RogerGustavsson skrev:Goldfinger skrev:paa skrev:Vad jag förstår så har gamla brassinstrument inget värde, det är nytt som gäller för saxofoner och trumpeter.
Fast det där undrar jag, som tex saxar, där använder ju en del artister instrument från typ 50,60 tal just för ljudets skull.
En förändring i materialet kan väl vara både på gott och ont beroende på hur artisten själv vill att det skall låta.
Fast det är mycket jobb med klaffar och liknande. Ibland får det till och med byggas om. Visserligen går det precis som med t.ex. fioler plocka isär allt och återmontera. Sonens ena sax gick i golvet vid ett tillfälle. Blev en ganska kostsam reparation... För de som spelar för brödfödan ingår väl en viss service med jämna mellanrum oavsett instrument?
Ja, proffsmusiker har ju i regel inget billigt de spelar på och säkerligen valt det med omsorg, därför repas det nog hellre än köps nytt, det kanske inte ens
finns att köpa nytt för den delen.
Vad har sonen för sax föressten?
Jag har haft en Yanagisawa altsax själv, den byttes för några år sedan mot en John Packer Tenor, inte lika känt märke men den känns fin i mekaniken den med, sen spelar jag inte mycket nu längre, men det skall finnas en stående när andan faller på, så har jag bestämt.