LM3886 kopplad som NAD3020

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-28 13:50

I min spice-modell, för Tina, då, har mute ingen verkan alls.

Ej implementerat, alltså.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 14:28

n3mmr skrev:I min spice-modell, för Tina, då, har mute ingen verkan alls.

Ej implementerat, alltså.

Det är lika bra det. Hur är det med strömmen från matningen då? Stämmer den ung. med uteffekten. Det funkade inte i min P-spicemodell. Däremot gick den igenom kretsens jordstift. Skitkonstigt. Men kretsen klippte förvånansvärt likt verkligheten. Det hade dom i alla fall fått till.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-05-28 14:36

Kan det vara möjligt att spicemodellen eg är avsedd att användas med tex Orcad ? skulle kanske kunna förklara det skumma beteendet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 14:38

Dom snackar om tokigheterna på diy-sidor på nätet också men det har inte sagts något om att spicet funkar i Orcad. Det verkar anses att det är spicet i sig som är problemet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 14:59

n3mmr
Har du lust att göra en simulering på spicets openloopförstärkning och visa, få se hur dom har valt/lyckats med förstärkning och förstärkning-bandbreddsprudukt. De är enligt LM3886 spec. 115dB och 8MHz. Så har jag kört kretsarna i mina simuleringar för att likna originalet.

Så här. Kretsen har alltså fö=14Hz i Open Loop.

Bild

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-28 16:18

Återkommer.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-28 16:54

Det är nåt fel på mina grejer...

Med en till synes vettig koppling så blir spänningen på Ref-terminalen -30 kV....

Det tror jag inte på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 17:01

n3mmr skrev:Det är nåt fel på mina grejer...

Med en till synes vettig koppling så blir spänningen på Ref-terminalen -30 kV....

Det tror jag inte på.

Troligen fel på spicet. Det funkade ungefär lika halvdant för mig med. Det var därför jag frågade dig om matningsströmmen stämde med effektuttaget men du läste kanske inte hela inlägget. Det gjorde den inte i min test.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-28 19:26

I viloläge drog den sina 50mA, men...

Så fort jag försöker mig på nåt mer invecklat så får jag spänningar kring 30-40 kV med strömmar kring nA...

Nåt är fel.
Jag får liknande problem med medföljande kretsmodeller; typ LM118

Hur lägger man till SPICE-modeller i LT-Spice?

Jag kan inte LT-spice.

När jag väljer "opamp" säger den

"Ideal single pole operational amplifier. You must .lib opamp.sub"

Va i hekvete menar den?

Sist jag körde LTspice (flera år sen) behövdes inget sånt... väl???

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-05-28 19:44

Jag la till lite trissor senast idag, man tar texten som börjar med ".model" och klistrar in i i passande fil under "lib/cmp"

För bipolära trissor är det "standard.bjt", dioder i "standard.dio" osv, dessa öppnas i notepad.

Dock har opamps sin egen mapp, "lib/sub" och har filändelsen .sub vilket jag tror relaterar till "subcircuit" eller nåt åt det hållet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 19:52

n3mmr
    Gör en .sub av spicet.
    Lägg den i Sub-mappan.
    Kopiera en Op.asy med samma antal ben vilken som helst i mappen "Sym".
    Döp den kopierade till den nya op:ns namn
    Öppna den och skriv in det nya namnat i "Symbol attribute editor" och i vilken .sub den finns. Se bilden. Viktigt att namnet blir exakt lika stavat som i .sub-filen.
    Kolla att benanslutningen är den rätta med spicetexten i subfilen.
    Spara den nya .sym-filen dvs. det nya spicet.
    Starta om programmet. Då ska den finnas med.

Kan ha missat nåt. Säg till.

Bild

Högerklicka på anslutningarna för att kolla anslutningens "läge" med spicets uppgivna. Kan se ut så här. ".SUBCKT LT1028 3 2 7 4 6 1 8" Siffrorna i det här fallet syftar till kretsens anslutningsben i verkligheten men kan även vara bokstäver beroende hur man har valt att skriva spicet. Det viktiga är ordningsföljden

Bild
Senast redigerad av Flint 2012-05-28 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 20:43

n3mmr skrev:När jag väljer "opamp" säger den

Va i hekvete menar den?

Du har tydligen tappat bort subfiler. Uppdatera programmet. Det kom en ny version i dagarna. Då får du med alla filerna som är tänkta att vara med.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-28 21:34

Flint skrev:

Va i hekvete menar den?

Du har tydligen tappat bort subfiler. Uppdatera programmet. Det kom en ny version i dagarna. Då får du med alla filerna som är tänkta att vara med.

Jag tror det är nåt med att den går under Wine. Div saker verkar inte köras automatiskt vid installationen

Provade att uppdatera: Nothing to update!

Så det är nåt som borde köras som inte körs.
Senast redigerad av n3mmr 2012-05-28 21:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 21:37

n3mmr skrev:
Flint skrev:

Va i hekvete menar den?

