Moderator: Redaktörer
emil_fh skrev:Finns flexibla adaptrar att fästa mellan borr och maskin som följande:
http://www.metabo.se/Tillbehoerskatalog ... 9d4.0.html
Adhoc skrev:Är det bara ett enda Ø20 mm-hål skulle jag köpa en simpel och billig vinkelchuck plus ett Ø 20 mm kvistborr. Kvistborret har vanligen Ø 10 mm skaft och funkar då i vinkelchucken. Båda finns på tex Biltema och lär kosta ca 100:ingen tillsammans. (Kvistborr är ganska korta, ca 100 mm så du kanske får borra gipsskivor från 2 olika rum om det är ett VP-rör du ska dra igenom hålet.)
det sitter reglar på båda sidor i hörnorna det gäller. Den ena är i stål.Fjonkalicious skrev:Har du tur så är där ingen regel i hörnan och då hade jag skrapat upp ett hål med en kniv.
n3mmr skrev:det sitter reglar på båda sidor i hörnorna det gäller. Den ena är i stål.Fjonkalicious skrev:Har du tur så är där ingen regel i hörnan och då hade jag skrapat upp ett hål med en kniv.
Fjonkalicious skrev:n3mmr skrev:det sitter reglar på båda sidor i hörnorna det gäller. Den ena är i stål.Fjonkalicious skrev:Har du tur så är där ingen regel i hörnan och då hade jag skrapat upp ett hål med en kniv.
Kanske kan låna/hyra en fein eller Bosch multimaster och köra upp ett fyrkantigt hål?
Ragnwald skrev:Man ska inte underskatta tummen och pekfingret.
n3mmr skrev:Ragnwald skrev:Man ska inte underskatta tummen och pekfingret.
Du menar deras förmåga att bistå vid
>>>>>>>>uppskattning<<<<<<<<<<<
av olika mått?
Ragnwald skrev:n3mmr skrev:Ragnwald skrev:Man ska inte underskatta tummen och pekfingret.
Du menar deras förmåga att bistå vid
>>>>>>>>uppskattning<<<<<<<<<<<
av olika mått?
Nope.
Du rullar borren mellan tumme och pekfinger. Tar lite tid, men det fungerar.
Conny skrev:Festool har ju en chuck som driver excentrisk och väldigt nära kanten. (Den i mitten)
http://www.ernstp.se/userFiles/myWebshop/festool_skruvdragare_t.jpg
Ev lite dyrt att köpa för att borra ett hål men man kan kanske hyra?
Conny
n3mmr skrev:Adhoc skrev:Är det bara ett enda Ø20 mm-hål skulle jag köpa en simpel och billig vinkelchuck plus ett Ø 20 mm kvistborr. Kvistborret har vanligen Ø 10 mm skaft och funkar då i vinkelchucken. Båda finns på tex Biltema och lär kosta ca 100:ingen tillsammans. (Kvistborr är ganska korta, ca 100 mm så du kanske får borra gipsskivor från 2 olika rum om det är ett VP-rör du ska dra igenom hålet.)
Vinkeltillsats heter verktyget, kostar 139, utan borr.
Hålcentrum hamnar minst 20 mm från vägg/tak, så minsta hål dikt an blir 40 mm eller mer.
n3mmr skrev:Jag vill borra hål genom en gipsvägg så nära som möjligt till hörnet där tak och två väggar möts.
Helst vill jag att hålet ska gå igenom den ena väggen, och tangera, obs alltså INGA marginaler alls, tak och den andra väggen.
Hålet ska helst vara ca 20mm dia.
Finns det borrar som sitter förmonterade på böjliga skaft?
phon skrev:n3mmr skrev:Jag vill borra hål genom en gipsvägg så nära som möjligt till hörnet där tak och två väggar möts.
Helst vill jag att hålet ska gå igenom den ena väggen, och tangera, obs alltså INGA marginaler alls, tak och den andra väggen.
Hålet ska helst vara ca 20mm dia.
Finns det borrar som sitter förmonterade på böjliga skaft?
Jag använder vanliga installationsborr, men sätter dom på ett eller fler förlängningsskaft. Om hela borren inkl skaft är en meter så blir vinkeln inte stor, en liten borrmaskin bygger inte så många cm. Det sladdrar inte runt heller som vinkelväxlar eller böjliga saker kan göra.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], lemmts och 20 gäster