Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:En bronscymbal torde vara mer prisvärd en några timmars konsultation av t ex IÖ om man ser till resultat och kostnad?
Objektivisten skrev:En bronscymbal torde vara mer prisvärd en några timmars konsultation av t ex IÖ om man ser till resultat och kostnad?
hifikg skrev:Objektivisten skrev:En bronscymbal torde vara mer prisvärd en några timmars konsultation av t ex IÖ om man ser till resultat och kostnad?
Eventuellt är det bättre andrahandsvärde på metallen, men tror du verkligen att den förändrar ljudet i ett lyssningsrum? Jag e skeptisk.

Flint skrev:hifikg skrev:Objektivisten skrev:En bronscymbal torde vara mer prisvärd en några timmars konsultation av t ex IÖ om man ser till resultat och kostnad?
Eventuellt är det bättre andrahandsvärde på metallen, men tror du verkligen att den förändrar ljudet i ett lyssningsrum? Jag e skeptisk.
Cymbalen ändrar säkert lyssnarens stämning i någon riktning och det kanske räcker för att han ska uppfatta ljudet annorlunda. Allt är inte ljud som låter.
hifikg skrev:Flint skrev:hifikg skrev:Objektivisten skrev:En bronscymbal torde vara mer prisvärd en några timmars konsultation av t ex IÖ om man ser till resultat och kostnad?
Cymbalen ändrar säkert lyssnarens stämning i någon riktning och det kanske räcker för att han ska uppfatta ljudet annorlunda. Allt är inte ljud som låter.
Det föreställer jag mig att i ö kan göra också, ändra stämningen i rummet alltså.
Flint skrev:Är det där det som på fackspråk kallas akustikutdrivning?
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Är det där det som på fackspråk kallas akustikutdrivning?
Kronkan skrev:Det här är ju en tråd som man definitivt borde undvika. Receptet för en stökig tillställning är ju helt fullbordad.
phon skrev:Kronkan skrev:Det här är ju en tråd som man definitivt borde undvika. Receptet för en stökig tillställning är ju helt fullbordad.
Tänkte skriva att det fattas bananer i receptet, men jag hann inte ....
Flint skrev:En sån där cymbal kallas visst också bäcken men bäcken tycker jag har en helt annan klang.
Kronkan skrev:Flint skrev:En sån där cymbal kallas visst också bäcken men bäcken tycker jag har en helt annan klang.
Det måste ju bli så. En bäckenskål har alltid en skvalpkant. Skulle knappast gå att använda utan denna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4ckensk%C3%A5l
Flint skrev:Kronkan skrev:Flint skrev:En sån där cymbal kallas visst också bäcken men bäcken tycker jag har en helt annan klang.
Det måste ju bli så. En bäckenskål har alltid en skvalpkant. Skulle knappast gå att använda utan denna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4ckensk%C3%A5l
Det ska jag upplysa nästa trummis jag pratar med (om) och säga att han kan skita i cymbalerna.
darkg skrev:Verkan kanske mest är att betrakta som cymbalisk?
Ragnwald skrev:Det hör till god ton att låta bli.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], TommyW och 28 gäster