Jag tror det är nåt med att den går under Wine.

Ah. Så kan det ju vara. Det kanske är så enkelt att .sub är upptaget eller nå't.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 21:48

Äh. Kör med Texas-Tina Turner. Men ta en enkel teoretisk ideal OP och testa med.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-28 21:51

Flint skrev:
n3mmr skrev:
Flint skrev:

Va i hekvete menar den?

Jag tror det är nåt med att den går under Wine.

Ah. Så kan det ju vara. Det kanske är så enkelt att .sub är upptaget eller nå't.

Jag vet inte ens vad du menar...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 21:55

Jag menar att det kanske händer något i översättningen mellan opertivsystemen. Men jag bara yrar här. Kan inget om det.
Programmet frågade ju efter en .sub-fil.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-29 10:13

Jag måste tyvärr avstå från att jobba vidare med detta, just nu: Har för mycket annat.

Hoppas tredje ordningens dubbla sallen & key-varianten var intressant!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-29 12:48

n3mmr skrev:Jag måste tyvärr avstå från att jobba vidare med detta, just nu: Har för mycket annat.

Nej. Den skjuter över målet.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-29 14:22

Flint skrev:
n3mmr skrev:Jag måste tyvärr avstå från att jobba vidare med detta, just nu: Har för mycket annat.

Förklara varför??

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-29 23:07

Nu är jag helt säker på att

Spice-modellen för LM3886 är så felaktig att det är bättre att simulera den mha nån "generell opamp-modell med inställbara parametrar".

Matningsströmmarna påverkas INTE av effektuttaget.

Mute funkar inte alls. (Fast databladsbeskrivningen av den verkliga mute i LM3886 är inte så begriplig.)

UGBW är helt fel, och fasmarginalerna är inte enligt databladet.

Av-ol är det enda som är korrekt.... :-)

Vissa opamp-modeller kan man simulera i OL, men LM3886 (och, det ska påpekas, de flesta nyare opampar) kan man bara OL-simuleras genom att man placerar extra ingångsavkännare (typ en voltmeter med IO State satt till Input) över ingångarna medan kretsen körs i CL.

Det är visserligen så att man inte ska lita på spice-modeller, men det vore ju intressant om två olika spice-modeller i något avseende vid simuleringen visar skillnader som liknar de som finns mellan deras resp verkliga motsvarigheter.

Annars är det ganska meningslöst att alls lägga ner arbete på modellerna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-30 08:09

Stämmer nästan exakt med min test på samma spice för LM3886.

Om man vill bygga med en standard men odefinierad OP har LT-spice en modell som går att programmera/välja med/i tre olika avancerade steg med även strömbegränsning mm.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-30 08:09

n3mmr skrev:
Flint skrev:

Förklara varför??
Jag tycker det.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-30 08:29

Flint skrev:
n3mmr skrev:
Flint skrev:

Förklara varför??
Jag tycker det.

Då undrar jag dels vad målet var, och dessutom en del annat kring det där med allmän kunskap. Nåja.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-30 08:36

Mitt mål är i första hand att jämföra med NAD3020 och se vad dess filterprincip kan tillföra eller frånföra LM3886:s ljudbild. Jag tar alltså med även det ljudande resultatet i den här testen, som vanligt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-07 09:08

Nytt test på gång.
Nu ska kretsen LM1875 testas med samma NAD3020-filter. Kretskortet är caddat men inte etsat än. Jag har kört LM1875 standardkopplad en vända och det blev kortvarigt. Lät inte bra. Typiskt tröttande transistorljud. Därför är LM1875 extra lämplig att testa frekvensbeskärningstesen på som ju går ut på transientproblem orsakade av frekvenser över det hörbara området.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-06-07 10:06

LM1875 har jag också testat och precis som du säger så lät den inge bra alls.

LM3886 är mycket bättre och jag vill påstå att TDA7293 är ännu bättre.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-07 10:10

Jaha, då blir det att testa även TDA7293.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-06-07 11:44

Jag kör dock med 100µF ist för 22µF i feedback och bootstrap på min TDA7293 koppling då jag tycker att standardkopplingen är lite basfattig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-10 17:36

Nu är experimentet med LM1875 med NAD3020-filtret klarrt. Det var snart avklarat. Kretsen lät klart mycket bättre med filtret än utan men långt ifrån godkänt och inte alls lika bra som LM3886. Den stora skillnaden mellan kretsarna (med filtret) är att LM3886 klarar s-ljud och cymbaler mycket bättre. Där sticker LM1875 ut som en plasmaskärare mer än spelar naturlig klang. Obs att det inte handlar om en sänkning av diskanten med LM3886 för diskant finns det gott om, skillnaden är hur den uppfattas och liknar riktiga ljud i verkligheten. Det var den testen. LM1875 får bli högtalarinbränningsförstärkare för infrabas där den delar sista plats med några klass-D-moduler.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum