.
Richard skrev:prolinn skrev:IngOehman skrev:Den vanligaste frågan jag får när jag demonsterar Tune Method är denna:
Är det inte lättare att följa melodin på en anläggning som återger mindre information? Med andra ord; presterar anläggningar med lägre detaljeringsgrad bättre när man jämför med Tune Method?
Svaret är nej. Man kan lätt visa att om man minskar mängden information blir melodin svårare, inte lättare, att följa.Många finner det allra lättast att använda Tune Method då de står utanför rummet där musiken spelas. Detta kan tyckas märkligt, men i ett angränsande rum blir man mindre distraherad av detaljer och fokus flyttas därför till musikens grundläggande parametrar.
![]()
Helt makalöst.
Vh, iö
Vad är det som är makalöst? Att du ägnat bortåt 40 år åt hifi och missat att notera detta?
Prolinn, det är lätt att gå vilse och börja lyssna till ljud istället för musik.
Resultatet blir att man blir en " hifinisse" som vill ha ljudupplevelser och inte musikupplevelser.
Så var inte så hård mot de som vill fortsätta att lyssna till " ljud." De gör som de vill- vi gör som vi vill.
prolinn skrev:IngOehman skrev:Den vanligaste frågan jag får när jag demonsterar Tune Method är denna:
![]()
Helt makalöst.
Vh, iö
Komorok skrev:Richard skrev:Denon AVR 1507 var likvärdig på samtliga parameterar- t.om.
Så står det nu i förstainlägget. Alldeles nyss stod det:Richard skrev:Denon AVR 1507 var överlägsen på samtliga parameterar- t.om.
Varför ändrar du om så väsentliga saker i dina gamla inlägg?
För mig har du tappat all trovärdighet och du verkar anstränga dig hårt för att det ska förbli så.
Jättetrist.
![]()
Helt makalöst.
Vh, iö
Richard skrev:Det där med rummers viktighet har NOLL betydelse för hur lätt melodierna uppfattas i en stereoanläggning.
IngOehman skrev:Ni till och med tror att man behöver lära sig metoder för att kunna lyssna
på rätt sätt...
IngOehman skrev:Slappna av och njut av musiken istället vettja!
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Ni till och med tror att man behöver lära sig metoder för att kunna lyssna
på rätt sätt...
Nu har även du missförstått det hela. Tune Dem är endast en utvärderingsmetod när man jämför apparater eller vid installation av en anläggning, den används inte när man lyssnar på musik.
Komorok skrev:Richard skrev:Denon AVR 1507 var likvärdig på samtliga parameterar- t.om.
Så står det nu i förstainlägget. Alldeles nyss stod det:Richard skrev:Denon AVR 1507 var överlägsen på samtliga parameterar- t.om.
Varför ändrar du om så väsentliga saker i dina gamla inlägg?
För mig har du tappat all trovärdighet och du verkar anstränga dig hårt för att det ska förbli så.
Jättetrist.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster