NAD 208 THX. Diverse funderingar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-27 22:37

Goldfinger skrev:
hifikg skrev:
Jag har hört AMP27 och NAD 208. I de kombinationer jag hört skulle jag välja 208:an varje dag i veckan. Fast det var ju ett olycksaligt rum, det där på Sweetspot. Och varför jämföra ett steg som kostar 8-10.000 normalt med ett för det femdubbla? Jag hoppas verkligen att 27:an (mfl dyra slutsteg) är värd skillnaden, men du ser hur mycket du får ladda på extra för att ens komma nära vad en gammal 208 kan ge.

hifikg, dina egna intryck är en sak, faktiska prestanda är inte sällan något annat.

Visst kan de mötas också, men du kan absolut inte ta det för givet på det sätt som texten antyder.

Jag har, till skillnad från någon annan som skrev tidigare, åtminstone hört båda. Det jag hörde gjorde mig inte sugen på att byta, även om jag är övertygad om att en 27:a skulle låta bättre hemma hos mig än det gjorde på Sweetspot. Vill Holographic ställa ett steg till förfogande ska jag utvärdera det både länge och omsorgsfullt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-27 23:04

Men det är ju larv att ens föra fram det som argument med två så unika förutsättningar som hemmiljö kontra uppenbart ospelbart rum på en mässa - med helt olika högtalare dessutom 8O

De slet ju som djur för att få det att ens gå att spela musik där, och vad jag hört av dem själva lyckades de väl knappt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-27 23:27

MagnusÖstberg skrev:Men det är ju larv att ens föra fram det som argument med två så unika förutsättningar som hemmiljö kontra uppenbart ospelbart rum på en mässa - med helt olika högtalare dessutom 8O

De slet ju som djur för att få det att ens gå att spela musik där, och vad jag hört av dem själva lyckades de väl knappt.

Javisst, jag säger ju att jag tror att det låter riktigt bra hemma hos mig. Jag är villig att utsätta mig för den i hemmiljö. Då skulle du få veta om jag tycker att den låter lika bra som min 208:a

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-27 23:36

hifikg skrev: Vill Holographic ställa ett steg till förfogande ska jag utvärdera det både länge och omsorgsfullt.

Det är ju bra, men för att säkerställa ett stegs absoluta kvaliteter är enbart lyssning av steget i en kedja ingen bra värdemätare, alltså metoden är ju bra för den enskilde individen, jag använder den själv och väljer det som jag upplever släpper igenom mest information, MEN det är fortfarande bara en upplevelse och det är inte säkert att den delas av alla som skulle bli utsatt för samma jämförelser, det är heller inte säkert att samma upplevelse skulle uppstå om man jämförde stegen i en annan applikation med helt andra förutsättningar.

Förstår du svårigheten med att säga att det ena steget är rakt av bättre än det andra?

I fallet lyssningsjämförelser är det bäst att prata i termer om upplevelse, då är man safe så att säga. :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-05-27 23:40

Oj, vilka känslor som upprörs här då!? Jag ber om ursäkt om mitt köp kan verka provocerande. :wink:

Jag har bara hört NAD208 vid ett tidigare tillfälle, hemma hos UnholyRishna, och jag förväntar mig inga direkta överaskningar. Mer headroom bara, helt enkelt.

Men man ska ha klart för sig att det är en 20 år gammal burk metall man köper. Är man det minsta rädd för att sticka lödkolven i den, så bör man nog hålla sig ifrån dem. Å andra sidan är 35kSEK ganska mycket pengar om AMP27 är alternativet.

Det står fortfarande ospelat. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha det till. Kanske driva baspallarna?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-27 23:41

Goldfinger skrev:
hifikg skrev: Vill Holographic ställa ett steg till förfogande ska jag utvärdera det både länge och omsorgsfullt.

Det är ju bra, men för att säkerställa ett stegs absoluta kvaliteter är enbart lyssning av steget i en kedja ingen bra värdemätare, alltså metoden är ju bra för den enskilde individen, jag använder den själv och väljer det som jag upplever släpper igenom mest information, MEN det är fortfarande bara en upplevelse och det är inte säkert att den delas av alla som skulle bli utsatt för samma jämförelser, det är heller inte säkert att samma upplevelse skulle uppstå om man jämförde stegen i en annan applikation med helt andra förutsättningar.

Förstår du svårigheten?

Så i fallet lyssningsjämförelser är det bäst att prata i termer om upplevelse, då är man safe så att säga. :)

Bättre att ha lyssnat än att aldrig ha hört det man talar om. Och alla tester är en upplevelse av en individ (eller fler individuella upplevelser om flera testar samtidigt). Kan man bestämma någots absoluta kvaliteter på något annat vis, om man ska hinna med det under en livstid? Finns det ett sätt att mäta hur ett slutsteg verkligen låter? Vilka är nyckeltalen?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-27 23:42

bomellberg skrev:Oj, vilka känslor som upprörs här då!? Jag ber om ursäkt om mitt köp kan verka provocerande. :wink:

Jag har bara hört NAD208 vid ett tidigare tillfälle, hemma hos UnholyRishna, och jag förväntar mig inga direkta överaskningar. Mer headroom bara, helt enkelt.

Men man ska ha klart för sig att det är en 20 år gammal burk metall man köper. Är man det minsta rädd för att sticka lödkolven i den, så bör man nog hålla sig ifrån dem. Å andra sidan är 35kSEK ganska mycket pengar om AMP27 är alternativet.

Det står fortfarande ospelat. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha det till. Kanske driva baspallarna?

Jag kommer aldrig att sticka en lödkolv i min 208:a.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-05-27 23:43

Kanske dags för L/T/S att göra ett opartiskt och 1000%-igt vetenskapligt blindtest för att utröna om 27:an är i närheten av det allsmäktiga 208:an.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-27 23:46

JanBanan skrev:Kanske dags för L/T/S att göra ett opartiskt och 1000%-igt vetenskapligt blindtest för att utröna om 27:an är i närheten av det allsmäktiga 208:an.

Eller om någon kan höra någon skillnad överhuvudtaget. Allt annat lika.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-28 00:21

hifikg skrev:
Bättre att ha lyssnat än att aldrig ha hört det man talar om. Och alla tester är en upplevelse av en individ (eller fler individuella upplevelser om flera testar samtidigt). Kan man bestämma någots absoluta kvaliteter på något annat vis, om man ska hinna med det under en livstid? Finns det ett sätt att mäta hur ett slutsteg verkligen låter? Vilka är nyckeltalen?

Olikheter i ljudpresentation är ju också olikheter på mätsidan, du får förtydliga dig ang "nyckeltalen".

Det jag vet är att somlig dist tom kan föredras jämfört med frånvaron av den, få ting är utan fallgropar och inte heller lyssningsutvärderingar är det, i vilken utsträckning man trillar i beror på graden av erfarenhet i flera avseenden, men så länge man är nöjd och glad är väl allt frid och fröjd tycker jag? :)

Men jag är förstås glad varje gång jag kan spåra en egenhet till något objektivt.

Det förenklar en hel del när man har koll på orsak/verkan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 00:38

Goldfinger skrev:
hifikg skrev:

Olikheter i ljudpresentation är ju också olikheter på mätsidan, du får förtydliga dig ang "nyckeltalen".

Det jag vet är att somlig dist tom kan föredras jämfört med frånvaron av den, få ting är utan fallgropar och inte heller lyssningsutvärderingar är det, i vilken utsträckning man trillar i beror på graden av erfarenhet i flera avseenden, men så länge man är nöjd och glad är väl allt frid och fröjd tycker jag? :)

Jag vet inga nyckeltal. Frågan är bara om det finns några sådana som kan mätas upp och entydigt innebära att ljudet är bättre om värdet är si jämfört med så. Kan tänka mig att distorsion kan vara ett sådant värde, men det brukar handla om mycket små skillnader, så frågan är om det är hörbara skillnader. När jag jämförde kassettdäck en gång i tiden (ni ungdomar får googla) så var t ex svaj ett värde som jag tyckte var viktigt att ha koll på, för det lät illa om det svajade för mycket.

Och visst, är man nöjd så är man nöjd. Frid och fröjd.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-28 02:12

bomellberg skrev:Oj, vilka känslor som upprörs här då!? Jag ber om ursäkt om mitt köp kan verka provocerande. :wink:

hmmm ja ena sidan verkar tycka att du skall bygga något slags altare för den och den andra sidan att den inte alls är så bra som som de själva säger (eller hur de nu menar) :lol:

Så nu har du närmast en kulturpolitiskt het potatis i din ägo? Gratulerar till kapet! :)

Vore kul att höra intrycken av det jämfört med Mellberg 1?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-28 07:43

Åter igen; sluta tjafsa om allt annat än bomellbergs fynd. Kan du inte skriva ngt uppmuntrande, positivt eller på ngt annat vis givande så LÅT BLI!

Ohörsamhet, dumhet och social inkompetens belönas med varningar och/eller semester.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 11:24

Vee-Eight skrev:Åter igen; sluta tjafsa om allt annat än bomellbergs fynd. Kan du inte skriva ngt uppmuntrande, positivt eller på ngt annat vis givande så LÅT BLI!

Ohörsamhet, dumhet och social inkompetens belönas med varningar och/eller semester.

Vilka inlägg i tråden ligger på (eller över) gränsen? Jag ser en intressant diskussion om hur man ska värdera ett gammalt slutsteg...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-28 12:36

hifikg skrev:
Vee-Eight skrev:Åter igen; sluta tjafsa om allt annat än bomellbergs fynd. Kan du inte skriva ngt uppmuntrande, positivt eller på ngt annat vis givande så LÅT BLI!

Vilka inlägg i tråden ligger på (eller över) gränsen? Jag ser en intressant diskussion om hur man ska värdera ett gammalt slutsteg...

Jag ser gång på gång en sk diskussion om hur 208 haussats av Faktiskt.se och LTS, hur snett folk kan tänka pga detta, sedan vissa tendenser att övergå i för och emot F/E-lyssning etc etc. Förra tillsägelsen gjorde inte att detta tjafs slutade, därav ytterligare ett med hot om semester. Kanske lite väl argt rutet, men att tro att de diskussionerna går åt h-e vore rätt naivt. Hellre ryta nu än att städa upp efteråt.

MÖ var föredömlig att ta den diskussionen i en annan tråd, så tipset är att fortsätta där. Inte här.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-05-28 12:40

PappaBas skrev:Vore kul att höra intrycken av det jämfört med Mellberg 1?

Vi har ju redan jämfört LYNX:en med 208:an, hemma hos Unholy. Där uppkom inga direkta skillnader, och jag hoppas att det inte gör det enbart pga adressen. ;-)
Senast redigerad av bomellberg 2012-05-28 13:55, redigerad totalt 1 gång.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-28 13:53

Vee-eight: Fast på sätt och vis diskuterar vi ju ändå Bomellbergs fynd, vi är bara lite oense om storleken på fyndet. :wink:

Dessutom hoppas jag uppriktigt att Bomellberg blir nöjd med densamma. :)

Nästa gång får du dock fynda något annat, kanske räcker det med en 218?.. :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-05-28 17:24

Panelguy skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är inte så svårt att hitta steg som låter bättre än NAD208

+1

Nattlorden skrev:Tester med mätinstrument då? Vi talar om två steg som är så ytterst nära perfektionen att "spela skjortan av" är ekvivalent med "tveksamt bättre".

Jag blir lika fascinerad varje gång jag ser den gamla 208.an målas upp som något av det bästa på marknaden. Märkligt att det bara sker här på faktiskt :wink:

Kan tyckas, men jag råkar ha skruvat en hel del med NAD208 pga. kvalitetsproblem och kan intyga att konstruktionen är mycket fin! Betydligt högre nivå än väldigt mycket annat på marknaden - inkl. amerikansk dyr-hifi!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 18:43

Ser det också som en diskussion om fyndets storlek, någon hävdade att det aktuella priset är det rätta priset, medan jag tycker att det är ett av de finaste fynd jag läst om på Faktiskt, möjligen slaget av ett par oförskämt billiga OA52:or för inte så längesen.

Än en gång grattis!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-28 19:24

bomellberg skrev:
PappaBas skrev:Vore kul att höra intrycken av det jämfört med Mellberg 1?

Vi har ju redan jämfört LYNX:en med 208:an, hemma hos Unholy. Där uppkom inga direkta skillnader, och jag hoppas att det inte gör det enbart pga adressen. ;-)

Nej, men det kanske vore intressant att prova över längre tid därhemma, innan du sätter det på permanent basdrift?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-05-28 22:27

Mellberg! Om du känner dig mobbad för att du köpt en NAD 208 så kan jag gärna köpa det av dig! Jag har aldrig lyssnat på det men är väldigt nyfiken på hur det skulle göra sig i min setup. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-05-28 22:33

bomellberg kanske upplever sig mobbad för att han har väldiga behov att bekräfta sina egna val av ingående komponenter i sin setup och tar kritik som en personlig förolämpning?

Han kanske yttermera har en brist i sin personliga inre referens och lyssnar för lite på musik irl?

:)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-05-28 22:51

Almen skrev:bomellberg kanske upplever sig mobbad för att han har väldiga behov att bekräfta sina egna val av ingående komponenter i sin setup och tar kritik som en personlig förolämpning?

Han kanske yttermera har en brist i sin personliga inre referens och lyssnar för lite på musik irl?

:)

Hehe! En av finesserna med mitt förslag till svar på MÖ:s fråga är att man själv kan filura på var man passar in. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-05-28 23:43

Ja, nu fattas väl bara ett par pi60 så kommer pojkarna med den roliga tröjan och ringer på.

Jag känner mig inte det minsta mobbad. Detta är ju det närmaste ett kommersiellt DIY-steg man kan komma. :-)

Vad gäller stegets förträfflighet kan man ju träta om, såklart. Det enda jag vet om det är i princip:

1. Det har bra med effekt. Dynamiska effekten är enorm.
2. Det lät bra den gång jag lyssnade på det.
3. Det har ganska bra andrahandsvärde.
4. Ett antal personer här på faktiskt gillar det, och lägger tom pengar på att renovera det.

Jag hade förmodligen köpt det även ohört, om detta tillfälle hade erbjudits. Vad har jag att förlora? Andrahandsvärdet är ju högt delvis pga den hype som skapats kring steget. Det räcker ju med att 10% av er som läser detta gillar steget så är det plötsligt värt 2000 mer än vanligt.

Men jag tycker också att man måste se det som det vintage-steg det faktiskt är (20 år i år). På tjugo år kan det hända saker med elektrolyter och annat. Det första jag borde göra är ju en post-service, och kolla lite kontrollspänningar, bias och det andra som står i servicemanualen. Får se om jag orkar.

Om ni inte har förstått det så är jag en "funktion före form"-kind of guy. 8)

/Bosse

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 23:51

bomellberg skrev:...Om ni inte har förstått det så är jag en "funktion före form"-kind of guy. 8)

/Bosse

Det är något som alla 208-ägare kan beskriva sig som :P

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2012-05-29 12:41

P1200VB skrev:
jannemannen skrev:Gratulerar ! Äntligen någon som har köpt steget till det rätta värdet !

3500 - 4500 känns rimligt på något sätt...

Mvh/Janne

Pja jag fick 6000:- för mitt 218 steg när jag sålde det. Förvisso var jag enda ägaren och hade vårdat det så skicket var i princip som nytt men 208 är ett betydligt mer kraftfullt steg som dessutom är i det närmaste helt transparent vilket inte 218 är. Jag tycker utan tvekan att ett fint 208 steg är värt runt 8-10K.

Känns inte som jag gjorde en så dålig affär såhär i efterhand då.
Fick min "dyrgrip" 208'a för ca: 8000:- (Sen tillkom lite frakt)

Men måste säga att min faktiskt ser lite brutalare ut med handtag i fronten! ;-)
Finns inte en repa jag stört mig på.
Om man inte tar och synar steget från 15-20cm avstånd.
Men knappt då hittar jag något att anmärka på!
*glad*
Hörlurar..

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2012-05-29 13:03

JanBanan skrev:Kanske dags för L/T/S att göra ett opartiskt och 1000%-igt vetenskapligt blindtest för att utröna om 27:an är i närheten av det allsmäktiga 208:an.

Varför skulle man behöva göra 10st vetenskapligt blindtester om
den första är 100% korrekt samt extremt noggrant utförd?
Hörlurar..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-29 13:16

hifikg skrev:
bomellberg skrev:...Om ni inte har förstått det så är jag en "funktion före form"-kind of guy. 8)

/Bosse

Va? Köper inte alla den för den underbara NAD-kulören på fronten? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-05-29 13:40

Nattlorden skrev:Va? Köper inte alla den för den underbara NAD-kulören på fronten? 8O

Jag köpte den för THX-emblemet. Ska bara rita dit en II:a, så fort jag hittar en vit tuschpenna.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-05-29 13:42

hifikg skrev:

/Bosse

Jag bara varnar er, det där 208-steget formligen dryper av placebo med sin no nonsense-look... jag menar, t.o.m. jag hade gärna haft ett bara för utseendets skull, det säger ju en del kanske :D (Fast definitivt med rackhandtag då alltså)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi