Vi kämpar mot volymhysterin. Bara.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är idén god?

Ja
47
90%
Nej
5
10%

Antal röster : 52

Användarvisningsbild
E

Vi kämpar mot volymhysterin. Bara.

Inläggav E » 2005-08-04 09:20

Bästa Faktiskt.se-medlemmar!

Borde man inte starta en liten organisation... ett litet nätverk. :idea:

Och tillsammans kämpa för en enda sak:
:arrow: Ett slut på volymhysterin bland dagens fonogram-, radio- och
konsertljudmakare.
(Fast det blir kanske för mycket; fonogramljudet kan ju lätt räcka och konsertljudet är en
fråga av lite annorlunda art.)

Vad tycker ni? Ungefär så som nätverket Skrivihop gjorde alltså.

VI KÄMPAR MOT VOLYMHYSTERIN. BARA.
(För att illustrera hur illa det blir när alla försöker att överrösta varandra.)

Är det inte en fråga värd att kämpa för? Ett slut på volymhysterin
skulle på egen hand resultera i ett kraftigt förbättrat fonogramljud,
inte sant?

LjudTekniska Sällskapet har ju ett flertal frågor på sitt bord, av mer
generell art. Kanske skulle man nå större effekt med ett nätverk
exklusivt för denna fråga, ett enfrågenätverk...

...men - Vad skulle det i så fall heta?

Mvh E*

PS.
Även mastringstekniker är givetvis potentiella medlemmar i
nätverket. De är ju också trötta på att behöva jobba för ett så
starkt, fett, stort och maffigt ljud som möjligt, nästan jämt och
ständigt, med påföljden att det omöjligt kan bli så bra ljud som de
faktiskt skulle vilja.
  Det svåra blir att "få med" de skivbolag, producenter och artister
som tror att de måste SKRIKA så ini norden för att få något sålt.
  Men om bara en lite större del av det svenska folket
uppmärksammar problemet och trycker på, så kanske...
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-08-04 09:51

Jag röstade ja. Men om vi vill bli tagna på allvar och inte avfärdade som extremister måste vi sluta använda ordet fonogram. Möjligtvis tekniskt korrekt term, men klart världsfrånvänd och provocerande för kampanjens målgrupp. Ungarna skrattar ju, för att parafrasera en gammal reklamfilm.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-08-04 10:34

Ja.
Men ambitionen kanske borde vara att göra det globalt, det är ju
trots allt en ganska liten del av all musik som produceras och mastras
här i Sverige.
Är tanken att göra en site där problemet belyses och att ha någon
slags namnlista där?

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-08-04 10:44

Strålande idé é!
www.lyssna.nu kanske är ledigt?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-04 11:09

Amerikanska http://www.loudnessrace.com/ verkar inte uppdateras längre, men på olika forum där de som arbetar i branchen håller till debatteras det flitigt.

En intressant artikel av Bob Katz (mastringstekniker): How To Make Better Recordings in the 21st Century

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-04 13:20

Alltid trevligt att se att Bob Katz föregår med gott exempel bland mastringsteknikerna. :P Det är ju rätt vanligt annars att man hör mastringstekniker försvara vansinnet...

Tyvärr har jag hört en hel den phonogram mastrade av Bob Katz som lämnat väldigt mycket övrigt att önska ljudkvalitetsmässigt. Men det kan förstås vara mastringar gjorda under protest. Arbeten som han gjort för att någon begärt att han skall göra dem.

Hans inlägg i artikeln är ju hur som helst utmärkt (svårt för mig att tycka något annat, som har hävdat ungefär samma sak i många år). Musikindustrin har verkligen mycket att lära av filmindustrin.

Men, en allmän synpunkt mot denna tråds ämne är att det är viktigare att argumentera för dynamik och headroom (=mot kompression och maximal utstyrning), än att argumentera mot "ljudtryck".

Ljudtrycket är ju något man (i hemmasammanhang) väljer själv, med hjälp av volymkontrollen.

Dessutom är ljudtryck något som kan vara väldigt trevligt, och ljudkvaliteten och signalen passar (spektralt) för det.

Så, jag tycket att ett upprop i denna riktning bör ta fasta på att arbeta mot vansinneskompression, och mot missutnyttjande av inspelningsmedierna. Alltså i för en standard som föreslår ett rejält headroom över medelnivån, således att transientdynamik GÅR att få in på inspelningarna, om man så önskar.

Mitt gamla förslag är att lägga medelnivån minst 18 dB under klippnivå. Men det är förstås ingen helig nivå. Säger någon 20 dB, eller till och med 24, så är jag inte negativt inställd. :wink: Det är ju jämnare siffror. Dessutom är ju en massa högupplösningsformat på väg, så att ta 2 - 6 dB till när formaten (teoretiskt) har plats för 48 dB mer än CD, känns rimligt.

Att fastställa att 0 dB skall betyda t ex 83 dB (på lyssningsplats) och därtill föreskriva ett headroom däröver har sina poänger, men även en brist: Det medger inte produktioner av material med högre peaknivå än 103 dB vid lyssningsplats.

Fast ingenting hindrar förstås att man lägger till 10 dB "på eget bevåg" när det behövs för någon högdynamisk produktion, och sen skriver på fonogrammet "detta fonogram skall avspelas på en nivå om +10 dB" (0 dB skall alltså vara 93 dB). Således kan man plötsligt nå 113 dB på lyssningsplats. :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag röstade ja.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-04 18:22

Belker skrev:Jag röstade ja. Men om vi vill bli tagna på allvar och inte avfärdade som extremister måste vi sluta använda ordet fonogram. Möjligtvis tekniskt korrekt term, men klart världsfrånvänd och provocerande för kampanjens målgrupp. Ungarna skrattar ju, för att parafrasera en gammal reklamfilm.

Fonogram är ju ett utmärkt samlingsbergepp. Noterade för övrigt att Björn från Cutting Room använde begreppet "fonogram" frekvent under paneldebatten. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-08-04 18:47

Jo, jag sa ju att det möjligtvis är en tekniskt korrekt term, så det är säkert ett utmärkt samlingsbegrepp för kärnan av intressenter. Vill bara varna för att dylika ord kan stå i vägen för sakfrågan när man vill bilda opinion hos en större grupp än redan invigda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-04 21:42

Dumheter. 8)

Fonogram är den mängd i vilket till exempel en CD, eller en DVD-A eller en LP allihopa igår. På samma sätt som motorcyklar, bilar och lastbilar allihopa är fordon.

Din invändning är helt absurd, tycker jag.

Fonogram är ett helt accepterat begrepp inom branschen (inspelnings-), och det är nog primärt där som en eventuellt kreativ (förändringsdrivande) debatt kommer att föras. Att resa invändningar med dina argument är rent larv, och dessutom larv som verkligen står i vägen för sakfrågan! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-05 02:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-08-04 21:57

IngOehman skrev:Fonogram är ett helt accepterat begrepp i branschen.

Tror inte fonogram är så utbrett balnd medelkonsumenten. Branschen kommer nog inte att ge oss bättre inspelade fonogram men konsumenterna kan få aktörerna att ändra på kvaliten.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-04 22:23

IngOehman skrev:
Fonogram är ett helt accepterat begrepp i branschen. Att resa invändningar med dina argument är rent larv, och dessutom larv som verkligen står i vägen för sakfrågan!

jag håller med Belker, den genomsnittlige konsumenten skulle skratta ihjäl sig åt en kampanj som använde ordet fonogram.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-04 22:36

Håller med Belker och Style. Larvigt, visst, men icke desto mindre sant.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 02:14

Man kan ju tycka vad som helst, men vad menar ni egentligen?

Jag kanske tycker att broskfisk är ett väldigt skrattretande ord, men när man pratar om broskfiskar är det ändå lämpligt att kalla dem det.

Någon annan kanske tycker att ordet ottomotor är skrattratande, men icke desto mindre heter alla ottomotorer just detta.

En tredje person kanske tycker att antibiotika är väldigt lustigt, men när man pratar om antibiotika använder man ändå just det ordet.

Vad är det som är roligt mer ordet fonogram? (ljudavtryck)

Är audiogram också roligt? (hörselavtryck)

När ni ritar diagram, vad kallar ni dem då, så att det inte skall bli för roligt?

Vh, iö

- - - - -

PS. Vad har gemene man med denna debatt att göra? Tror ni att Svensson kommer att engagera sig i ljudkvaliteten på våra fonogram?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-05 02:33

IÖ skrev:Tror ni att Svensson kommer att engagera sig i ljudkvaliteten på våra fonogram?

Nej och det är väl just det som är problemet. Så länge Svensson inte gör det är det nog svårt att få någon förändring till stånd. Jag uppfattade också E:s inledande inlägg på det sättet, d.v.s. Svensson är målgruppen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 02:52

Berätta gärna om något fall där konsumenten direkt varit inblandad i någon debatt som har man ljudkvalitet att göra.

Eller när Svensson överhuvudtaget haft en åsikt i frågan.

Svensson bryr sig inte! Därför behöver branschen bara lära sig vilka de skall bry sig om att ta redan på, vad de tycker. I själva verket räcker det med att branschen lär sig att Svensson inte bryr sig, och sluta hänvisa till vad de tror att att Svensson vill. När de väl gjort det är det bara att de gör som vi, som bryr oss, vill! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-08-05 08:56

Som jag uppfattade E, så vill han starta en bredare skrivihop.nu-liknande organisation eller nätverk. Dvs mer "Svensson" än det som bl.a. LTS redan gör. Det var i alla fall det förslag jag röstade Ja till, eftersom jag redan står bakom LTS arbete i frågan. Hade jag uppfattat förslaget som bjud-in-branchen-till-paneldebatt hade jag svarat Nej, för det görs redan.

IÖ:
Berätta gärna om något fall där konsumenten direkt varit inblandad i någon debatt som har man ljudkvalitet att göra.

Har sådana försök gjorts och i så fall när och kring vad? Om inte, kan det inte vara värt ett försök?

Svensson bryr sig inte! Därför behöver branschen bara lära sig vilka de skall bry sig om att ta redan på, vad de tycker. I själva verket räcker det med att branschen lär sig att Svensson inte bryr sig, och sluta hänvisa till vad de tror att att Svensson vill. När de väl gjort det är det bara att de gör som vi, som bryr oss, vill!
:wink:

Hur sned är den blinkningen egentligen? Om du inte bara skämtar/önsketänker är det ju fantastiskt! Och hur lär vi i så fall branschen att det är oss de ska lyssna på? Det känns tyvärr inte som om Björn Engman och hans uppdragsgivare kommer att lyssna på våra önskemål efter den senaste paneldebatten (finns på LTS hemsida). Eller menar du att vi ska påverka när (om) det är dags att standardisera inpelningsprocessen á lá film?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-05 13:32

vill man ha en förändring till stånd är det svensson som måste påverkas. Varför skulle skivindustrin lägga med en massa arbete för att tillgodose kraven från en ytterst liten minoritet?

om den breda massan däremot tryckte på skulle förändring komma snart

angående fonogram så låter det helt enkelt löjligt. Lite grann som språket i en söderbuskis från 40-talet. Man tar det inte på allvar.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-08-05 14:02

Faktiskt hostar gärna en liten website om någon registrerar en domän och gör en sida.

Mer dynamik till alla! :D
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Jimmy

Inläggav Jimmy » 2005-08-05 22:31

Fonogram låter inte riktigt klokt och folk kommer att hänga upp sig på det ordet - än värre, folk gör redan det!

Läs den här tråden om ni inte tror mig.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-08-06 00:49

vill man ha en förändring till stånd är det svensson som måste påverkas. Varför skulle skivindustrin lägga med en massa arbete för att tillgodose kraven från en ytterst liten minoritet?

Det som är sjukt är ju att förr (ca 10-15 år sedan) lät de flesta skivor i genomsnitt klart bättre än dagens överstyrda, distorterande och sönderkomprimerade musikutgivningar.
Den förändring som succesivt skett har dessutom få "svensson-lyssnare" uppmärksammat. Därmed borde en återgång till svunna tiders lägre medelnivåer och mer realistiska dynamik vara rimlig eftersom de flesta konsumenter inte brukar ha några invändningar vad avser den ljudtekniska kvaliteten på den inspelade musiken.

Som det stod på något skivfodral som någon klippte in här för en tid sedan i någon tråd. Det stod något i stil med: " på grund av inspelningens omfång är nivån något lägre än normalt. Kompensera detta genom att vrida upp volymen".

Klockrent, detta skulle väl ingen "svensson" motsätta sig, samtidigt skulle vi som uppskattar högklassig musikåtergivning kunna få njuta mer av musikens dynamik! :D

Sen kan kommersiella radiostationer komprimera sönder skiten bäst dom vill men där har vi som lyssnare åtminstone friheten och möjligheten att slippa lyssna på ljudgröten.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-06 00:59

hifirocker skrev:Som det stod på något skivfodral som någon klippte in här för en tid sedan i någon tråd. Det stod något i stil med: " på grund av inspelningens omfång är nivån något lägre än normalt. Kompensera detta genom att vrida upp volymen".

Bild: http://mordvap.net/filer/sthlm_norra_loudness_race.jpg

:P
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-08-06 01:07

Precis, just den! 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 02:39

Jimmy skrev:Fonogram låter inte riktigt klokt och folk kommer att hänga upp sig på det ordet - än värre, folk gör redan det!

Repris:

Jag kanske tycker att broskfisk är ett väldigt skrattretande ord, men när man pratar om broskfiskar är det ändå lämpligt att kalla dem det.

Någon annan kanske tycker att ordet ottomotor är skrattratande, men icke desto mindre heter alla ottomotorer just detta.

En tredje person kanske tycker att antibiotika är väldigt lustigt att höra, men när man pratar om antibiotika använder man ändå just det ordet. Pratar man om penicillin kanske man säger det istället, men det är ju bara en sorts antibiotika.

När ni ritar diagram, vad kallar ni dem då, så att det inte skall bli för roligt?

Vh, iö

- - - - -

PS. Om du nu inte tycker att fonogram är ett lämpligt ord, vad föreslår du istället? Finn det ens något synonym? Jag vet så där på rak arm ingen, utan möjligen "inspelning". Fast det är ingen vidare synonym eftersom ett fonogram kan innehålla flera olika inspelningar.

PPS. Är fordon ett skrattretande ord?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-06 04:59

Håller lite med Belker och Style i den här frågan om ordvalet, hur korrekt det än månde vara med ordet "fonogram".

Öhman; om man vill nå ut med budskapet bör det ju mottagaranpassas för att få genomslag. Jag har inget emot ordet fonogram, men det låter lite som stenkaka, dvs gammal hatt. Vill man överhuvudtaget få med folk (med folk avses härmed "Svensson") bör man ha en term som gemene man kan ta till sig. Annars blir det lätt lite kryptiskt.

Vill man inte ha genomslag hos gemene man så kan man köra på med sin bergfasta uppfattning om semantiken men som med mycket annat så vinner man på att mottagaranpassa sitt budskap så att fler kan ta till sig det. Vissa allmänna ord går ju över till att innefatta även annat som inte har med originalbetydelsen att göra och därmed lakar ur betydelsen.

Ett sätt för oss som uppskattar välljudande fonogram att gjuta olja på vågorna är ju att göra problemet synligt (hörbart) för fler och fler.
Ju fler som vet, desto fler att utöva påtryckning.

Jag efterlyser således ett samlingsord som är lättare att ta till sig för "kidsen" och/eller gemene man - jag frågade min syster om vad hon trodde fonogram var; "lp-skiva?" (...).
Bara för att en term är korrekt gör den inte nödvändigtvis "rätt", tycker Belkers synpunkt är sund och återspeglar verkligheten - därmed inte sagt att verkligheten är som den borde vara.

Öhman; du som är så duktig på att förklara enkelt - kan du inte komma på ett enkelt substitut för "fonogram"?
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-06 05:02

...glömde rösta :oops: (röstade ja).

Dessutom tycker jag att Belkers inlägg var allt annat än absurt :wink: tvärtom var det ett bra inlägg som belyser en del av problematiken med det hela.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-06 05:07

Öhman: när du skriver att ett fonogram kan innehålla flera inspelningar, hur menar du då? Tolkar jag dig rätt när jag tror att du menar att den färdiga CD:n (i mitt exempel) med alla dess spår är att avses som ett fonogram och att varje spår är en inspelning i sig?

Då håller jag ju med dig i sak men jag tycker ändå "fonogram" låter som något man vevar fram ljud ur en strut via en nål.

:wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-06 05:50

Fonogram. Fonogram. Fonogram. Fonogram. Fonogram. Fonogram.

:lol: :lol: :lol: ?

Tänkte att alla skulle få skratta av sig lite, bara. Hihi.

Ordet står förresten i SAOL, vilket om inte annat tyder på att det är
hyggligt vanligt. Någon helt likvärdig synonym förklaras det inte
med heller, utan det förklaras med
ljudinspelning, t ex grammofonskiva
En riktigt bra förklaring dock.
(Red: pingvinlakrits, din syster gissade alltså delvis helt rätt!)

För övrigt:
Tack alla för glada tillrop och saklig kritik. Endast 3 av 33 har svarat
nej på frågan! Tyvärr har de inte berättat varför. :cry: Ni är faktiskt
hemskt vänliga om ni gör det! Är inte typen som tar illa upp, annat
än möjligen när människor håller inne med det man skulle vilja veta.
Det kan ju i och för sig vara så att några har råkat rösta fel också,
eller inte alls brytt sig och röstat nej för att de liksom bara ogillar E
som bokst... eller som skribent alltså...

Kommer kanske att skriva mera på själva ämnet när alla har
skrattat av sig färdigt.

Hihi.

Mvh E*

PS. Jo, kan förresten förtälja en mindre sak, trots att några
fortfarande skrattar: "skrivihop.nu" är ju ett särdeles fint
domännamnsval - kort, träffande, sakligt, roligt, samt inte ofint mot
några andra domännamnssökare (vars syfte det skulle kunna
passa bättre för). Kan ni komma på något lika bra för detta
nätverk?

PPS. Ing. Ö.: "fordon" får man inte använda om man ska nå ut till
kidsen serru - åtminstone inte utan att förtydliga att man menar
bilar, cyklar, sparkstöttingar och annat som sorteras in under
fordon. (Noterade att Ing. uteslutande gav exempel på
motorfordon.)

PPPS. Man kan se detta som ett lysande tillfälle att ge fler tillgång
till det utmärkta samlingsordet fonogram, eller att synnerligen
enkelt tilldraga sig nyttig uppmärksamhet. De som väljer att
löjligförklara oss får väl göra så. Vi är tuffa och modiga!

PPPPS. Tror faktiskt att "Svensson" (ogillar valet av uttryck - kan vi
säga musikälskarna?) bryr sig om ljudkvalitet, och ännu mer när de
får fakta på bordet.

PPPPPS. Ett nätverk av människor - troligen musikälskare - som
jobbar för en sak, är det alltså fråga om här, med en plats på
webben för människorna att samlas kring och att hämta
information ifrån - en webbplats, eller (webb)sajt, om man så vill.

PPPPPPS. Ordet målgrupp har flera nämnt - är det skivbolag,
producenter, artister och andra "skyldiga" i branschen samt
musikälskarna (alltså de med medvetet eller omedvetet intresse av
att bevara och vårda musiken; de som primärt använder musiken
som diskningsunderlättare är ju relativt ointressanta) som ni
menar då? I så fall är det en bra målgrupp.

PPPPPPPS. Det är nog ofta bra att börja "lokalt", och att knyta
långvägare kontakter senare. Att prata svenska med svenskar är
en god början. Ambitionen är givetvis att samtliga fonogram, även
de utomlands ifrån skall bli njutbarare, men tanken var faktiskt att
samla de svensktalande till att börja med.

PPPPPPPPS. Usch, nu blev det väldigt mycket längre än som var
tänkt. Ber om uschäkt för detta! :oops:
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-06 06:15

E:

Eh, insåg efter jag skrivit (och innan frukost) att givetvis hade syster delvis, och helt, rätt.

Problemet ligger i att namnet fonogram inte upplevs som det samlingsord det är - utan mer som ett ord för att benämna en specifik produkt. Det låter lite för likt Grammofon helt enkelt, även om grammofonskiva egentligen skulle kunna stå för en Cd med...

Lite som i den andra tråden om framtidsvisioner så tror iallafall jag lite försiktigt optimistiskt att det framöver fortfarande kommer att göras högklassiga inspelningar. Inom film tycker jag att ljudet blivit markant bättre och vissa filmer är ett rent (...) nöje att även LYSSNA till.

Vad gäller musik så är det blandade känslor - det känns som det produceras mycket mer undermåligt på den fronten. Det är lite trist att höra en modern, risig, inspelning med en bra artist när tekniken idag möjliggör en fantastisk återgivning. Dock tror och hoppas jag att den tekniken verkligen används i många fall och att kraven på bra fonogram kanske till och med ÖKAR tack vare att fler och fler pytsar in pengar i högpresterande ljudsystem (därmed INTE sagt att dyrt nödvändigtvis är bra) eller att kraven blir högre i och med att tekniken går framåt. (för det gör den väl..?)

Dock kanske det blir svårt att övertyga mp3-generationen som nu mestadels lyssnar på kraftigt komprimerad, nerladdad musik.
Man vet ju ofta inte vad man saknar innan man hört bättre.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Jimmy

Inläggav Jimmy » 2005-08-06 07:16

IngOehman skrev:
Jimmy skrev:Fonogram låter inte riktigt klokt och folk kommer att hänga upp sig på det ordet - än värre, folk gör redan det!

Repris:

En tredje person kanske tycker att antibiotika är väldigt lustigt att höra, men när man pratar om antibiotika använder man ändå just det ordet. Pratar man om penicillin kanske man säger det istället, men det är ju bara en sorts antibiotika.

Vh, iö

- - - - -

PS. Om du nu inte tycker att fonogram är ett lämpligt ord, vad föreslår du istället? Finn det ens något synonym? Jag vet så där på rak arm ingen, utan möjligen "inspelning". Fast det är ingen vidare synonym eftersom ett fonogram kan innehålla flera olika inspelningar.

PPS. Är fordon ett skrattretande ord?

Jag menar att ordet inte är vida förstått av majoriteten, och då är det inte klokt att använda det i en kampanj.

Jag förstår inte hur du menar med att fonogram kan innehålla flera olika inspelningar och att "inspelning" inte är bra synonym iom det. Är det enbart en mängdfråga går det ju bra att skriva "inspelningar".
Vad skiljer fonogram och inspelningar åt?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-08-06 10:13

Oj,oj,oj...

Knäckfrågan vi bör fokusera på är väl denna till att börja med:

E skrev:PPPPPPS. Ordet målgrupp har flera nämnt - är det skivbolag,
producenter, artister och andra "skyldiga" i branschen samt
musikälskarna (alltså de med medvetet eller omedvetet intresse av
att bevara och vårda musiken; de som primärt använder musiken
som diskningsunderlättare är ju relativt ointressanta) som ni
menar då? I så fall är det en bra målgrupp.

Upprepar mig och Öhman:

IÖ:
Svensson bryr sig inte! Därför behöver branschen bara lära sig vilka de skall bry sig om att ta redan på, vad de tycker. I själva verket räcker det med att branschen lär sig att Svensson inte bryr sig, och sluta hänvisa till vad de tror att att Svensson vill. När de väl gjort det är det bara att de gör som vi, som bryr oss, vill! :wink:

Belker:
Hur sned är den blinkningen egentligen? Om du inte bara skämtar/önsketänker är det ju fantastiskt! Och hur lär vi i så fall branschen att det är oss de ska lyssna på? Det känns tyvärr inte som om Björn Engman och hans uppdragsgivare kommer att lyssna på våra önskemål efter den senaste paneldebatten (finns på LTS hemsida). Eller menar du att vi ska påverka när (om) det är dags att standardisera inpelningsprocessen á lá film?

Äh, nu går jag till TPB och tankar lite nya fonogram till min hårddisk :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi